AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.935

ingen värme e39?

ingen värme i 528,blåser kallt hur jag än ställer automatiken i cupen,tack sam för råd om detta..
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Igenbeckad kran till elementet var standardfel på de flesta bilar förr. Vet inte om man når den utan att riva halva byn, men kan man jucka lite manuellt kan det släppa, eller åtm. vet man felet.

Stillaman
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Kolla termostaten. Den kan "fastna" ibland.
Även kupé filter kan ställa till det om jag förstått det rätt..

prosperity is a mindset!
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Btw, finns bra info om byte av termostat E39 under Gör Det Själv, värme/vent.

prosperity is a mindset!
Hur och var juckar man lite?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det kan även vara luft i systemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror också på luft i första hand. Det är vanligt med sprickor i kylargavlar el. exp. kärl. Även vattenpumpen kan läcka något. Kolla nivån i exp. kärlet till att börja med.

Om inte termostaten stänger kan det visserligen bli lite ljummet bara p.g.a att systemet inte kommer upp i temp, men det skall du i så fall se på temp. mätaren.

Värmeventilen är elstyrd och helt öppen vid avstängd motor el. elavbrott. Det vanligaste krånglet med den är att det blir varmt hela tiden.
Hej!Så här ser det ut idag, alla slangar i motorn är varma,fast det ser ut som,magnetventilernas slang är också varm,men ingen värme in i cupen,kan det va fel på automatiken som du ställer värmen på?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag tror fortfarande på luft.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag med.
Kolla kylvätskenivån till att börja med.
Tack för all hjälp!Ska gå o lufta systemet igen,återkommer under kvällen.
Luft skruven till luftningen,vicken av skruvarna,en sitter vid kärlet,den andra sitter närmare motorn?har kört stannat,lufta kört stannat lufta,fast lika ändå,slangarna e varma.nån som vet nått kanon sätt o lufta?
samke
hade samma problem, visade sig vara vattenpumpen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det sitter även en luftskruv på termostathuset, nära behållaren för servooljan. Hade du på värmen och fläkten? Prova att parkera bilen i en backe, med fronten uppåt.

Men, det är precis som samke skriver...
Ibland har det hänt att skoveln i vattenpumpen släpper från axeln.

Prova först med att lufta, kolla sedan pumpen.

Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Och, om du ändå river allt för att kontrollera denna så byt den i vilket fall.
Kostar ca 800:- på BMW. Om du inte har bytt dina remmar till generator, AC och servo så ta dessa på en och samma gång. Vill även rekommendera att du byter spännrullarna till dessa.

Lycka till!

Mvh Håkan
Hej!Tack för era tips,vi går vidare,skruvade av locket till kyla kälet,när jag varvar upp motorn lite,så rinner det på-varva mera så ökar trycket,det säger mej att det inte är nått fel på vatten pumpen tex att skovel hjulet släppt,har luftat skruven vid servo burken,och det kommer vatten,när jag vrider upp den,vidare så har jag,öppnat skruven vid kärlet,o det kom lite små luft bubblor,slangarna vid kylarn varma,slangarna vid magnet ventilerna,varma,slangarna in i cupen ljumna,fläkten på för fullt o likaså värmen,men ingen värme,tacksam för svar ang det?
Det känns som att värmeventilerna kärvar lite och bara släpper igenom obetydligt med vätska. Om du lossar kablarna på ventilerna så skall de öppna helt, och då skall slangarna bli lika varma före som efter ventilerna.
Kylvätskepumpen kan orsaka dålig cirkulation men då åker även tempmätaren upp när man belastar motorn lite osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.