|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Självklart är helsyntet bra ingen som påstått nått annat, men det är fortfarande viktigare att byta olja ofta än att hälla i dyr olja som ligger långt över de specar som en 15 år gammal motor kräver. Det är liksom bortkastade pengar. En delsyntet och helsyntet med samma specar så skiljer det kanske 10% på toppen och botten och där befinner sig aldrig normalbilisten vid normal körning. Det finns ju fortfarande de som tror att en BMW inte fungerar alls om man inte häller i den dyra Castrololjan som BMW säljer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ha ha ha, asbra slutkommentar Hasso. Du har så rätt. Vissa tror att bilen rasar om man inte har Castrol TWS i sin bil. En liknelse: Fredrik Lindström, svenska språkgurun ni vet, nämnde hur svenskarna fungerar med bäst före datum på mjölkpaketen. Bäst före betyder att man skall kolla om innehållet är ok men svenskarna tror att innehållet blir förgiftat när bäst före datum är passerat med en dag och förpackningen är oöppnad. Jag håller med dem som menar att man ska ha en bra olja i sin bil, inget snack om den saken. Likaså är intervallerna för oljebytena viktiga. |
|
Proctologist |
Tänkte just skriva någe om lidl oljan .. men hasso sammanfattade det bra.. Ja menar en gammal gammal 740??? klart du kan köra på lidl olja i den motorn inga problem =) |
|
Att köra med en modern olja är inte bortkastade pengar i en lite äldre motor! Man måste titta på totalkostnaden, inte bara vad oljan kostar i affären! Visst räcker det med olja som klarade de klassningar som fanns när motorn byggdes, MEN utvecklingen går ständigt framåt och det gäller inte minst motoroljor... Några av de mer direkta fördelarna med en bra syntetolja med senare klassning: 1. Lägre bränsleförbrukning - räkna med ca 1-3% (vilket gör att det kan löna sig rent ekonomiskt om man slår ut merkostnaden för den bättre oljan över hela serviceintervallet och drar bort minskad bränsleförbrukning: Om vi ponerar att bilen för enkelhets skull drar en liter milen och den servas var 1500:e mil och vi räknar med 2% minskad förbrukning och ett bensinpris på 13kr/litern = 390kr i minskade bensinkostnader som får ställas i relation till merpriset på oljan!) 2. Lägre slitage, framförallt vid kallstart och hög belastning på grund av starkare oljefilm och bredare viskositetsindex. 3. Betydligt bättre stabilitet på oljan, vilket leder till att oljan klarar att sköta sitt jobb till 100% under hela bytesintervallet. 4. Lägre oljeförbrukning = lägre kostnad för att fylla på oljan mellan servicarna och minskat slitage på katalysatorerna. Etc. etc. Vill man ha "tillräckligt bra" eller "så bra som möjligt"? Det ÄR stor skillnad mellan olika oljors prestanda och de effekter de orsakar i motorerna! Och ärligt talat, finns det inte bättre saker att spara in några få kronor på, än att använda en sämre olja än nödvändigt? Jag kan ta ett väldigt talande, om än inte direkt överförbart exempel! Motorgräsklippare med Briggs & Stratton-motorer behöver bara en väldigt enkel och mycket billig rak SAE-30-mineralolja. (som för övrigt säljs på 0,6-litersflaskor till skyhöga priser i tillbehörsaffärer och på bensinstationer - här tjänar någon/några bra pengar!) Jag använder numer en bra 5W40-syntetolja i gräsklippare. När jag bytte till syntetoljan i gräsklipparen hos mina föräldrars sommarstuga, sjönk bensinförbrukningen dramatiskt samtidigt som motorn gick mycket mjukare och tystare. Tidigare hade man alltid behövt fylla på tanken vid en klippning av hela gräsmattan och det behövdes nästan alltid ganska precis en och en kvarts tank för att klippa hela gräsmattan. Efter oljebytet har vi aldrig behövt fylla på tanken under samma förutsättningar! Nu klipper man hela gräsmattan och har lite bensin kvar i tanken efter att det är klart... Detta är testat under typ 20 klippningar nu och är jämfört med flera års klippning med mineralolja i gräsklipparen. Så det beror inte på olika gräslängd eller liknande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Original Briggs och Strattonoljan till luftkylda gräsklippare kostnad är helt överkomlig på Grodden, eller granngården, dessutom måsta man ta i beräkning oljans ledande kylande effekt också när det gäller luftkylda motorer därav den raka HD30 oljan, här skulle INTE jag manipulera utan följa tillverkarens rekomendationer kostar gräsklipparen 25 papp så tar inte jag den eventuella risken det kan få. Dessutom nån hundring om året spelar mindre roll. (nu säger inte jag att en helsyntet skulle kyla motorn sämre men det är det oljeexperterna hävdar att man just inte ska byta ut oljekvalitet på luftkylda motorer, var t.o.m uppe i plus på TV förra veckan) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, t om B&S har en egen 5W30-syntetolja i sitt sortiment. De har även en 10W40-olja i sitt sortiment. Läser man deras instruktionsböcker noga och vad de skriver på sin hemsida, finns inte ett enda ord om att man måste använda mineralolja. Däremot räcker en rak SAE30-olja... Länk "Synthetic 5W-30 -20 to 120 °F (-30 to 40 °C) provides the best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption." Kraven på API-klassning är inte heller så höga för användning i B&S-motorerna. Det beror dock på att den typen av motor är väldigt okomplicerad i sin konstruktion och har låg trimningsgrad, samt körs under relativt gynnsamma förhållanden med samma varvtal mm. Dessutom går de inte så många timmar per säsong och i förhållande till antalet driftstimmar byts det olja ganska ofta... Anledningen till att man rekommenderar en rak SAE-30-olja är att vissa multiviskositetsoljor av lägre kvalitet (läs mineralolja) inte tål värme lika bra som den raka oljan med smalare viskositetsområde. En multigrade mineralolja innehåller oftast ganska mycket VI-förbättrande additiv (som gör att oljan blir bredare viskositetsmässigt och det är främst dessa additiv som inte tål hög värme. När man tar fram en multigrade mineralolja utgår man från en olja med det lägre viskositetsvärdet i SAE-klassningen, t ex 10W, sedan tillsätter man VI-förbättrare (som är små molekylkedjor som rullar ihop sig till små "bollar" när de är kalla och vecklar ut sig i sin fulla längd när de blir varma) tills man uppnår den högre viskositetsklassningen (t ex 40). När VI-additiven bryts ner förvandlas oljan långsamt till en tunnare sådan - när alla VI-additiv är förstörda har man i princip en rak 10W-olja.. plus en hel del smuts från de söndertuggade VI-förbättrande molekylerna. Med andra ord är den nedbrutna oljan för tunn för att klara sitt jobb! Det som sägs på PLUS tar jag personligen med en stor nypa salt... ;o) Faktum är att helsyntetisk olja cirkulerar mer turbulent än mineralolja som tenderar att cirkulera skiktvis - därmed kyler faktiskt syntetoljan lite bättre! En äkta syntetolja tål dessutom värmen mycket bättre än en mineralisk dito. SAE30-olja borde inte kosta många kronor - de priser man får betala för en liten flaska är rena rånet med tanke på produktionskostnad. SAE30-olja är den allra enklaste typen av motorolja som produceras...och i det perspektivet tar man ut kraftiga överpriser! Självklart vill både B&S, Stiga, Husqvarna, Klippo etc. tjäna goa pengar på att sälja billig olja dyrt - därför försöker man med skräckpropaganda få kunderna att hålla sig till de oljor de själva säljer....ofta lyckas de också "lura" kunden! Känns detta igen när det gäller BMW/Castrol? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vem blir först med oljetempmätare på gräsklipparmotorn? :-) mvh/ Anders |
|
HEHE. kanske det :) har dock dubbla kromade utblås :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
/Nu blir det OT så det ryker. Gräsklipparmotorerna slits ofta i onödan pga försummat underhåll. Jag har mekat några BS motorer och jag kan säga att största källan till slitage är överhettning pga att få tar av fläktkåpan och tar bort gräs och skräp som lagt sig som ett lock över cylindern och hindrar luftflödet från fläkten. Under dessa förutsättningar går motorn varmt och oljan oxiderar fort. Till råga på allt är det få som byter oljan överhuvudtaget./ Men den här Lidl oljan, det finns en länk i denna tråd till en påstådd tillverkare. Det kan alltså vara så att en tillverkare säljer oljan billigt men noname för att inte devalvera varunamnet. Om det nu skulle visa sig att produkten inte håller vad den lovar, vem står till svars, Lidl? mvh/ Anders |
|
| Lidl är ansvarig för de produkter de säljer. Är det något som är fel är det dit man ska vända sig för att reklamera. Men varför skulle inte oljan hålla vad den lovar? | |
|
"Men varför skulle inte oljan hålla vad den lovar?" Vet inte, jag skrev "om". mvh/ Anders |
|
|
Har mycket svårt att tro att tyska Lidl inte skulle ta ansvar eller tillverka/sälja oljor med falsk kvalitetsklassning. ACEA och API har säkerligen bra koll på vilka de godkänner. Mvh |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Rob - "Assumption is the mother of all fuck ups" :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
För ett tiotal år sedan så hällde jag i helsyntet istället för mineralolja på en gammal Suzuki Swift 1.3 med 72 hk. Det var ett vanligt olje/filterbyte. Bilen hade bara gått 6000 mil cirka och drog enligt ägaren 0.7/mil Ett tag efteråt så sa ägaren till mig att bilen går mycket snålare nu bara 0.6 lit/milen. Måste tillskrivas syntetoljan som var Shell 10-40. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag är bara skeptisk av naturen :-) Har jag förstått det hela rätt (från förra sidan) så är det här Länk tillverkaren med dessa Länk Länk varumärken på motorolja och så finns Lidl med W5 någonstans i periferin... mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.