|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Att göra en gräns för vad man får köra vid 18 års ålder är bara ett steg djupare ner i det förmyndarland vi lever i. Mognadsgraden är ju helt annorlunda för person till person, en 18 åring kan ju vara lika mogen som en 30 åring och tvärtom. Kanske man skulle sätta en gräns då vid 40 för att vara på säkra sidan ;) Jag kör likadant idag som när jag var 18, jag är 30 idag. |
|
|
Människor föds med olika förutsättningar till att utföra saker! Man kan inte generalisera en ålder för mognad utan det är mycket induvidiellt! Själv är jag också 20 år och kan säga att jag utvecklats (och mognat) mycket som förare under de två år jag haft körkort! Sen att det finns rötägg som kör som idioter överallt kan man nog aldrig komma ifrån! Tragiskt att det ska sluta med en sådan olycka innan folk tänker till ordentligt! /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" |
|
|
Bimmerman. Jo du har faktiskt rätt i det du säger. Men så är det ju med allt. Som att köra med lite alkohol i kroppen t.ex. Vissa kanske kör jätteförsiktigt och sakta medan andra kör vårdslöst. Ändå har vi lag att det är förbjudet. Med sådana lagar drabbas alltid de förnuftiga för att lagen ska stoppa dom dumma. I Sverige har vi flera sådana lagar, frågan är om det är rätt eller fel. Tja jag vet inte...Samhällsdebatt... Jag är ingen politiker. Mip |
|
| mip: Vem ska bestämma vem som kan köra med alkohol i kroppen och vem som inte kan då? Och vem som bör?! Det är väl lite väl riskfyllt att chansa?! | |
|
Med alkohol i kroppen kör ALLA vårdslöst så det är lite fel att jämföra med enligt min mening. /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
| jaja det är ju principen jag menar. | |
|
På nyheterna nyss sa de att "paret i bilen omkommit"! Dog tjejen oxå? /jas Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin |
|
|
jas: Nej hon lever, dom snackar bara en massa goja... //Palle |
|
Crusty |
Allt detta är fruktansvärt tragiskt, men jag måste nästan säga att jag blir förbannad på killen som körde. Om man har andra i bilen som kanske inte är beredda på att riskera livet för att flyga in i en rondell i 200 knyck, ska man köra lungt!!! Fan det är dummt nog att riskera ens eget liv men att göra det med andras???? Vet sjäv hur det e med adrenalinet när man närmar sig en rondell i högfart, men jag kan tala om för er att det inte är värt det! Ett liv har helt onödigt försvunnit från oss för en sådan onödig sak som en video. Må killen vila i frid, hoppas verkligen att tjejen klarar sig bra! Hoppas att alla som läst denna diskussion har fått sig en tankeställare! Jag har det iallafall. M.V.H ///Crusty |
|
Jag håller med dig Crusty... jag har fått en tankeställare... Det finns ju en jätte bra klubb som heter BMW Club Sport som har helt utmärkta banträffar som man kan gasa ur sig på under ordnade former. Jag älskar att gasa och det kan vara svårt att hålla sig i skinnet... men efter detta får man nog tänka till lite... |
|
|
Palle: Vet du hur det har gått för tjejen? mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
|
Jag kan bara instämma i vad S 328 R skrievr: Det finns en suverän motorklubb för oss med tung högerfot. Kom på en banträff med Sport Club och gasa! (Ett stort mått av ödmjukhet blandat med ökad kunskap om och förståelse av bilen infinner sig snabbt!) För övrigt tycker jag att det finns alldeles för mycket snusförnuftiga viktig-pettrar ute i trafiken. De behövs inte här på forumet också. Apropå ålder kan jag för egen del säga att jag var en jävligt duktig förare när jag var 19år. Nu, drygt 10 år sedan är det fortfarande min bestämda uppfattning att jag verkligen visste vad jag gjorde då. Det är alltså inte alltid så att "man mognar" och "inser hur lite man kunde då man var grön". Vi föds alla med olika företräden (som Fredrik skrivit i den här tråden). Med andra ord finns det kanonduktiga 18-åringar. Även om man skulle stöta på en yngre kille som kanske tar ut svängarna lite väl mycket (enl. egen objektiv bedömning då förstås ;-) så lyssnar de hursomhelst inte på "faderliga" pekpinnar om att de ingenting kan, så det kan man lika gärna lägga ner! Jag håller med Fredrik och Bimmerman ovan. Mvh / Micke R |
|
Crusty |
"För övrigt tycker jag att det finns alldeles för mycket snusförnuftiga viktig-pettrar ute i trafiken. De behövs inte här på forumet också." Jag hoppas verkligen dessa orden inte är riktade mot oss som tyckte att det var dumt att köra 200Km/h in i en rondell.... M.V.H ///Crusty |
|
"Jag hoppas VERKLIGEN..."..... hahaha...vadå "verkligen"? Kände du dig träffad? Kanske borde du känna dig det...?För det är just det här jag menar: Hur ödmjukt är det att "undra" om någon anser att det är ok att föröska ta en rondell i 200km/h? Ge folk lite credit, även de yngre. Få uppskattar att bli klappade på huvudet. Det torde vara självklart att 200km/h i en rondell inte är tillämpligt. Upprinnelsen till den här tråden bottnar ju i att det finns hemska konkreta bevis på vad som kan hända om man försöker sig på det. Mvh / Micke R |
|
Crusty |
"Ge folk lite credit, även de yngre" Jag e 20år =0) Give me some credit! Jag kan ha tolkat ditt inlägg helt fel och om jag gjort det ber jag om ursäkt! Så så var det med den saken! |
|
Samma här Crusty! Sorry. Bug o bock. Mvh / Micke R |
|
|
Dessutom var rondellen bara en 3-vägs rondell. ------- mur -O- | Killen kom nedanifrån i 200 och slutade i muren där uppe. Sjukt... Mip |
|
|
Vet en person (30+) som genom att köra med 160 knyck in i en rondell välter med sin Z3 M Coupe.... ålder har inget med mognad att göra som sagt... Jag (19 år) och två kompisar har köpt oss en gammal äcklig 242 och rally stukat (läs bonntrimma och kasta ut all inredning), utmärkt att lära sig lite kör teknik på och busa av sig med på en grusplan. föv. ska staten ge fullständigt f-n i vad man kör för bil vid vilken ålder. Tom en ilröd kommunist skulle inte få för sig en sådan idé... grrrr |
|
|
berg32: Nej tyvärr... //Palle |
|
|
Försöker man ta en rondell i 200 km/h då måste man ju tro att man är odödlig... för jag hoppas att man inser att det är helt omöjligt, annars så har man väl inte alla hemma.... eller??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.