|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
mip Håller med dig att det är lätt att misstolka det man skriver,me´n eftersom jag drog igång detta så kan jag väl fortsätta med att det finns faktiskt undantag,jag drar inte alla över en kam.Men det är tragiskt att det ska sluta på detta vis för några. Följden av detta kommer bara bli att försäkringspremierna kommer skjuta iväg kanske det dubbla. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att ser man en bil som burnar eller kör som fan inne istan,inte är han då 35 år o uppåt inte utan snarare som detta ämne handlar om..... |
|
| mip: Ockej då får man köra trampbil mellan 18-27 för att sedan gå över på tyngare grejer ;-) | |
|
Jag sa inte heller att fosiler ska ha en M3 a eller e man fossil när man e 30 år eller??? Man kan inte ha samma rutin om man e 20 som om man e 40 eller??? Hetsa inte upp er nu kidds.. sen handlar det inte om vad man har innan för pannan jag sa bara att man ska ha mer rutin..över lag gäller alla kärringar o gammla........varför får man inte köra GXR 1100 cc när man e 16 då eller?? man ska va 18år |
|
|
Vi har nog kommit av spåret lite på tråden... =) |
|
| Precis som tunga motorcyklar är reglerade för artonåringar borde även snabba bilar vara det. Sätt en kW-gräns för bilister som har körkort på prövotid. Jag har tidigare fört debatt här på forumet för att få en inblick i användarnas inställning till extrem fortkörning. Flertalet av de unga grabbarna med färskt körkort hävdade bestämt att de kan kontrollera sin bil i höga farter och att det inte är farten som dödar. Nu skulle jag kunna säga "vad var det jag sa?" men struntar i det eftersom de flesta ändå tycks förstå såhär i efterhand att det inte alltid slutar lyckligt för de mer extrema fartsyndarna. | |
|
Så länge det är singelolyckor och dom skadar / dödar sig själva har jag svårt att hitta någon sympati för dom som åker dit. Tråkiga är när / om det är någon oskyldig som åker dit. Jag hävdar fortfarande att åldern inte spelar någon roll. Det behöver inte vara så att en 30åring inte åker runt och burnar utanför korvmojjen men det handlar nog mer om en mognadssak. Jag har aldrig åkt rutn korvmojjen ritat 8or på torget osv. Däremot borde körskolorna satsa lite mer på "car control" och förarutveckling. Ta en repa runt stan så har du kortet. Det är helt galet. Nej ge alla "gröna" en dag med peggen eller liknande där man får lära sig hantera ett sladd, panikbromsa hantera bilen i situationer man normat inte utsätter sig för osv. |
|
| Acey: Mycket bra förslag det där med Peggen... Safety driving eller nåt sånt hade suttit fint i körskoleagendan, inte bara en halvtimme på halkbana! | |
| acey: Mognad kommer i regel med åldern. En trettioåring finner inte samma euforiska glädje i burna vid kiosken som en bilintresserad artonåring med adrenalinet bultande i ådrorna. När det gäller singelolyckor där föraren skadar sig respekive omkommer finner du ingen sympati för offret så länge han inte skadar någon annan. Det är din åsikt. Offrets mamma är oftast av en annan åsikt. För att se det strikt ekonomiskt kostar det samhället ohyggliga belopp. Det är av den enkla anledningen som det är lag på säkerhetsbälte. Det drabbar samhället ekonomiskt när föraren utan säkerhetsbälte kör sin fula nuna i vindrutan. Detta är jätteproblem som inte bara orsakar ett enormt mänskligt lidande utan även ruinerade försäkringsbolag. Vid rattfylla eller olovlig körning nekas föraren ersättning vid en olycka. Detsamma borde gälla att köra utan säkerhetsbälte. En faktura till föraren skickad från Landstinget med beloppet på kostnaderna för vård av den skadade borde bli en fin väckarklocka för alla som slarvar med bilbältet. | |
|
Jag tycker inte att någon ska diskrimineras. På samma sätt skulle man isf stänga ute alkoholister, rökare som kommer in med cancer, narkotika beroende osv. Självklart har offrets mamma sympati, det skulle jag också ha om min son körde ihjäl sig men jag personligen bryr mig inte eftersom det är i deras händer. Kör man som en idiot så tror jag att man får räkna med konsekvenserna. Jag tror inte att singelolyckor med dödligutgång / svårt skadade är en särskilt står del av landstingensbudgetar. Värre är det nog med alla arbetsskadade, arbetslösa osv. Det finns folk som har dispans att köra utan bälte pga fettma osv. Bältet har man för sin egen skull inte andras. Att mognad kommer med ålder är sant till en viss gräns. Det är trots allt en mycket stor minortet av alla 18-åriga körkortstagare som sladdar på torget osv. Jag tror att dom flesta mognat förbi det stadiet redan vid 12 års ålder. |
|
|
Volvoman som man är, så har jag jävligt svårt å tro att en pystrimmade 160hk S40 ens kan vara i närheten av en M3 som ligger på halvgas. Har vässat min 850Turbo, och ligger exakt lika mot en 286hk M3 med avgasystem. (kanske mer trim, hemlig ägare till den=) Det är min syn på det ivf. Finns nog ingen Volvo turbo som är orginal som drar en M3. Kanske nya S60R kan ge dom en match i orginal utförande? ska bli kul att se. /A 850T5R - Powered by Autotech |
|
| www.forarutveckling.se är det man behöver. Nyttig upplevelse. | |
| Hade jag åkt M3 när jag var 20 så hade jag knappast levt idag. Vid den åldern kördes mina bilar oftast med gaspedalen fastnaglad i golvet på krokiga grusvägar kantade av tallar och klippblock. Numera kör jag betydligt lugnare eftersom jag lärt mig att det kan bli fel ibland. | |
|
björk, Om man ska vara krass och räkna pengar: faktiskt kostar det mycket mindre om man kör ihjäl sig jmf med om man blir invalidiserad. Både för samhället och försäkringsbolagen. /göran, vintermannen/ |
|
| Asken: Vad kostar utbildningen för en privatperson? | |
|
Det handlar om frihet. När man fyllt 18 är man myndig och ska självklart kunna välja fritt vad man vill köra. Vill jag köra en snabb bil ska jag inte hindras av diverse regler. Alltid tragiskt när någon dör på det här sättet. Visst, han kanske hade levt idag om han inte kört en M3, men det här är priset vi får betala för friheten att välja precis den bil man vill ha. Sedan tror jag bilstölder kostar mer än vanliga krockar för försäkr.bolagen. Den här med kw-gräns etc. blir dessutom svårt (omöjligt) att kontrollera i dessa turbotider. |
|
|
M3:an som kraschade var en M3:GT 11000 mil såld hos BT-bil i helsingborg. Killen som köpte den var runt 20:års åldern och heter Rikard tror jag. Enligt uppgifter körde han ofta som en galning runt i helsingborg. Han ska ha kört ca 200km/h in i rondellen på bergavägen, bromsat alldeles för sent, fått sladd, slått i vägkanten med bilens sida så att bilen vällte över på sidan och fortsatt i hög fart mot en stenmur med taket före. Fruktansvärt. Tjejen var tydligen nån bekant som bara ville ha skjuts hem. Hon blir troligtvis förlamad resten av livet. Fy va hemskt jag lider med deras föräldrar. Mip |
|
|
Inte för att det här inlägget direkt hör hemma i den här diskusionen men det känns som om att jag ska dela med mig lite vad gäller det som händer när man bryter rygg eller nacke. Jag har nu själv lyckats bryta min nacke två år i rad (klantarsle). Man kan lite enkelt uttrycka sig att det som händer om man bryter nacken eller ryggen är att alla muskler som finns där under riskeras att slås ut till 100%. Jag har dock haft sådan tur att jag har två muskler i låren som fungerar lite men det är inte tillräckligt för att jag ska kunna ta mig fram gåendes utan det gör jag numer i rullstol. Det kan ta upp till två år för ryggmärgen att läka ihop. Att den läker ihop helt och hållet är ytterst minimal men man kan alltid hoppas på det bästa. Det som nu för mig inte fungerar är musklerna från midjan o neråt med undantag för dom två musklerna i låren som har kommit tillbaka. Alla andra muskler funkar som innan skadan... who dares wins... |
|
|
M-pire Jag tycker inte detta handlar om vad det kostar,en bilstöld är en baggis jämfört med att få en medpassagerare invalid för reten av sitt liv,eller andra trafikanter.Jag körde Mc i slutet av 80-talet,då var det som nu många olyckor och en livad debatt bland politiker samt poliser och försäkringsbolag,följden blev att dom höjde premierna det dubbla. Dom som bor i storstad idag betalar säkert en bra slant för en M3:a tror inte dom blir så glad om det höjs det dubbla.Leka kan man göra i sandlådan, itrafiken gäller något annat. |
|
| Erfarenhet har inte ett dugg med ålder att göra. Utan hur du levt ditt liv och tagit tillvara de upplevelser som präglat dig. | |
|
ulfson66 Att det kostar massor när folk som blir invalider tvivlar jag inte på, men jag TROR att stölderna är ett betydligt dyrare problem. Att elliminera det problemet skulle nog sänka försäkr.premierna mer än att försöka förhindra några olyckor/år genom att med storebrors fasoner tilldela folk vad dom ska köra för bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.