|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu dyker jag upp med mina nybörjarfrågor igen.. Jag har i veckan köpt mig en helt schysst 325i coupé -94 och har lite problem såhär inför vintertid. Det är så att jag får ingen värme i kupén, det kan hända ibland men väldigt sällan. Jag har helt normal vattentemp och den går upp som den ska. Som nybörjare, var ska jag börja leta? Mvh | |
|
Du behöver lufta systemet. Ställ bilen i brant uppförslut. Starta bilen och låt så på tomgång med handbromsen dragen naturligtvis. Vrid värmereglaget till max. Sen öppnar du motorhuven. Och brevid till vänster av påfyllningslocket till kylaren så ser du en liten plastskruv med stjärnmejselform. Skruva av den och påfyllningslocket. Fyll på med färdigblandat vatten/glykol. Låt bilen stå med motorn igång i ca 20-30 min. Fyll på då & då! Och varva till lite då & då! Det är tyvärr ett jävla meck med det innan det blir bra! Jag fick själv stå med bilen i en timme innan all luft var borta! Sen KAN det ju vara termostaten som börjar bli dålig. Men då skulle bilen börja koka oxå! |
|
|
Tack för svar. Den har ingen tendens till att koka, håller verkligen jämn temp och går upp normal fort upp i temp dessutom. Ska pröva det där men uppskattningsvis.. Hur mycket färdigblandad vatten/glykol behöver jag för detta ingrepp? Mvh |
|
|
Den mätaren visar hur kallt ddet är innan din kylare fryser. 50/50 glykol/vatten ger skydd ner till -37°C Bor allt förjävlgt kallt så kan du öka glykolen till 60/40 och då klara det ner till -47°C! Jag själv kör 50/50 året runt! |
|
|
Hmm? Skumt?? Första raden försvann visst i mitt inlägg. Allstå. Åk till en bensinmack och be att få låna en glykolmätare! Den mätaren visar hur kallt det är innan din kylare fryser. |
|
|
Det jag menade mängden på det jag ska vara beredd att hälla i vid detta ingrepp. dvs. Hur många liter jag ska vara redo med. Jag bor kring Umeå ute i skogen någonstans där det kan vara väääldigt kallt :) så 60/40 att rekommendera inför vintern? :) |
|
| Det är nog enklare att lämna in bilen till någon som har ett vakumfyllningsaggregat. | |
| Nu förstår jag inte.. | |
| Kan vara luft...Eller att värmeventilerna (om sådana finnes på E36) är kassa...Eller att en ev "cirkulationspump" (elektrisk) har gett upp... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.