AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
916

Bakrutefläkt, E30 Cabriolet

ke
11
keda
325 Cabriolet -87
320 med 2,7 Turbo
Hej på er, jag har en 325i cab -87 som är svensksåld och jag skulle behöva få reda på vart man startar bakrutefläkten ifrån?
Den som sitter bakom ryggstödet alltså..... jag hittar inte vart den manövreras ifrån och kan därför inte göra en felsökning på den :-(
Jag vore tacksam som få om jag kunde få lite hjälp med detta då jag håller på att originalrenoverar denna underbara bil som nu saknar just bakrutefläkten.
Ha en bra fortsättning nu allesammans!

Full fart spar tid ;-)
Knappen med "elbakrute symbolen" sitter i raden ovanför radion tillsammans med tex varning blinker mm mm
ke
11
keda
325 Cabriolet -87
320 med 2,7 Turbo
Tack snälla för det snabba svaret!
OK, jag misstänkte att det kunde vara den knappen så nu ska jag ut o mäta vart jag ska hitta ström till det hela bara!
Ha en bra dag och tack än en gång!
MVH Keda

Full fart spar tid ;-)
Säkring nr 8 matar kontakten och sen ett relä
observera att signalen går via brytaren att cabben är uppe annars händer inget
ke
11
keda
325 Cabriolet -87
320 med 2,7 Turbo
Tack för infon, jag var ut o kollade nu m3en det händer inget o ingen knapp lyser trots att jag trycker in den men nu vet jag ju iaf vart jag ska leta :-)
Vet du vilket relä som används, är dt bara det som sitter bak vid fläkten eller är det även nåt fram i säkringshållaren?
Tack för hjälpen!
MVH Keda

Full fart spar tid ;-)
Veckans boktips: Länk Enda boken där det står ngt om cabben i

Reläet sitter bak vid fläkten tydligen...

Svart 2,5 kvm kabel förser reläspolen med ström från brytaren fram ingång 6 (86)
0,75 kvm Brun/svart kael från reläspolen plint 4 (85) via brytare för att cabben skall vara uppe (KAN vara samma brytare som sitter rutramen på bilar med elcab (osäker))
+12V till reläet kommer på anslutning 8 (30)
elementet kopplat mellan 3 & 4 (svart/röd resp brun)
Fläkten mellan 1 & 2 (svart resp brun)

Noterat att det INTE är samma knapp för defroster på cabrio som sedan/touring
ke
11
keda
325 Cabriolet -87
320 med 2,7 Turbo
Super, nu kan jag ju inte misslyckas med att hitta fel/saknaden av spänningen nånstans :-)
OK, men knapparna ser ganska lika ut?
Jag var ut tidigare idag o kollade i garaget men jag hann inte kolla så mycket på cabben....... jag har ju precis skaffat mej en riktig leksak ju, 2,7 liters turbo e30 med massa godsaker i motorn :-) hihihi snart dax för mappning ;-)
Ha det bäst och megatack så länge!
MVH Keda

Full fart spar tid ;-)
Fel av mig; det ÄR samma knapp i alla ( men spegel vända scheman för dom i boken...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.