AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.118

Byte till M-sport ratt.

Roffa1
Har redan tröttnat på min standard lädersportratt, gillar ej inslagen av silver på ratt-kåpans sidor. (ser billigt ut)
Har funderingar på att byta till M-sportratten, frågan är hur omständigt det är att byta ratten? Är detta ett verkstadsarbete p.g.a airbag osv?

Har hittat en splirrans ny M-sportratt här på Powerbörsen Länk
Frågan är om den passar till min E90 2009. samt vad man behöver köpa till för att den ska bli helt komplett. Någon med erfarenhet av M-rattbyte.
Inte sett de färgade stygnen tidigare. Är det någon special variant av M-sportratten? Jag är helt hundra på att i vår 330 -09 har M-sportratten svarta stygn. Spana in bilderna på denna Länk så ser ni själva.

Du behöver i vilket fall som helst centerkåpan till M-sportratten om den inte ingår.
Roffa1
Chris87: Länken du refererar till innehåller samma ratt som på min bild;-)
om du gör en förstoring så ser du de färgade stygnen.

Frågan är dock om ratten passar till min E90. Undrar om det är artikelnumret som är stämplat i aluminiumet? Kanske bäst att höra med BMW.s reservdelar om det är rätt art nr. Tycker annars att priset är tilltalande 2,500:- en komplett M-sportratt kostar över 10.000 spänn;-)
Ratten i annonsen är väl från en M3 gissar jag, det är väl bara M-bilar som har sömmar i M-färgerna?

Den borde väl passa rakt av. Det finns dock en brytpunkt i RealOEM vid 2/06. Vet inte om det är en kritisk förändring som gjordes då, men håller man sig på rätt sida om den borde man vara säker. Du använder knappsats och airbag från din gamla ratt och beställer en kåpa till M-ratten, nr 3 på bilden: Länk
Kåpan gick på 910:- när jag köpte en i samband med uppgradering till multiratt för ett par månader sedan.
Visst är priset lockande, men jag har aldrig sett en M-sportratt tidigare med färgade stygn, det var det jag syftade på.

Här är en Länk till en monteringsguide, som du ser på bilden har denna svarta stygn.
Tänkte på det att det finns alltid den billigare lösningen att bara byta ut rattkåpan.
Roffa1
Chris87: Precis vad jag satt o funderade på;-) Men passar M-sportkåpan rakt av till min standardratt?
Enligt denna Länk så passar ju den kåpa som du har just nu till M-sportratten. Finns ju en viss chans att M-sport kåpan passar på din ratt då.

Hittade även denna Länk och enligt specifikationen ska den passa till den vanliga sportratten. Kåpan ska vara i högblank svart precis som dina lister är.
Verkar som att det även finns växelväljare i högglans svart som matchar dina lister.
Länk
M-kåpan passar inte bra på standardsportratten. Ekrarna är svängda på olika sätt. Tar man M-kåpan och sätter den på en standardsportratt så täcker den inte ekrarna helt och hållet. Skitfult helt enkelt.

Tvärtom går bra. Eftersom standardsportrattens kåpa är större så täcker den ekrarna.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är ingen M3-ratt. M3:an har färgade stygn men inte det perforerade lädret. Ett bra pris var det.
Är det en originalratt?

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.