|
|
|
|---|---|
|
HEJ! har ett tråkigt fel med 523'an. När det är kallt så går den bara på 5 cylindrar när jag startar den. Den sjätte hoppa igång när jag gasar till ett par gånger. Vad kan det bero på? | |
| Ett dåligt tändstift, en dålig tändspole eller en dålig spridare gissar jag. | |
| aa ok ska ta en närmare titt i helgen. Går det att se om spolen är dålig om man mäter resistansen? enligt någon sida så skulle det vara 56ohm. | |
|
Enklaste är att byta stiften. Om du inte vet när det blev gjort senast (Då är det nog tid) :-) Och eller kablarna till stiften. |
|
| om den bara går på fem då saknar den ju tre burkar ju ;)) | |
|
@ GEN tyvärr inte:) stiften byttes för 500mil sedan. |
|
|
Med lite tur kan du hitta vilken cylinder som felar, genom att koppla ur kabeln till en spole i taget. När du hittat rätt händer det alltså inget när du rycker kabeln. Då kan du prova att flytta spolen och se om problemet flyttas, kanske vid nästa uppstart. Kan även vara idé att ta ur stiftet och titta hur det ser ut. Läckande ventiltätningar är väl inget vanligt bekymmer på M52:orna, men man kan ju tänka att det kan ha runnit ner lite olja på stiftet som gör att det haltar lite vid uppstart. |
|
|
idag tog jag en titt under huven och märkte att en tändspole satt lite löst eftersom att skruvarna hade skruvat ur sig en bit, detta kan ha varit felet. Stiften såg fräscha ut. Jag mätte även resistansen över spolarna och fick samma värde på samtliga spolar 0.6ohm. |
|
|
Lös spole kan vara orsaken. Kolla speciellt jordanslutningen på den lösa spolen, förmodligen sitter denna i ena fästskruven. Förmodar att du dragit fast allt nu. FP |
|
| japp nu sitter allt som det ska:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.