|
|
|
|---|---|
|
Igår morse misstände bilen lite på tomgången när jag statade den på morgonen. Jag har haft en felkod på lambdan ett ta så jag trodde att det var det. Efter någon minut gick bilen som vanligt. Imorse var det samma sak men bilen gick kass under en lägre period (knappt körbar). Jag stannade, stängde av motorn och startade om och då gick den som vanligt. Misstänker att styrsystemet stängde av spridarna till en cylinder för att rädda katten. Efter omstarten gick bilen som en klocka hela dagen. Nu ikväll bytte jag stift för att se om det hjälpte. Resultat: Bilen går sämre än någonsin. Misständer hela tiden under belastning. Läste ut felkoder med Carsoft: Misständer på tre cylindrar. Vad kan detta vara? Det var ärg på flera stift som jag bytte och jag försökte skrapa rent i spolarna så gott det gick. Lambda felkoden var dessutom borta, men den kommer väl tillbaka antar jag. | |
| Glömde säga att det är min 318 detta gäller... | |
|
bmw brukar vara känsliga vilka stift man använder. så jag har alltid kört på original gällande de. kör i lite 5-56 i alla kontakter du kan hitta. speciellt till spridarna och där du hittade ärg. kan bli överslag. du har säkert dålig kontakt någonstans. se till att gummit till spolarna är helt också. och inte brända eller liknande. nr4 ser också misstänksam ut om man kan komma åt den. Länk BMW ownz |
|
|
Tack för svar! Det där med 5-56 i kontaktstycken har man hört olika åsikter om, är det verkligen OK att använda detta? Det finns någon el-spray vet jag men någon sån har jag inte hemma... |
|
|
Detta är nu löst. Jag bytte samtliga tändspolar (till det faktiskt fullt rimliga priset av 1500 pix) och misständningarna är borta. En del andra fel återstår men jag återkommer till dem. ;) |
|
| Gissar att det står "Bremi" på de trasiga spolarna. De monterades kring -02-03 och krånglade en hel del. Det står förhoppningsvis "Bosch" på de nya. | |
| Det stog inget tillverkarnamn på vare sig de nya eller gamla men å andra sidan har bilen gått snart 30.000 så jag antar att man kan säga att de har gjort sitt jobb :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.