AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.367

Etanolblandning till besiktningen?

Tjena

Har en kompis som kör som en riktig kärring 70 på 5an osv

Han har en v40 med Mitsubishi motorn som nu sotat igen

Hur löser jag det lättast före ombesiktningen

Själv föreslog jag han han (läs jag) ska bränna ur den lite på höga var och sen köra i lite e85 till besiktningen

Hur mycket e85 rekomenderar ni att hälla i?

Och har ni andra djungeltips så får ni gärna komma med dom
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När min katalysator var kass körde jag på 2/3 e85 och 1/3 bensin, det funkade genom besiktningen.

BMW CS #5206
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett fåtal OK-mackar har alkylatbensin på pump, ca. 16:-/liter.

Börja med oljebyte om det var länge sen och kör sen tills tanken är nästan tom (mindre än 15 liter), om det inte finns alkylatpump så häll i 2-3 dunkar alkylat UTAN 2-taktsolja och tanka 10-15 liter E85, undvik mer än totalt 50% E85.

Fick igenom min Saab med 0 i HC... ;)

Mvh
Killen hade 1.3 i värde istället för riktvärdet 1.0 hur mycket e85 tror ni det behövs?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lambda 1,30 tyder på att den går oerhört snålt?? Då hjälper inte E85 eller alkylat så bra, värdena borde snarare bli sämre...

E85 och alkylat funkar bra på hög HC och CO, han verkar snarare ha nåt luftläckage?

Hur såg resten av värdena ut?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
1.0 och 1.3? Låter som lambdavärde?
I så fall kan man hälla i hur mycket E85 som helst utan att det hjälper! Lambdavärdet är ett mått på syre i avgaserna som kommer av luft/bränsleblandningen. Man får inte rätt förhållande mellan luft och bränsle genom att blanda med E85, utan det styrs av motorstyrningen, och felaktigt lambda beror på fel uppgifter så att säga. Vanliga felorsaker till detta är kass lambdasond eller motortempgivare.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.