AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.681

Val av ny bil, familje varianten

jo
1
jordfräs
ev ny 320D Touring
Jag har grym beslutsångest, jag behöver hjälp!
Kan man säga att en 320D Touring är ok som familje bil med 1 ev 2 barnstolar?

Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Hallå där, jag har en kollega som under senaste åren kört e46 320i touring och nu bytt till en e90 320d touring, dubbla barnstolar hela tiden då han har två grabbarpå 3 och 5 år....han är supernöjd!

Dessutom så drar den bara 0,48 per mil...blir pengar över till fälgar och annat blingbling.

//Micke

Mi
18
Mich
318d Touring -09
Jag åker en 320 touring 2002 och har två barn de har åkt barnstol framåtvänd, men funkar inte bra med bakåtvända det blir trångt.
Köp en 320d du ryms bra den är större men skaffa överdragsklädsel av något slag till sätet och till stolsryggarna. BMW är känsliga i inredningen för repor som kan bli av smutsiga skor.

Michael
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Kan bara instämma med föregående. För vardagsbruk funkar E91 alldeles utmärkt med två barnstolar. Vi har varit iväg på en veckas bilsemester och då behöver man pyssla lite för att få plats med all packning, men inte besvärande på något sätt.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

2 bakåtvända? Njae, det skulle inte jag utsätta mig för. Som passagerare sitter man illa i fram med barnstol bak. Ska man ha en till i bak blir det nog värre.
Tyvärr skulle jag säga. Inte ens med 5-serien sitter man särskilt bra i fram med barnstol bakom, om än bättre.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
@Anders S :) Jag har bara erfarenhet av framåtvända barnstolar i E91 - och det fungerar utmärkt. Men om det är trångt med bakåtvända i en E61 undrar jag lite vad dina referenser är - oerhört många barnfamiljer klarar sig med mindre bilar.

"jordfräs" har i och för sig inte sagt något om hans fråga gäller framåt- eller bakåtvända barnstolar...

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har en bakåtvänd i E60:n och en i E61:an. Tidigare i E91. Så särskilt bra sitter inte en person över 170cm i fram i någon av 5-serien när barnstolen är monterad i bak. I 3-serien ännu sämre.

Att man klarar sig med mindre bilar är väl en sak, men jordfräs fråga var om det är "okej" med 2 stolar bak.

Enligt mina referenser svarar jag därför som jag gjorde.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag bytte nyligen från en XC90 till en e91, och jag har inte haft några problem att vänja mig in i en lite mindre bil.

Tycker man så sällan använder det där extra utrymmet, ska man eventuellt åka på ngn fjällsemester - så får man packa lite smidigare alt. sätta på en takbox.

Jag har en barnstol bakåtvänd, och de ggr vi åker fler än en i bilen - så kan min fru utan några problem sitta i framsätet framför barnstolen.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Andreas, om du monterat en till barnstol bakom dig, tror du att du suttit bra då?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Anders S. det vet jag inte eftersom jag har provat, men jag tror inte det finns många bilar där man kan ha två bakåtvända bak och samtidigt sitta bekvämt om man är som jag 187cm lång.

Frågan var ju 1 ev. 2 så jag redogör min upplevelse av en stol.

Och det funkar minst lika bra som i en XC90.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var mer för att diskussionen gled in på 2 stolar som jag ställde frågan. Jag har precis samma åsikt som du.

Några verkar uppfatta det som att jag påstår att en E91 inte duger åt en barnfamilj och det är inte vad jag påstått. Jag har påstått att 2 bakåtvända bilbarnstolar i en E91 inte blir särskilt spännande för någon där fram.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Är mycket nöjd med min E91. Två barnstolar bak. En bakåtvänd och en framåtvänd. Fungerar utmärkt. Men allt är ju relativt, visst finns det större bilar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En bakåt och framåt, är inte det att likställa med enbart 1 bakåtvänd? Den framåtvända tar väl ingen plats för passageraren framför, eller? Har inte kommit så långt än...
jo
114
josc
525 Touring -05
Är det någon som haft två bakåtvända barnstolar "på rad" alltså en i passagerarsätet och en i baksätet bakom. Skulle vara intressant att veta funderar på en 320 xd touring, nu när min 5:a ska bytas - alternativet blir att köpa en 5-a igen men det känns segt så det kommer en ny snart. har man en helt nyfödd vill man väl inte sätta den i baksätet tillsammans med syskonet helt utan tillsyn eller, hur har ni löst det.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag har haft två "på rad" vilket gick bra. En förutsättning är ju såklart att man kan stänga av krockkudden i passagerarsätet fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.