AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.246

Klassiker i ny skepnad: Pendlande tomgång (Ja, jag har sökt på forumet)

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det finns en hel del att läsa om pendlande tomgång på detta forum. Dock har jag inte hittat någon med samma problem som mig på E46.

Bilen går bra och drar inte mer bränsle än normalt. Jag har sporadiskt haft en felkod på avgasvärdena (som jag misstänker hade att göra med dåliga tändspolar och intermittenta misständningar) men denna är för tillfället borta. Jag har heller inga andra felkoder.

När bilen är varm får jag ibland pendlande tomgång mellan normal tomgång (aldrig lägre) och EXAKT 1600 rpm. Bilen varvar relativt långsamt upp till 1600 och sedan faller tomgången snabbt tillbaka till normalt. Efter ett ögonblick upprepas det hela, igen och igen. Stänger jag av bilen och startar direkt igen tar det någon halvminut innan felet kommer tillbaka. Det händer aldrig med kall bil.

Någon som har en idé om vad det här kan vara?
Det låter som att den pendlar med lambdaregleringen. När bilen är kall eller precis startad så används inte lamdasignalen då går den nämligen alltid fett (open loop, eller den går på förutbestämd map).

Om varvtalet pendlar ungefär en gång i sekunden så är det i antaglingen takt med lambdaregleringen (closed loop, varm motor).

Kanske har du någon vakuumläcka eller sprucken/lossnad slang som ger tjuvluft?
Testa med startgas så hittar du ev. läcka.

Eventeullt har du problem med tomgångsreglerventilen.

Du kan få misständningar pga vakuumläcka eller dåliga stift mm också.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för svaret flashg!

Jag är en idiot, ta bort mig! Jag sa ju att jag hade sökt på forumet och att detta inte var något av de vanliga felen. Orsak: Ett av de vanligaste felen nämligen sprucken slang. Jag tyckte att jag hade kollat noga men det var trots allt en spricka i slangen mellan vevhus och insug (vevhusventilationen). Denna slang är nu tillfälligt bytt mot ett stycke trädgårdsslang och felet är som bortblåst.

Så man skulle kunna säga att du var helt rätt ute flashg. Det var visserligen inte en gång i sekunden men periodiciteten bottnade säkert i lambdaregeleringen. Förmodligen någon resonansfrekvens den svängde med. Eller så är mina sonder gamla och trötta (inte alls otroligt efter 30.000 mil) och svänger långsamt. Borde byta dem...
Ok, bra att det löste sig!

Du behöver inte byta sonderna för att de är gamla så länge de fungerar.

Att det svänger är för att bilens styrsystem läser av syrehelten i avgaserna via sonden(erna) och sedan justerar bränslet, varvid syrehalalten ärdras, och bränslet justeras igen och så håller det på...

Sonden kan enkelt förklarat, endast indikera fett el. snålt (icke linjär sond, dvs syrehalten är ej proportionell mot utsänningen från sonden). Styrsystemet ser så till att pendla mellan fett/snålt för att det i snitt skall bli lambda 1.0.

Nu finns det ju sonder som är "linjära" som med högre presision kan visa syrehalten kring lamda 1 men dessa är mycket dyrare och sitter normalt inte i vanliga bilar (undantag finns).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.