AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.463

Problem bromsarna på E46 efter kontrollbesiktning

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Efter godkännd kontrollbesiktning med helt jämn bromsverkan både fram o bak. 2,8 VH samt 2,0VH börjar lampan för bromsvätskenivån att lysa efter 2 dagar.
Besiktningsmannen tillhörde den nitiska typen och var överallt undertill och vid hjulen samt att han fullständigt toktrampade när han skulle göra bromstestet samt att han nästan slet loss handbromsspaken i sina tester.

Kollade kärlet för bromsvätska och volymen stog på MIN. efter påfyllning till MAX nivå körde jag två dagar och sedan tändes lampan igen då nivån var nere på MIN igen.

Någonstans läcker det uppenbarligen men kan en nitisk besiktningsman helt enkelt lyckas ha sönder något eller är det bara ett slumpmässigt sammanträffande i tiden.

Ideer om läckageställe ?

Det kanske läcker mellan huvudbromscylindern ock bromsservot?
Detta fenomen fanns på äldre volvobilar,men vet inte om det kan uppstå på e46or?
Huvudcylindern sitter monterat mot bromsservot ock vid en läcka där emellan så kommer Du snart att fylla hela servoburken med bromsolja varvid bromsverkan upphör helt !
Din nitiska besikningsman vill nog bara att Du skall leva lite längre så tacka honom istället för en rigorös kontroll :)
Han toktrampade nog bara för att kolla om några ledningar skulle spricka,ock om dom gjort detta där ock då så är detta bättre än på vägen?
Demontera huvudcylindern från bromsservot för att avgör om olja kommer där emellan.
Om inte så är läckan någonstans vid bromsrören.
Ett ställe som jag bytt på tjejens e46a är anslutningarna bak där ledningarna var helt slut samt började läcka ( spricka ) när bilen stog i garaget !
Hoppas Du hittar felet..
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Läckande bromsrör var problemet.

Troligen på upphällningen och besiktningsmannens relativt omilda behandling var droppen.
Passade på att byta rubbet när jag ändå var på gång så det håller ett tag.

Nu ska vi bara se om jag kan få tillbaka en del pengar på Trafiksäkerhetsgarantin från handlaren jag köpt bilen av. Den gäller 300 mil och 1 månad från köpet vilket jag är inom.
Problemet kan väl dock vara att han helst ville ha in bilen på sin verkstad vilket jag kan förstå men samtidigt var jag mindre pigg på att köra 20 mil med läckande bromsrör.
Vi får väl se om vi kan mötas halvvägs annars får man väl gilla läget och bita i det sura äpplet och betala allt själv.
E3
1.828
E36
USA bilar
Har ingen betydelse i sammanhanget, men Alex man fyller inte servoburken med bromsvätska, servon jobbar med hjälp av vakuum, dvs undertryck från insuget, mao sugs läckande bromsvätska via servon in i motorn via insuget

En vanligare orsak till läckage är annars vid kopplingar/anslutningar samt bromsok/hjulcylindrar
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade varit glad om besiktningen hade haft sönder mina bromsrör - hellre där än när jag lägger all kraft på pedalen för att undvika intim kontakt med en älg framför mig på en regnvåt mörk väg.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
E36: okej man tackar för detta :)
Man lär sej alltid nya saker här på AP ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.