AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

Termostathus - trasigt eller ser det ut som det ska

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Hej

Jag har fått problem med att jag inte får upp motortemperaturen på min 520 från 01.
Idag skulle jag byta och lossade termostathuset, men det ser trasigt ut i mina ögon. Ska det verkligen se ut så här?
Plaststiften som går uppåt på bild1 ser avbrutna ut...

Vad gäller, är det bara att köpa nytt eller?

Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

länken fungerar inte...
Dessa spricker gärna.
Nytt termostathus kostar ca 150:-

/H
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Här kommer nya länkar:
<a href="Länk src="Länk
<a href="Länk src="Länk
<a href="Länk src="Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
svårt att se, det brukar bli micro sprickor som gör att luft kommer in, då blir det ingen värme ... eller så börjar bilen koka.

kom ihåg att luft ur systemet ordentligt , jag brukar fylla på med kylvätska i luftningshålen (med slang och tratt) innan jag startar upp bilen.

BMW brukar vara lite knepiga att lufta, ett annat knep är att koppla en läckagetestare till påfyllningen (som trycksätter systemet) sen är det bara att öppna luft skruvarna och lufta ur alltihopa ...

När du ändå har tagit bort huset så byt ut huset + termostaten ändå :)

########
# PAJALA #
########
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Av hur det ser ut så verkar det som att det är en bajonettfattning som man ska vrida in termostatkroppens två små "vingar" i och att det är dessa som har gått av...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Huset skall alltid bytas vid byte av termostat p.g.a. sprickrisken. BMW säljer t.o.m. inte termostaten löst utan huset följer med i ett paket.

Usch, trodde att termostaten låg på en snöhög på bilderna först, norrlänning som du är, men det verkar bara vara att du har väldigt rena trasor i garaget :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är standarfel på termostaterna from 09/98 där hus och termostat är en hel enhet, bara att byta rubbet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jag har nu införskaffat ett nytt termostathus på BMW. Plastbitarna som har gått av, behöver man oroa sig för att de ska ställa till med nåt bekymmer för vattenpump odyl eller är det bara att köra på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.