|
|
|
|---|---|
|
Ser ut att ha stänkt olja från den homokinetiska knuten (CV-joint). Finns det olja i den eller kan det komma nån annanstans ifrån? Diffen ser ju torr (och rostig) ut. Och kardan är ren. Får snabba men intensiva vibrationer ibland vid motorbroms på högt varv, när det händer är vibrationen väldigt "av eller på" och varar bara 2-3 sek sen märks inget. Länk Diffen kanske har läckt där bak också? Eller så är den svartmålad från början och det finns lite färg kvar underst (fast där borde ju färgen släppa först)? Länk | |
| Det är väl fett i knuten och inte olja? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är inte olja i denna utan fett som blir stenhårt av värmen från avgaset vilket gör att knuten låser sig när den är varm och då blir det vibbrationer. Så nån olja läcker inte ut från knuten, möjligen kan det vara så om knuten låser sig, så påverkas packboxen till diffen så att den läcker när det vibrerar kan var en möjlighet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ser ut som oljan kommit från diffen. Är de bara plocka ner den och byta packbox och packningar, upp med den och i med ny olja? | |
|
Den ska in för byte av svänghjul+koppling, så det är därför jag ville pejla läget lite här innan då de ändå måste plocka ner kardan. Får se hur det blir imorgon och vad verkstaden tycker. Jag tycker iofs att diffen ser torr ut där fram. |
|
| Verkstaden såg ingen som helst anledning att göra något över huvudtaget. Diffen torr och fin. | |
|
Just ja, vibrationerna vid motorbroms verkar vara borta (bytt svänghjul+kopplingssats), får väl se om det håller i sig, jag tvivlar ändå då vibrationstypen passade bättre på kardanvarvtal än motorvarv. Hann bara provköra 2 mil. Att motorn och hela bilen småvibrerar på vissa varvtal (utan att motorn misständer) vid stillastående även med kopplingspedalen nedtryckt ändrades inte det minsta dock! Kopplingen är nästan för lättrampad nu, men å andra sidan väldigt distinkt och lätt att hantera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.