AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.153

Byte till Racingbromsar?

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
God kväll på er :-)
Det börjar bli dags att byta skivor på vår 525iA-M Touring -03, och jag funderar på om det är värt de extra kronorna det kostar att montera "Zimmerman racingbromsar" från schmiedmann.se för att få lite extra "bett" bromsarna.(Bilen väger ändå en del)
Även racingklossar och racingslangar kommer i så fall att monteras
Vore intressant att höra era synpunkter och åsikter i detta ämnet.

m.v.h
Stefan

si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
racing grejer är väll oftast bra om man bara ser till bromskraften/effekten. De kanske istället dammar mer, skriker eller tar slut fortare än orginal. Men Det är ju inget som säger att de gör det. Finns ju massor olika tillverkare o märken.
Vill du bara ha lite mer bett så köp original skivor och ett par BRA belägg.
Finns många olika aktörer bra och dåliga. En grundregel är nog att brabett genererar högre slitage på skivor och mer gnissel. Jag kör Carbotech XP8 på sommaren och dom ger ett SJUKT bett med originalskivor. Du hittar dom på www.pean.se

Racingslangar borde vara stålomspunna slangar, visst gör det en gnutta för känslan men det är inget hallelulja moment precis.. Dock stämmer ju det gamla ordspråket många bäckar små...

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Vi har borrade och slitzade skivor tillsammans med Posi Quiet belägg från bromsmannen på vår 540iAT. Körningen är mestadels landsväg och motorväg. Spontant första intryck var att bromsarna tar sämre initialt den där första inbromsningen då beläggen kräver lite mer värme än motsvarande std belägg för att fungera bra. Däremot är det ett riktigt bra bett vid upprepade hårda inbromsningar på ex motorväg. Kan starkt rekommendera bromsmannen. Bra pris samt att naven på skivorna inte rostar. Haft dem ett är på 540in och ser fortfarande nya ut.
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej på er

Intressant Johan det där med orginalskivor och Carbotech XP8. Menar du att orginalbeläggen är så pass mycket sämre?

Anledningen till att jag funderar på andra skivor är att jag tycker kvaliteten på mitt andra sett orginalskivor är rent ut sagt "ski#". Bytte vid 6000 för att jag ville ha nytt, (behövde egentligen inte) och måste byta nu igen vid 10500. Funderar därför om det finns andra märken med bättre kvalitet. Därav racing tänket

Orginalbeläggen tycker jag dammar som "#an" så det är till att tvätta ofta.

Kommer att undersöka både "bromsmannen" och "pean"

"Ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag"

Tack för tipsen :-))

//stefan

Skillnaden mellan original och tex XP8 är framförallt initialbettet, i början känns det nästan som man skall åka in i vindrutan. Dom tål även högre temperaturer utan att fading uppstår. Att bromsa med riktiga belägg är hur kul som helst men visst dammar det, sliter ner skivorna snabbare och i vissa fall gnisslar.

Min erfarenhet är baserd på bankörningoch är kanske inte direkt jämförbar med gatkörning men för oss håller original väldigt bra i förhållande till priset.

Det är inte alltid hålborrat håller utan den spricker inte så sällan något att tänka på.

Om du tycker originalbeläggen dammar så köp ett par Xp8 eller liknande så skall du få se på damma!

Att skivorna inte håller så länge beror säkert till viss del på att bieln är tung och mycket vikt hamnar på framaxeln vid en inbromsning.

Lycka till med uppgraderingen.

Ps. utöver att Pean har the real shit är killen BMW tok och väldigt trevlig och näe vi är inte kompisar eller så. Ds.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Om du inte tänker dig att köra bana med bilen så tycker jag att du skall köra med orginalskivor. Du kan om du vill ta lite tuffare belägg. Det är helt olika krav på standardbromsar och racebromsar och det finns inget som funkar bra för båda.
Standardbromsar måste betta direkt vid en panikbromsning även om temperaturen är 0 C. Racebromsar ska tåla höga temperaturer och kunna leda bort stora mängder värme efter upprepade bromsningar.

På min M5 har jag standard förutom EBC Red Stuffbelägg fram (satt på vid köp). Dom dammar nästan ingenting, funkar utmärkt till vardags och tålde 9/10 på Gotland Ring. Vid 10/10 (för mig) mjuknade bromsarna lite efter 5-6 varv men det kan lika gärna ha varit gammal bromsvätska.

Racegrejer i vanlig trafik bromsar dåligt vid panikåtgärder, gnisslar, dammar och dödar skivorna blixtsnabbt (eftersom de aldrig blir varma nog).

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
God förmiddag

Låter som om orginalskivor och tuffare belägg är receptet som gäller.

Har ni någon aning varför mitt andra set skivor slits fortare än det första?

Då får det bli orginalskivor. (Hoppas på bättre kvalitet denna gången).

Vad finns det för andra belägg som rekommenderas förutom "EBC Red Stuffbelägg och Carbotech XP8"?

//stefan

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Handla skivor på Jarls Bilservice i Helsingborg. Det skall vara OEM-kvalitet och med bra pris!
Tänker själv handla där när det blir dax.

Mvh Håkan
Lite komplement till Isak5503:s svar

Original funkar även på trackday bilar INGa problem
Generellt sett bettar nog hårda belägg först när dom blivit varma men XP8 greppar ruggit bra redan från början!

EBC:s enklare belägg är enligt folk runt omkring mig som kör bana skräp, låg livslängd och inte det där GRYMMA bettet men alla upplever saker olika och kör olika samt har olika tunga bilar osv.. Med en så pass tung bil som M5 E39 storknar dom flesta bromsar ganska enkelt iallafall utan BRA bromsteknik och kanske lite kylning, GR är ju inte någon jättebana iheller och ställer säkert en del krav på bromsarna.

Kan hålla med till viss del om sista stycket men XP8 belägg funkar INTE dåligt i vardagstrafik och dödar inte skivorna BLIXTSNABBT dock snabbare än vanliga belägg det är ju trots allt friktionen som stannar bilen på nåt vis.

Andra belägg som jag hört skall vara bra är tex Performance friction.

Ber om ursäkt om det blev lite väl mkt banköra snack :-)

ps. rätt länk till pean var www.peansweden.com inget annat. ds.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Johan S: Jag hade också hört att EBC skulle vara skräp så jag blev snarast överraskad över att jag tyckte det funkade så bra som det gjorde. Men som sagt har jag inte provat några andra än, det ska jag nog göra när det är dags för nya...

Borde inte GR vara ganska snäll mot bromsarna, man 'puttrar' runt i långa kombinationer och hinner aldrig riktigt ladda upp mycket fart.

Kan du förklara för en nybörjare vad du menar med bra bromsteknik?

Mvh
/Roffe
EBC har som sagt ett par olika belägg serier och jag minns inte vilken nivå dom röda ligger på, sedan är ju allt relativt och beroende på hur hårt du kör, ligger man och puttrar runt så borde motorbromsen duga (skämt)

GR är väl ganska tight och att puttra runt låter inte race :-) Har iof bara kört
där med min gamla dunderklump (E38) och det var väl ingen upplevelse jag drömmer om :-) isåfall mardrömmar hehehe...

Bra bromsteknik är generellt sett att bromsa kort men hårt, att ligga och taxidutta på bromsarna dunkar inte, tro mig jag gjorde det själv innan jag insåg att det inte funkade.

att ändå inte bara stå på bromsen direkt innan kurvor utan kanske släppa LITE tidigare och bromsa något mjuikare och tidigare för att redan i ett tidigt skeda av kurvan gå på gasen lönar sig ofta oxå för att få bra fart i nästa parti av banan.

OBS jag är bara en glad amatör så ta inte mina ord som skrivet i sten men det är typ min definition av god bromsteknik.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort summering av EBC serierna
- svarta = standard gatbelägg
- gröna = "performance" gatbelägg
- röda = "high performance" gat/ban-belägg
- gula = racing belägg (men går faktiskt att använda till gata då de skall ha någorlunda högt friktionstal som kalla - men de dammar sanslöst mycket och käkar säkert bromsskivor till frukost)
- blåa = rena racing belägg och inget annat
Tycker att du ska kika på GE-Motorsport satserna. Slitsade skivor och Ferodo sportbelägg. Jag kör med sånna på min Alpina B10 V8 och är mycket nöjd! Bra bett, dammar inte så farligt mycket och billigt!!
Länk

Klart att garaget ska vara större än huset.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
MKW : Vilken modell av Ferodo beläggen använder du?

Är det Premier, SL, DS Performance, DS 2500, DS 3000, DS 3000 Endurance, DS 3000 Plus 03 eller 4003?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
MKW : Asch, står ju Ferodo DB i länken du bifogade.

Undras vad DB är för typ av belägg?
bmw-slangen: Den diskutionen om modell får du ta med GE Motorsport.. Gick iallafall ner i garaget o plockade loss ett fram belägg (Bilen står vinterförvarad sedan förra helgen).
På belägget står det: 4020F 21486 FDB997 90R-01029/330 139xx*.

*xx= bortslitet av oket

Hoppas denna info hjälper dig.
Kan bara intyga att dessa delar funkar mycket bra på min bil.

Klart att garaget ska vara större än huset.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Jag hade Ferordo 2500 belägg på bilen förut, riktigt grymma! bra bett, tål mycket värme, och dammar mycket mindre än standard belägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.