|
|
|
|---|---|
|
Jag har en M50 utan vanos som blöddrar och har sig när den har blivit varm. Vad kan det bero på? Jag har bytt luftmängdmätare, lambdasond ch databox men det har bara blivit marginellt bättre. Finns det några givare eller liknande som kan ställa till det? Tomgångsmotor? ///BMW - Was sonst! | |
|
Har bränsleförbrukningen ökat? om den har så kan det vara en tempgivare som det är fel på så att han tror att den fortfarande är kall. 628csi |
|
| byt tempgivaren..polarn hade precis samma problem och det löste sig när han bytte den.. | |
|
Ja den drar massor med bensin. Besiktade den även idag och det gick som jag misstänkte. Tvåa på avgaserna. 1. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig. 2. HC-halt tomgång för hög. Värdena var såhär: CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 149 (100) Lambda: 1,26 Skumma värden tycker jag. Tack för svaren, jag byter givare så får vi se hur det blir. Jag kopplade ur tomgångsmotorn idag och då stabiliserade sig tomgången. ///BMW - Was sonst! |
|
|
En luftläcka nånstans, lambda indikerar det... Mvh |
|
|
Hittade en liten slang som var torkad och sprucken och bytte den. Har även bytt tempgivare och gått över avgassystemet. Alla små ingrepp har gett liten effekt men inget som har gett fullgott resultat. Bilen bluddrar fortfarande, det känns som att den tappar en cylinder. Detta händer då man gasar från lågt varv exempelvis då man ska ut i en korsning, rondell etc. Ganska störande. Det händer bara då den är varm och då blir även tomgången skum, den blir att låta som om det sitter trimkammar i den. Innan den blir varm går den perfekt. Ska prova att byta tomgångsventilen också. Finns det fler givare eller nåt som kan ställa till det? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ett steg närmare lösningen. Bytte över tändspolarna från min andra M50 som jag vet fungerar perfekt till denna. Problemet följde med till den motorn. Får se om tomgångsproblemet är kvar sen... ///BMW - Was sonst! |
|
|
En liten fundering som någon kanske har svar på. Hur kan tändspolen fungera över 2500 varv och även om man smyger upp hastigheten? Vid häftigare gasning så funkar den inte. ///BMW - Was sonst! |
|
|
det är dålig gnista på den. om du tvär-gasar dränker du den. gasar man försiktigt så hinner bensinen förbrännas. hade samma problem på min när 2 spolar va kassa. att den hoppar igång vid 2å 5 beror nog på att där är luft, bränsle optimalt. innan går den lite fetare och dränker den lilla gnista som finns. brukar inte spolarna vara sämst när de är kalla? upplevde att min gick sämst när den va kall. gick på 4-5cyl innan den blev riktigt varm. BMW ownz |
|
|
Vet inte hur spolarna brukar bete sig men den här som är dålig funkar utan problem då bilen är kall. Tyvärr trodde ju jag att den var hel då jag köpte den på bildemonteringen. Jag har nog bytt en hel del saker i onödan på grund av det här. Nåja, nu har man ju fräscha saker på motorn i alla fall och de gamla har jag som reserv. ///BMW - Was sonst! |
|
|
happ. så den går problemfritt nu då? BMW ownz |
|
|
Ja jag har bytt över spolarna från min fungerande M50 som ett test så nu går den bra igen. Jag ska skaffa tändspolar så att båda motorerna kan fungera bra samtidigt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har samma problem som du beskriver på min E46. Bilen bluddrar vid gaspådrag från låga varv när motorn är varm. Går det att själv byta tändspolarna på en E46? Om BMW kopplar upp bilen på diagnossystemet, kan de då se att någon av tändspolarna är kassa? |
|
|
Ja det ska inte vara några problem att byta själv. Det är väl ungefär samma procedur på M52 antar jag. Av med plasten över motorn och sen bara skruva ur tändspolen som är trasig. Jag letade mig fram till vilken som var trasig genom att byta en efter en och prova motorgången efter varje byte. Diagnossystemet har jag inga erfarenheter av så där har jag inga svar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har varit iväg och kollat avgasvärdena igen och jag har fortfarande högt lambdavärde. det ligger på 1.15 ungefär. CO är noll och HC ligger under 50. Jag har letat läckor som en tok både på insugssidan och avgassidan samt även bytt en del slangar. Nya tändstift och en annan luftmängdmätare, ny insugsbälg och en ny tempgivare. Allt detta har bara gjort det marginellt bättre. Tar man bort lmm så går bilen fett men tomgången blir superstabil. Det är likadant med båda lmm:erna. Bilen går jättebra men det är det där lilla kvar på lambdat. Jag har haft ner avgassystemet och trycksatt det och sprutat diskmedel/vatten på det för att se läckage och nu är det tätt men det är ändå ingen skillnad på lambdat. Insugsidan har vi sprutat startgas men den reagerar ingenstans på det. Jag börjar tro att jag är på fel ställen och letar fel. Tomgångsmotorn är snart det enda som inte är bytt. Vad kan symtomen vara om den är dålig? Kan den ge ett högt lambdavärde om den är i fel läge? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Glömde en sak, jag har även bytt lambdasond men även om jag skiftar mellan ny och gammal sond är värdet detsamma. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad finns det för fler orsaker till högt lambdavärde? Databoxen är det enda som inte är bytt nu tror jag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Fick du till det? Har samma problem. men inget fel på hc värdet |
|
|
Jag har bytt databoxen och kollat lambdavärdet själv med oscilloskop och som det ser ut så är det mer riktigt nu. Jag har dock inte kollat med avgasmätning i och med att det blev snö och jag inte har vinterdäck. Som en bonus så rättade tomgången till sig också. Förut lät det som att det satt en arg kamaxel i den och den gick ganska ojämnt just på tomgång. Tänkte jag skulle åka iväg och få värdena kollade i vår så vi får se. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.