AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
670

Kontroll av lambdasond?

Torda
har jag förstått det hela riktigt att man lossar lambdakabeln ur blocket. Därefter söker man upp ordentlig jord någonstans under bilen och ansluter en multimeter där och på en av de fyra kablarna skall det vara spänning på mellan 0.1 och 1,0 volt, beroende på varvtal. Min är nämligen stendöd. Mäter jag däremot på stiften som kommer ur blocket har jag en spänning på 0,55 volt på en, 13,8 volt på en annan, 0,12 volt på en tredje och ingenting på den fjärde (antar att detta är jord).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Två av kablarna är förvärmningskablar,kan vara vita ibland. De två andra är för "avläsning" till datorn,
det är mellan de två du ska mäta och ha en varierande spänning med de volttal som du uppger.Polariteten på dessa två ska inte ha någon betydelse, men ingen av dom ska gå till jord.Utan det är själva lamdakroppen som är viktigt att den har kontakt med jord i den anslutning som den är skruvad i.

MVH
Hasso
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag är också intresserad av att själv mäta om sonden fungerar, men jag undrar hur mätningen ska gå till då kontakten tas bort? Eftersom det troligen är sonden som är trasig, kan man mäta direkt på sonden på något sätt (är det motstånd som varierar eller vad), eller krävs att kablarna är anslutna och att jag mäter spänning? Spänningen från kablarna endast (borttagna) antar jag ger inget, (om elektroniken funkar). Jag håller med om tidigare inlägg att detta borde varningssystemet larma för -> dåligt! BMW-konstruktörer.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
ol
68
olbo
525i -93
Lite om lambdasonder:
Sensor utgående signal till datorn = stift 2, (Svart om jag minns rätt)
Uppvärmning 12V = 4(+) och 3(-)
Sifrorna finns på kontaktdonet om man kollar noggrant.

Se även:
Länk
och
Länk

olbo
www.bmw.isgreat.net
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.