|
|
|
|---|---|
|
Har letat och sökt bland gamla trådar men inte hittat någon information. De första RFT däcken som man fick på bilen var sanslöst dåliga på alla sätt. Dom spårade och slets väldigt konstigt både fram och bak. När jag sedan bytte till vanliga däck hoppades man det skulle bli bättre. Problemet är nu att bakdäcken slits väldigt ojämt.Både mina vinterdäck och sommardäck slits absolut mest i mitten av däckytan. Det är stor skillnad på ytterkant och mitten, sommardäcken är i princip blanka i mitten och väldigt mycket mönster på kanterna, likadant på vinterdäcken. Har gjort hjulinställning två gånger på bilen och ändå detta. Frågar man däckverkstäder så säger de flesta att man kört med för lågt däcktryck vilket är tvärtemot vad man lärde sig förr. Har man för lågt tryck så trycks mitten av däcket ut av centrifugalkraften i högre farter vilket leder till detta slitage. När jag köpte nya sommardäck förra sensommaren så testade vi högre däcktryck men samma sak. Jag kör mest långa sträckor ensam i bilen och således inte speciellt mycket last heller, har 17" M207. Någon som har siffror på vad ett bra däcktryck ska ligga på, och kanske några andra förslag. | |
|
Konstigt. Har hört talas om att pre-facelift sliter hård på utsidan framdäcken (positiv camber), men inte detta. Du ska ha 2,6 bak om du sitter mest ensam i bilen... att de slits fortare i mitten kan lika mycket bero på för högt tryck. Jag har också lärt mig att de inte är för lågt tryck, dock kan tänka mig att det är möjligt på något sätt. Vad är märket och mått på däcken? |
|
| Har man för högt lufttryck så slits däcken mer i mitten. Va har du för tryck i däcken idag? | |
|
Chris, Hur är din förklaring till det? Dom flesta verkar överrens om motsatsen. |
|
| Vanliga dimensioner sliter hårdare på mitten vid för högt lufttryck medans lågprofil blir plattare ju högre trycket är (inom rimliga gränser naturligtvis). | |
|
Chris, har rätt, detta gäller såvida du inte har ett varv gummiband på däcken, (extrem lågprofil) |
|
|
chris87 har helt rätt.. För lågt slits kanterna ock vid för högt slits mitten av däcket. När trycket är för lågt blir trycket på mitten av däcket inte tillräckligt. Att kanterna då slits mer beror på att stommen stödjer kanterna ock detta fenomen är större på lågprofilsdäcken än standard profiler pga stommen är hårdare på lågprofilsdäcken. Därför är lågprofilsdäck mer krävande att finna rätt däckstryck på än typ 70/80 profilsdäcken. Är trycket för stort är fenomenet det raka motsatta pga stommen som håller emot kanterna medans mitten bångnar ut av det för höga trycket i däcket. Slits däcket enbart på insidan så ar det sk toe-out fel,dvs däcket pekar för mycket utåt sett framifrån. Om det slits på utsidan ja då är det för mycket toe-in,dvs däcket pekar för mycket inåt sett framifrån. |
|
|
Det är ganska enkelt. Testa att fylla på ett däck så mycket det bara går när du har det liggande i garaget. Man ser ganska tydligt hur däcket sväller och expanderar just i mitten. Går även att testa på bilen och då ser man att däcket reser sig i mitten. För att det ska märkas med blotta ögat får man fylla på ganska bra med luft. |
|
|
Tack för alla svar. Kör på 17", 225/45 bak och 205/50 fram om jag minns rätt. Onehp: Jag har en pre-facelift och precis som du skriver så slits dom däcken mycket på ytterkant och inte i mitten, var lite otydlig där. Framför allt när det gällde första uppsättningen RFT däck, de nuvarande continental slits inte lika mycket fel fram. Bak däremot så är det som sagt mitten som slits betydligt snabbare. Som jag läst av alla poster i denna tråden så säger de flesta olika. Vissa säger man haft för lågt tryck och vissa för högt. Jag har som sagt också lärt mig förr i världen att för högt ringtryck orsakar slitage i mitten, och för lågt ringtryck ökar slitage på ytterkanter. MEN, enligt andra så kan det likaväl vara för lågt då däcken påverkas mer av centrifugalkraften som pressar mitten av däcken utåt uppe i fart och därav mer slitage i mitten. Hade man haft högre ringtryck hade däcken inte "gett vika" på samma sätt menar dom. OK dumt av mig att inte kolla vad jag har för ringtryck för tillfället, vet att jag legat på vad som är rekommenderat av BMW men att däcken då slets fel. Då höjde däckverkstaden trycket men slitaget blir på samma sätt. Kan det vara möjligt att tom BMWs rekommendation på ringtryck är för högt? Tänker slänga på vinterdäcken nästa vecka och vill inte slita ut ett par helt nya set däck igen så därför jag startade tråden. Kan återkomma med ringtryck när jag kollat det. |
|
Martin E |
Körstilen äro en faktor i slitaget som min 120D av 2008 års modell har ett ansenligt slitage på utsidan bilateralt symmetriskt. Medan bakdäcken har sin PM slitage i mitten. Däckstryck fram ca 2,4 RFT och bak RFT 2,6. Styrprecisionen är distinkt förrädiskt som på alla bakhjulsdrivna bilar. |
| jag kör alltid med ca 3.0 på backdäcken och de är helt slut på mitten medans det är 5-6 mm kvar på kanterna. Det sjuka är att jag ser tydligt hur däcken är konkava när jag ställer mig och kikar i marknivå bakom bilen - dvs mitten är snarare insjunken fast jag kör med högre tryck än rekommenderat. Jag kan ju knappast höja trycket ytterligare, blir väl snarare att sänka trycket. | |
|
Soundborder: Precis samma för mig. Slängde på nya sommarostar i våras och däckkillen sa att jag borde köra med högre ringtryck för att minska slitaget i mitten. Precis som du säger så ser däcken konkava ut lik förbenat. Jag får ingen rätsida på detta med ringtryck. Har gjort hjulinställlning och allt är som det ska men ändå slits däcken i mitten. Så då är frågan om man ska gå ner på lägre ringtryck än rekommenderat, det är väl det enda jag inte testar hittills. |
|
| Jag har 18" M-fälgar och mina framdäck är fortfarande orginal RFT och de är ganska slitna på utsidan. Bakdäcken bytte jag till nya RFT i sommar. De gamla hade slitaget jämt fördelat. | |
|
Har samma erfarenhet som Gorban; mina Goodyear NCT RFT på 18" M-fälgar är slitna helt jämnt på bakhjulen, medans framhjulen är mer slitna i ytterkanterna. Kommer att byta däck snart och samtidigt göra en hjulinställning, just in case. Har inte bestämt om det blir RFT eller vanliga. Ngn som har rekommendationer på bra vanliga däck? Fram har jag f.n 205/45/18, vilket är en ovanlig dim. Måste väl gå lika bra med 215/40/18? Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra... |
|
|
BMS: Hankook Evo S1 XL (sök i forumet för erfarenheter). Fejsliftade bilar har 215 däck fram om jag minns rätt så det funkar fint... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.