AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.916

Problem med automatlådan 540 e39?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mr B: Det var mycket goda nyheter :)

Ja, "lifetime" olja är det nog inte även om det är en fin och dyr olja. Förmodligen hade du nog en för låg oljenivå också, har läst att det kan orsaka div. problem då rätt olje nivå i lådan är oerhört viktigt. Skönt med lite ny olja och ett fräscht filter. Fick du ngn rekommendation att göra ett till oljebyte (delbyte) efter ngr hundra mil ?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Nix, fick inga sådana rekommendationer.

Han hällde dock i nån form av tillsats som fräschar upp, rengör och även tätar packningar i lådan.

Bilen går kanonbra nu, och det känns som lådan bara går bättre och bättre. Inbillar mig att bränsleförbukningen minskat också, men vi får se efter lite mer vetenskapliga mätninger.... ;)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
mr B: De gjorde kanske en annan bedömning utifrån dina problem och hur oljan de tömde ut såg ut :)

Skönt ialla fall att lådan funkar ordentligt igen och att du slapp kostnaden för ett ev. byte.

Tycker min växlar betydligt mjukare än förut. Tex. när man startar bilen på morgonen och kör iväg (oljan kall) så kändes det ordentligt när växlarna lades i eftersom kallstartsprogramet är aktiverat. Nu tycker jag det känns knappt! Mycket positivt :)

Mvh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Mr B.
Var lämnade du in din bil?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej:)

Idag fick jag fakturan på oljebytet. Den var på 3105 sek ink.moms. Då ingick det nytt filter samt div. packningar/skruv samt 4,5 liter Esso LT 71141 "Lifetime" olja. Tycker det var ett överkomligt pris. Önskar dock att jag gjort bytet för 4000 mil sedan, då bilen rullat 15.000 mil istället. Men bättre sent än aldrig :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ok. Min har gått 25000mil och funkar helt perfekt. Jag ska oxå göra ett oljebyte i förebyggande anledning. Jag hade tänkt göra det själv. Lycka till och hör av dig på Fredag hur det gick.
Patric T: På en lokal BMW verkstad. Kostnaden var 3 222 kr med 6.5 liter olja.

Nästa gång kommer jag att göra bytet själv. Ganska enkelt om jag kommer ihåg rätt.

Kall växllåda
Ta ur oljeplugg
Ta ner tråg och gör rent, även magneter
Ta ner filter och släng
Ta en fika
Montera nytt filter
Monter ny packning och tråg
Fyll fullt med hjälp av pumpflaska i påfyllningshålet
Starta motor och låt gå varm
Kör igenom alla växlar
Fyll upp igen

Kan ha missat nåt....

Lycka till Patric T och berätta gärna hur det gick
mu
6
muffe73
540iA-01
Då är det säkert oljebyte på min också som jag trodde själv men på verkstaden så menade dom att det va nåt annat fel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En liten förändring på mr B´s;

Kall växllåda
Ta ur oljeplugg
Ta ner tråg och gör rent, även magneter
Ta ner filter och släng
Ta en fika
Montera nytt filter
Monter ny packning och tråg
Fyll fullt med hjälp av pumpflaska/oljepump från biltema i påfyllningshålet
-
Starta motorn och fyll på igen - motorn MÅSTE stå på tomgång resten av proceduren
Kör igenom alla växlar - minst 3 sekunder i varje läge - P-läge
Fyll upp igen
-
Lägg i utomhussensorn från valfri billig tempmätare i påfyllningshålet och ner i oljan och håll koll på värmestegringen, låt olja rinna ut tills optimal stängningstemp 40´C eller strax över har uppnåtts!

Ta ut tempmätaren och stäng på fyllningen INNAN motorn stängs av!

Mvh
Rok: Äntligen en bra instruktion på hur man gör! Kiitos
Mr B,

Grattis ! Min -00a har exakt samma symtom och har gått över 20tusen mil nu.
Hackar och rasslar som din, blir ett byte ASAP i lådan nu. Synd att jag inte
gjort det tidigare....Men , bättre sent....

Hälsn/ Peter.
St
73
Stingray
540iA Sedan -00
320iM Coupe -85 'Mint Condition'

precis som så många andra så har jag nyligen lekt med oljan i min 540ia..

dock pga att värmeväxlaren läckte igenom.. vilket inte var en helt billig historia.. gick ca 25liter mobil syn atf (klarar esso lt specen) att skölja oljan från vatten/gammal olja.. men nu är man ju en hejjare på att byta olja i automaten.. var ju inte så svårt som alla påstår..:)
St
73
Stingray
540iA Sedan -00
320iM Coupe -85 'Mint Condition'

tillägg till ovanstående.. bilen växlar bra mkt finare nu än innan värmeväxlaren rasade.. :)
tj
20
tjohevi
bmw 518 e28 -85
bmw 540iat -99
snubblade in på den här tråden helt randomly när jag sökte svar på om min bil har tät vevhusventilation, blåryker och luktar bränd olja bla! kan bara säga att problemet ni beskriver är exakt detsamma som jag har i övrigt! ska ringa imorn på direkten och be han byta olja + filter! återkommer när det är gjort

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.