AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
3.385

Nån som vet nått om krashen inatt?

Sida 3 av 6
Jag hade en M3a när jag var 20... Men jag tog det lugnare med min... Man var ju rätt "grön"

/Johan
JAg tycker att vi ALLA ska tänka oss för väldigt noga innan vi trycker högerfoten ner i botten på ställen som inte kanske inte e dom bästa. Det brukar finnas nån där hemma som väntar på DEJ och inte ett telefonsamtal från polisen.
Tankarna finns självklart hos killen och hans tjej, men även hans anhöriga som i denna stund har ett helvete och den ständiga frågan -VARFÖR-

Varför ska sånt här behöva hända? Är det så coolt att styla för polarna eller vad det nu var som hände.
Att mista livet för en sån sak är så onödigt.

Jag hör till en av dom som gillar att köra fort men hat börjat tänka om. Att mista sitt egna liv är tragiskt nog, men tänk om man skulle köra ihjäl nån annan oskyldig som kanske bara gick förbi. Att leva med det är nog lika illa.

Mina tankar denna kväll finns hos killen som omkom och hans tjej och självklart till hans föräldrar o anhöriga.

Tänk först, gasa sen!

M-POWER!!!!!!!!!
Jag kan gasa ibland, då det finns möjligheter och jag bedömmer situationen som relativt säker. Men jag gasar aldrig med min tjej med. Hon är för viktig, skulle nåt hända henne som jag förorsakat skulle nog min beretta 92fs komma till användning. *ja nästan iallafall*

Vänner ska man inte utsätta för risker. -inte andra personer heller för den delen. Jag har alltid sagt åt mina vänner at de säger till då det börjar gå för fort, och de gör de också. Och då måste man respektera!! Har även vänner som gasar mycket själva, och då tillfället tillåter tycker de att det är kul. -jag med. Alla gillar väl att gasa iband? (nu menar jag inte 200 inne i tätort) utan med förstånd.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Har 2 säger jag vill säga ang denna olycka.

1. Har själv en M3:a och vet av erfarenhet att bromsarna tar väldigt olika i 110 och i 200. Man kan lätt vänja sig vid den fantastiska bromskraften vid 110 och sedan tro att den kommer att infinna sig vid farter runt 200. Men icke... Förmodligen var detta orsaken till olyckan.

2. Tycker att det borde vara lag på att ju äldre man blir desto motorstarkare bilar får man köra. En 20 åring som nyss tagit körkort i en M3 är vansinne. Man borde gå steg för steg för att få respekt för hästkrafterna.

Mip
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
håller helt med att det e alldeles för ungt att ha en M3a .......de va en som körde i kanalen för 2 veck sedan oxo en runt 20 år......man skulle va över 30 för att köra 300 hk..........

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skitsnack ålder har inget att göra med saken. Kimi Räikkonen är inte särksilt ung men han rattar sin McLaren ganska bra.

Det handlar om mognad och vad man har innanför pannbenet inte ålder. Köper man en m3a och åker runt och ballar sig så får man skylla sig själv helt enkelt. Jag körde porsche 911 turbo en hel sommar när jag var 18 utan några problem. I regn och vind.

acey: Instämmer!
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Men det går väl inte att komma ifrån att är man
runt 20 så har man lite mindre innanför pannbenet när det gäller att gasa, sen finns det ju undantag,jag hoppas att kommuner samt motorklubbar börjar ta tag i detta och fixa så det finns ställen där man kan hålla
på med sånt här.
ma
119
maol
BMW M2
Vilket skit snack det där med att ALLA unga förare kör som idioter. Jag har kört m3:a sedan jag var 20 och det har gått alldeles utmärkt. Så man kan inte dra alla över en kam. Inget är svart eller vitt.
Skulle lika väl kunna säga att alla fossiler som kör omkring inte borde få ha en M bil, lika korkat!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Då är det väl mycket värre med att vem som helst kan köpa Hayabusa (180hk på 200kg), bara man har MC kort och 100 KSEK över ;-). Helt sjukt igentligen.
//Marin
Håller med Marin. 100% större risk att man kör ihjäl sig på en Hayabusa, GSXR1000, R1 m.m än med en M3a. Det är alldeles för tillgängliga hojar. Jag kan räkna upp hur många som helst som köper dessa hojar som första hoj. Helt livsfarligt. Jag har åkt hoj väldigt mycket och har sett en hel del rötägg. Otalet R1or med första årsåkare har lagt sig när vi har haft bankörning m.m.

/Per
Ang åldern osv... Det är väll erfarenheten som räknas, jag menar Räikkonen har ju kört kart sen han var 10 bast. Men att dra upp en bil i 200 knyck på ett industriområde är ju rent galenskap. Det räcker med punktering så kan ditt liv förändras.

Jag läste på peggarnas forum, den där sonny skulle jag vilja slå på käften. Respekt för dom döda.

9-5 rastar M5 -00
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Erfarenhet (alla sorter) handlar mer om hur du gör en viss sak än hur länge du gör den... Korkat uttalande ovan att man måste nå viss ålder för viss effekt.

Jag tycker inte den teorien är helt hållbar. Om man endast fick tillgång till motorstarka fordon genom att köra många år... Varför inte dra en liknelse? Sätter du en groda i en kastrull med hett vatten är den klipsk nog att genast hoppa ur kastrullen, men om du sätter grodan i en kastrull med ljummet vatten och höjer temperaturen låter den sig långsamt kokas ihjäl.

Kanske inte den bästa liknelsen, men jag tror jag får fram vad jag menar. Allt är inte som viner som blir bättre med åren...

Jag är så urlesst trött på att ungdomar generellt i vissa avseenden ses som en andra klassens medborgare (kanske lite grovt uttryck, men dock rätt). Detta fenomen finns bland annat inom bilkörning, arbetssökning och dylikt. Undantag finns alltid, men normalt sett så växer en individ med ansvaret han eller hon tilldelas. Det finns många andra klyschor att dra, men jag känner att mitt inlägg börjar spåra ur...

Slutligen vill jag framföra mina kondoleanser till förarens anhöriga och vänner samt beklaga hans tjejs öde.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Håller med er som inte tycker att ålder har med bilkörning att göra. Min erfarenhet bygger på att gamla (fossiler) kör mest vårdslöst, och utsätter andra ofta för farliga situationer. Bl.a. så vill jag påstå att INGEN hittar den gammelfarfar som kan ta sig ur en farligsituation, där det kan krävar snabba reflexer och kanske gasen i botten.

Alla undanflyckter från farliga situationer bygger inte på att bromsa.

Jag tycker ungdomar normal kör väldigt bra, det var värre förr.(Åtminstone i Finland)

I min stad finns det 25-35åriga killar som kör som idioter, nåja det är lätt förklarat=de är idioter. Kanske det finns 3-4st som ibland kan köra så det ryker inne i stan, men jag har aldrig sett det före 2på morgonen.

Det sista rötägget är inte fött, och även fast man kör hur förståndigt som helst, kan man alltid "brista" och göra dumma saker som följd.

-or else-
NOMADS FINLAND
Användare "häkkinen" har en väldigt fin bil:)

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Användare Häkkinen ljuger..det har jag tagit reda på! *hehe*
Det kunde man räkna ut.

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har en Z8.....skala 1:12
//Marin
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Nu har ni fått mitt tidigare inlägg till att alla 20-åringar kör som idioter?????... Vissa här på forumet är experter på att MISSTOLKA inlägg. Det jag skrev är att det är FEL att en (oftast ung) person som precis tagit körkort och inte har någon erfarenhet ska ha en 300 hk bil som första bil. Tror ni att Schumacher började sin bana i en F1 bil?? Nej det är mycket säkrare att börja med en motorsvagare och lära känna sina egna och bilens begränsningar.

Mip
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Sant !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.