AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

540 -98, Dags för vinterförvaring

Idag åkte salt bilen förbi på morgonen! Blev riktigt besviken på att den kom alla redan, det innebar att min 540 -98 skulle ställas undan för att gå i ide. Nu har jag lagt kvällen åt att fixa med vinter förvaringen, b.la kopplat in kupé värmaren som jag tänker låta sitta i hela vintern!
Nu undrar jag om någon har några bra tips på hur man ska klara av alla långa vinter månader utan min underbara bil? Hur ska jag göra för att inte klättra på väggarna?

Köp ett bra bilspel och rejsa på platt-TV:n med kompisar i vinter! Ska jag göra, men med PS3 och MotoGP för jag saknar hojen mest... :)
ha
74
haskiruna
E39 540ia Touring-99
Kör med den,Det är ju trots allt bara en bil !

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Yes! Kör med den. Fattar inte meningen med att ställa av den.
Varför kupévärmare?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tycker e39 är en asbra vinterbil!! Annars får du väl köpa dig en 540 e34 å sladda runt i i vinter :)

Mvh

oo=00=oo
Jo visst är 540n en kanon vinter bil, men när jag åkte i den förra vintern såg jag hur mycket skada saltet gjorde. Och jag hade tänkt att göra endel med den under vintern, ny lack, mixtra med utväxling och kanske till och med en manuell låda.
Har igentligen ingen bra anledning till kupé värmaren, men den kommer bara stå under tak med kapell över så det kändes som att den skulle må bra av lite värme.

Köpte en gammal 525 e34 för en månad sen, men den håller jag på att kräkas på nu, så trött är jag på den.

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Då är jag me!!! Synd på 525:an......annars är ju de en grym vinterbil me. Har en 535:a som jag tänkte få ordning på till vintern me.....men får se om de går i lås :)

Mvh

oo=00=oo
Men jag kanske börjar få tillbaka lite känslor för e34an när snön kommer. En 525a åkte jag i första vintern med körkortet, och då hade jag riktigt skoj.
E34orna är ju väldigt lätt kontrollerade när man sladdar omkring i snön:)
Så din 535a kan nog vara riktigt skoj!:)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Marwin_of_sweden >> Tänk bara på att det inte är gratis med värme i bilen med kupévärmaren... för att ha kupévärmare på 600w så blir det 14,4kW per dygn. Och med ett pris på 1kr/kW så blir det ca 420kr per månad i ökad kostnad för elförbrukningen och då får du ändå ha bilen ute i snö, regn å rusk. Ett tips är att kontakta ett bostadsbolag i din kommun och hyra ett litet varmgarage, för runt 350kr/månad istället.

// Erik
Jo jag har räknat på vad det kostar, just nu går värmaren på timer, 16 timmar per dygn. Just nu står bilen som sagt under tak i en carport med kapell över sig. Men nästa månad kommer troligtvis att få komma in i en lada.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
att ha värmaren på timer är inte alls bra. Då blir den först varm, sedan kall, sedan varm, sedan kall.... det blir så mycket kondens överallt. Men men, det är ju din sak att avgöra :)
Bättre att ha den ståendes, om än kallt, i en lada med ett täcke över sig... så inte katterna och råttorna repar lacken :)

// Erik
Jag tror att din kupévärmare gör mer skada än nytta faktiskt. Skippa värmaren och ställ in en torrboll i bilen som tar hand om eventuell fukt.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
och ett täcke som andas!
Pumpa upp däcken till högt tryck så du slipper jobbig ståplatta. Rulla den lite så den byter plats på ståytan.

I med ny motorolja och låt den sedan stå! Onödigt att varmköra imellanåt.
okej ja ersätter värmaren mot en avfuktare då:) Kapellet jag har andas och oljan är ny, är varmkörning onödigt?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ja, varmkörningen är onödig. Motorn skall inte varmköras på tomgång (står i instr. boken). Och om även oljan skall komma upp i drifttemp så får motorn gå i ca 1h på tomgång. Det är dessutom olagligt. Har en segelbåt där motorn (penta diesel) har varit vinterkonserverad och ej kör under de 6 månader om året. Ny olja inna avställning och regelbunden laddning (1 dygn varannan månad) av batteriet räcker.

Mvh Håkan
Okej, då skippar jag varmkörningen.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Missade lite....

Motorn i båten har inte varmkörts om vintern under 32 års tid. Den startar alltid precis som om den varit igång dagen innan, om våren. :-)

Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ytterligare ett tips är att smörja upp låsen och kontrollera funktionen.
Detta om utifall bilen blir strömlös, och du därmed inte kan låsa upp med fjärren.

Mvh Håkan
Okej, jo låset på förar sidan har jag kontrollerat och smörjt så jag ska kunna komma in om den skulle bli strömlös. Men det ska den förhoppningsvis inte bli.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.