|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har som bekant haft stora problem med en tickande 328 -95. Prövat allt från att byta olja till att hota med att slänga bilen i en sjö, inget har fungerat. Så jag bestämde mig för att riva ner kammar och lyftare på vinst och förlust. Vilket var det bästa jag någonsin gjort. Fy F*N vad lätt och billigt det var att få tyst på motorn. Kommer att fixa en guide till hur jag gjorde för att få tyst på den, under denna vecka så fler personer kan ta del av detta. OBS krävs viss meckar vana, men det var inte ett dugg svårt! | |
Njuren |
Byte kamaxel? Ein Prosit, ein Prosit der Gemütlichkeit! |
|
Han skrev billigt :-). Vad va det nu då? Mvh Henke |
|
|
Billigt.. Kom undan med dryga 600kr.. :) Avslöjar inget nu,, bättre ni väntar på mer info tills imon:) |
|
| Förmodligen "igenslammade" hydraul-element...En liten rengöring brukar göra susen...Var samma på en gammal Opel jag hade, plockade isär hydraul-elementen, rengjorde o vips så var det tyst...Hydraul-elementen är i princip 2 "cylinderhalvor" med inlopp för olja (genom oljetrycket) samt en fjäder med stålkula som reglerar hur mycket olja de skall släppa in...Kan iofs vara nån annan lösning på BMW... | |
|
werpa: tickar din de 2 till 3 första sekunderna vid kallstart nu och förut? tänkte om det kan vara något för mig då min börjat lite smått nu när det är kallt ute. hör också oregelbundna knackningar ibland. eller att de låter 10 gånger sen är de tyst någon minut för att sedan knacka till 10 gånger igen. då varm motor. BMW ownz |
|
|
Jag köpte först en ny lyftare från bmw. För att kunna jämföra och mäta mott mina egna lyftare. Började med att trycka för hand på lyftarnas ”kolv” för att se ifall dom var ”stumma” Efter det så använde jag ett skjutmått för att mäta mer exakt hur mycket dom gick att trycka ihopp sammt, vilket utgångsläge dom hade. Blev totalt 3 lyftare som behövdes bytas. Efter det så sänkte jag ner dom i Förtunning /Thinner för att sedan pumpa på kolven för attfylla dom. sedan pumpade jag ut förtuningen, och alla avlagringar. Blev förvånad hur mycket som faktiskt kom ut.. Var stora mänkgder med avlagringar. Sedan fylde jag åter med olja för att inte rosta! Monterade ihopp allt igen. Starta, tickade fortvarande fast väldigt lite. Bara detta var en klar förbättring. Gjorde ett oljabyta, men samma tickade var fortvarande kvar. Kom på en tanke som var värd att pröva: Åkte till en lång och brant backe. I med 5an och max gas runt 90km/h. Höll fotten lite lätt på bromsen så att jag hölgastigheten. Upprepade detta 4gånger. Efter det så tickade inte bilen längre. Kör nu kankse 5-7mil å den är fortvarande helt tyst. /WerPa |
|
|
Ja den tickar dom första sekunderna efter start men det är normalt innan oljetrycket byggs upp. Dawwe: Man kan inte montera ner lyftarna som på tex opel eller saab. Det är en enda enhet som är samman svetsad, en mycket dålig konstruktion. Dvs, under och övre dellen är samman fogade. Ska skriva en mer utförliga beskrivning senare, denna kommer inkludera vanos de demontering- montering, ställa motor o öd, och kam inställningar mm.. Många värkar ha problem med detta å dom flesta säger att rep kostnaderna är ofantliga och bör skrota bilen istället. Men det behöver dom inte vara. |
|
|
Vanos tätningar: Länk Inställning av kammar: Länk mvh/ Anders |
|
|
AKN: ursäkta mig om jag har fel nu. men har inte werpa och jag samma motor? dvs M52 enkel-vanos? werpa: vilken månad är din tillverkad? Någon gång i juni juli gjordes några förändringar på motorn. de sitter andra lamdor vet jag och så skiljer sig en hel del andra småsaker. BMW ownz |
|
|
ingen aning när min är gjord. vet bara 95- Men jag har enkelvanos. På dr vanos finns massor av info. |
|
|
werpa: Läser dina inlägg om att plockade isär och gjorde rent hydrauliskalyftarna och fick tyst på motorn. Väldigt intressant, har nämligen själv samma typ av problem som jag mer än gärna vill bli kvitt. Du skriver att du ska dela med dig av hur du gick till väga, jag är mkt inresserad av det! Hoppas du kan förklara här på forumet hur du gjorde eller om du vill maila mig istället. Hoppas på svar, då jag vill bli av med tickandet. Mvh/Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.