AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.227

Om biltemas polermaskin, gärna svar innan kl 15 idag!

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Tänkte köpa en billig polermaskin idag efter jobbet. Har läst att Biltemas är ok till det priset. Dock ser jag nu att det finns två modeller, en för 299:- och en för 349:- Är inte kunnig inom detta område så jag undrar därför vilken modell jag skall köpa.

Polermaskin, 350 W: Länk
Vax- och polermaskin, 2 x 95 mm
: Länk

De finns två skillnader mellan dessa modeller:
Polermaskin, 350 W: Steglös varvtalsreglering: 0–3200 rpm
Vax- och polermaskin, 2 x 95 mm: Varvtal, obelastad: 0–3500 rpm

samt;

Polermaskin, 350 W: 2 vibrerande polerdiskar: Ø 95 mm, med kardborrefäste.

Vax- och polermaskin, 2 x 95 mm: 2 st. Ø 95 mm oscillerande polerdiskar med kardborrefäste.

I övrigt är de helt lika. Jag antar dock att det är den med oscillerande polerdiskar som jag skall köpa?

Tacksam för svar innan ca kl 15 idag (13 okt).

Mvh Henrik.
Ja, du ska ha den ocillerande.
Verkar konstigt att man ens säljer två så lika maskiner men ändå så olika prestanda när det skiljer så lite i pengar.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jepp det är den occilerande du ska ha, de flesta har köpt denna, finns även motsvarande på Rusta. Du får köpa till polerrondeller de som är med kan du inte använda.
Ska vara oranga eller blåa tex..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Tack båda för snabba svar!
Håller med att det är förvånande med två så lika maskiner, speciellt med tanke att det är sådana som jag som köper den (nybörjare, okunniga).

Om polerrondellerna:
Vill du beskriva de oranga / blåa, är de hårdare/mjukare än de medjöljande, vilket material? Eftersom jag inte ser blåa eller oranga på biltemas hemsida är det bra att veta hur det bör vara.

Mvh Henrik.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är hårdare, de vita som är med kan man möjligen lägga på wax med men polera med är de odugliga till.
Brukar finnas oranga eller gula på Biltema att köpa löst.
Blå ( turtle) brukar jag handla på den lokala Meca butiken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Hmm,
Tror snarare att den dyra är en uppdaterad variant av den billigare. Båda är väl oscillerande - bara det att dom formulerat det annorlunda?
Vad jag kan se så kan den dyrare ställas hela vägen upp till 3500 skakningar/minut medans den billigare "bara" går att få upp till 3200.
Dessutom har den dyra låsbar on/off-knapp.

Prestandamässigt tror jag skillnaden är ytterst liten, men med tanke på att du får Biltemas "finest" för endast 50 kr mer så är det ju bara att slå till ;)
Har köpt den dyrare varianten för 1 månad sedan ock den fungerar utmärkt.
Har polerat upp min pärla inför vinter förvaringen med denna tingest samt min fars ögonsten med för den delen,ock som sagt är mycket nöjd med maskinen i sin helhet.
Rekomenderas starkt så slå till bara :)
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
hasso:
tack, då letar jag efter det i butiken. Hela sortimentet kanske inte finns på nätet.
toon: Det står att den billigare har "2 vibrerande polerdiskar", står inget om att den är oscillerand.
Men det är väl bara att köpa den dyra, alltså den som är oscillerand, den verkar ju trots allt vara helt ok till priset! Tack för svaren.

Mvh Henrik.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Går att köpa samma oscillerande maskin på Clas Olsson. Den är då svart och heter CoTech.
Den för 299:- finns ej kvar i butikern. Den har glömt radera den från hemsidan. De fick jag till svar när jag va där för 2 veckor sedan och köpte polermaskin. Köpte den för 349:-
Köp biltema maskinen kasta rondellerna du får till och åk till autoexperten dem har bra rondeller och alla färger. Kostar 20:- st.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Et tips för kommande köpare av biltemas maskin, som kanske läser denna tråd är att även köpa hörselskydd.
Ang. polerrondellerna (Länk så står det att dessa är tvättbara. Min fråga är hur jag tvättar dessa, med vilket medel?

Mvh Henrik.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tvättade dom i en hink vatten och nåt vanligt hushålls-rengöringsmedel. Sista gången blev de liggande för länge i hinken och då släppte kardborreduken från rondellerna. Verkar vara vattenlösligt lim.
@Anders-72: Intygar att kardborrehättan släppte för mej med när jag tvättade av mina rondeller.
Limmade fast dessa igen med snabblim ock har sedan dess fungerat :)
Polermaskinen låter som den plågsamt behöver jobba ;), men den fungerar alldeles utmärkt förövrigt.
Klart prisvärd budgett putsare :)
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
rengöringsmedel fungerar bra alltså, bra då ska jag testa det. Hade förväntat mig något kraftfullare eftersom översta delen av rondellen mer eller mindre är mättad av vax.

Mvh Henrik.
Jag kör mina rondeller i 40 grader i tvättmaskinen utan sköljmedel.

///Micke
Min cabrio Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Och jag lägger ett tunt lager med YES på trissorna, masserar in det med fingrarna och sedan sköljer i ljummet vatten.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Anders-72 "Går att köpa samma oscillerande maskin på Clas Olsson. Den är då svart och heter CoTech"
Är du 100 % säker på detta så slipper jag köra 20 mil tur/retur för att handla på biltema?
Någon annan med samma koll ?
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Betan, jag har den från classe, den funkar bra och min kompis från lackfirma säger att classes maskin är väldigt bra för dom pengarna :).
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Låter som en god ide då ,classe ligger i närheten och som sagt bara den gör ett bra jobb för pengarna så duger den för mig med!
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Har en Cotech från Claes Olsson. Den tar lång tid på sig, men klarade att ta bort mina tvättrepor och få bra djup och lyster i lacken. Gäller bara att ha rätt teknik, bra cleaner på bra trissor, efterpolera med polish till full glans och sedan på med ett bra vax. Hörselskydd är ett måste då jobbet tar ett par timmar eller mer. Den låter rätt illa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.