|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har sökt och läst igenom en hel del trådar här ang. uppdatering av motorstyrning - s.k. "mappning" för en 740 eller 540 (V8). Jag vill sänka förbrukningen, tycker effekten räcker. Antingen kan man låta BMW uppgradera styrprogramvaran eller låta en extern firma, som t ex TuningChip lägga in ny programvara. Det som ändras med en "mappning" är de variabler som styr när injektorerna öppnas/stängs och när tändningen sker -- allt över ett variabelt varvtal. Så mycket vet jag, och att det är vanligt med en ommappning på MC (via Power Commander) efter t ex byte av avgassystem eller luftfilter, i syfte att optimera motorn. För motorcyklar är detta vanligt, och väldokumenterat och brukar ge några procent. Men jag blir inte klok hur det är med bilar.... det blir rätt hetsiga inlägg och det tycks vara skralt med objektiva tester (bänkning före och efter). Jag resonerar personligen så här: jag bryr mig inte om ökad effekt, men om man med nya parametrar för motorstyrningen (s.k. "chippning") kan optimera förbränningen för 98 oktan, och på så vis spara 10% förbrukning, då skulle man kunna räkna hem det på 2-3 år om det kostar 3000. Jag vet att det finns många trådar om detta tidigare, men pga de är så röriga tänkte jag försöka på nytt: är det någon som har erfarenhet av detta på en V8? Och ger det verkligen någon skillnad? | |
|
På M62'an finns det lite att hämta, fullflödes system, + sportfilter (behåll burken) så har du runt ca 295-300 hp, på TU'n kan man nog ta ut lite till. |
|
| Tack 540is. Finns det ingen mer här som har erfarenhet av chippning på M62 ??? Vad händer med bränsleförbrukningen vid normal körning, typ landsväg? | |
| Bränsleförbrukningen påverkas mer av hur du kör än någon av dom andra faktorerna ovan. ett inte helt ovanligt scenario är att den drar något mindre vid försiktig körning och något mer när du använder den extra effekten du fått :-) | |
|
jag kanske inte borde skriva eftersom jag inte vet specifikt, eller har erfarenhet, vad gäller ditt fall med M62, men generellt så tror jag att den redan ligger ganska bra (visserligen var inte förbrukning så hett när t ex dina bilar, om det är dom du tänker på, utvecklades så det kanske finns viss potential, men nu för tiden är motorerna oftast redan från början mappade mot så låg förbrukning som möjligt). Det är ju inte så stor skillnad på knackbenägenhet när man kör lite lugnare som jag (kanske felaktigt?) antar du tänker på när du ställt frågan. Som 540is däremot påpekar så gör det större skillnad hur du kör och då framför allt växlar. Det billigaste du kan göra är alltså att köra i tip-läge och växla själv och då köra på högre växel/lägre varvtal än vad du skulle gjort i D-läge. Om du vill slippa det så kanske du ska chippa växellådsstyrenheten istället (med ett annat växlingsschema för D-läget alltså)? Det gör ju däremot inte sågon skillnad när du redan kör på högsta växeln som t ex motorväg, men i stan kan det göra bra mycket mer än tänd-/insprutningstimingsändringar. :) |
|
| chippa 540 för att sänka bränsleförbrukningen =) glömm det ! Byt till Diesel =) | |
|
Jag har JWR chip i min, och soppaförbrukningar har inte minskat vad jag märkt. Effekten är svår att uppskatta oxå, men det blir en påtaglig skillnad om man tankar 98 ist för 95 efter chippet. Den går bättre alltså. Dessutom slipper jag den jobbiga fartspärren vid 250 varje morgon när jag kör till jobbet ;) |
|
|
vad tror ni fullflödes system gör på en 535i? lilla v8an dvs? Gjorde själv en Liten specialare på min E39 535i, böt ut kattarna mot 2st nya som klarar 2,5l / katt... 2" som sedan efter kattarna går ihop till 2½" och går hela vägen rakt ut till en fullflödesdämpare. Bilen inte bara känns piggare, den svarar även mkt bättre på gaspådrag! Så någonting lyckades man få till bra iallafall! |
|
|
vet inte om ni andra har tänkt på det men varför har 4.0L och 4.4L exakt lika många hästar? finns ett antal olika teorier om att det står bara så på papper eller att "det bara blev så" själv har ja pratat med en bmw-nisse som sa att skillnaden sitter i styrprogrammet och jag ska testa att köra en riktig mappning på rullande och se om de ger så mycke mer skillnad, nån annan som vet nåt eller har erfarenheter? --- man ska inte kasta glas på sten |
|
| 4.0'an har andra kamprofiler, 286hp är nåt magist tal i tyskland :-) | |
|
säkert andra kamprofiler hahaha eller så gillar dom ändå att bara skriva 286hp, nä men allvarligt, chippa ger nästan inget och riktig mappning är osäkert om ingen nu har gjort det än och kan visa siffror. men nån måste ju veta vad skillnaden är på motorerna!! |
|
| adam bertil - jag repeterar: 4.0 har andra kammar (finns 200 småskillnar också :-)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.