AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.517

M20B25 , den sämsta motorn BMW har tillverkat , stämmer det?

So
90
Solly
325ik Cab-87
Ringde till verkstaden idag för byte av kamremsbyte och fick en kall dusch.enligt mecken som meckar en hel del med bmw så är den motorn den sämsta bmw har tillverkat på alla sätt o vis.

är det verkligen så ?

Nu sitter jag och undrar om jag har gjort ett fel val av motor :((
Den mecken pratar trams. Det räcker med att nämna M40 så faller meckens påstående direkt.

mvh/ Anders
So
90
Solly
325ik Cab-87
Jag har en 87a, har jag fel om jag säger att bmw kom men en ny rak6a 88/89 eller är det sammar motor hela vägen fram till E34 an kom.

Ledsen om jag ställer dumma frågor.
Inga frågor är dumma.
Tidigare M20 motorer utan katalysator har L-jetronic insprutning och fördelaren sitter på sidan av motorn driven av aggregataxeln. Senare motorer med katalysator har Motronic och fördelaren är driven direkt av kamaxeln. Inga större mekaniska skillnader i övrigt mellan motorerna.
Vad jag vet såldes inga E30 325 i Sverige utan katalysator. Här kan nog någon fylla i med mer info då jag inte är helt säker.

En mek som säger att ens grejer är skräp (och dessutom har fel) skulle inte få några jobb av mig i alla fall.

mvh/ Anders
kompletterar lite..
När det gäller sexor så hade första årgångarna av E34 M20 motorn, sedan blev det M50 o.s.v. E36 hade M50 från början.

M20 motorn har ett potentiellt farligt fel som man bör se upp med. Topplocksbultar med sexkantsskalle kan gå av. Bara att byta till senare modell av bultar med torxskalle.

Men "motorn den sämsta bmw har tillverkat på alla sätt" nej det är inte sant.

mvh/ Anders
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag säger likadant som ovanstående.
Den mekanikern skulle ta sig an några M40 motorer i stället.

M20 motorerna är riktigt trevliga när dom är väl underhållna.
Byta kamrem och spännare på en M20 är ju ett rent nöje, inga större svårigheter.
Däremot kräver M20:n sin vård; dvs att man byter olja enligt rekomendationerna,
man ställer ventilerna med jämna mellanrum, samt ser till att inte tokvarva en motor med
20.000 mil på kamaxel och vippor.

Har man otur kan dock topplocket spricka men det är inte så vanligt. Sedan är det bra om toppen är åtdragen med torxskruv istället för sexkanten men det problemet verkar också vara lite överdrivet.

Själv är jag sugen på att äga en M30B35, det borde vara var och ens rätt att äga en sådan motor innan man dör ;)
Vi får se om jag lyckas komma över en sådan innan det är dags att ruttna bort på "hemmet"

Jo Leffo med tanke på din höga ålder (99) så ska du omedelbart införskaffa en M30.
Jag tror Leffo är ännu äldre då forumet troligtvis inte kan räkna högre än till 99. :-)

mvh/ Anders
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jo, jag ligger och letar febrilt på blocket, det tråkiga är att alla
vagnar som härbärgar denna underbara maskin ser ut (av skicket att dömma) att vara lika gamla som mig ;)
So
90
Solly
325ik Cab-87
Tack för era svar.

Jodå jag har haft en bil med M40 ,fick byta mycket på den men då existerade ingen fru och barn så jag kunde mecka ifred.......ibland saknar jag den tiden.

Hur har ni andra det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.