|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Phoenix, det där lät konstigt. Är du säker på det? | |
|
Så är det ju alltid när man köper/säljer bil. Om säljaren underhåller saker som köparen får reda på, typ hittar kvitton på en reperation som säljaren förnekar så åker säljaren dit. |
|
|
Säljaren lär ju veta att bilen är skruvad, antar att det är ett X antal personer här på AP som har skrivit mail till killen via blockets annons, Och var inte den här bilen ute på blocket för nån månad sedan med en annan ägare? eller är det samma ägare? För mig känns det som att den nya ägaren har fått veta att han har köpt en skruvad bil, och försöker bli av med den så fort som möjligt. Vad många inte vet är att det faktiskt är helt lagligt att skruva tillbaka mätaren. - Det är tillåtet av den enkla anledningen att det finns inget krav på att det ska finnas en vägmätare överhuvudtaget, konstaterar Lars-Åke Magnusson, inspektör vid trafikpolisen Skåne till SVT Sydnytt. KÄLLA: Länk om de nu stämmer? :) låter lite konstigt men. |
|
|
"Om säljaren underhåller saker som köparen får reda på, typ hittar kvitton på en reperation som säljaren förnekar så åker säljaren dit. " Nu låter det ännu konstigare. På vilket sätt skulle man som säljare åka dit för att man reparerat bilen tidigare utan att tala om det? Som jag fattat det får du sälja en krockad bil som är reparerad utan att meddela säljaren detta. Man får mycket riktigt backa mätare också om man tycker det känns bra. Men jag är rätt säker på att man inte får backa mätaren och sedan sälja bilen under förespegling att den gått mindre än vad den egentligen gjort. |
|
|
Om säljaren INTE upplyser köparen om fel som han känner till, OCH det är ett sådant fel som INTE kan upptäckas vid besiktning av bilen (dvs ett dolt fel) så kan köparen göra anspråk gällande mot säljaren. (Köparen får inte heller känna till felet). Dolda fel kan man aldrig friskriva sig ifrån. Jag vet inte vad praxis säger om skruvade mätare, men jag är ganska säker på att det utgör ett fel i köplagens mening om den är skruvad så pass mkt att det påverkar bilens värde i en inte obetydlig omfattning. Personligen ser jag det som ett riktgit allvarligt fel. Det är ju inget som går att "laga". Jag gick googlade lite snabbt och tycker det här sammanfattar problemet ganska bra: "Om tvist skulle uppstå är bilen felaktig enligt köplagen om: den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts, säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta. Reklamation och rättigheter Du ska reklamera ett fel på bilen ”utan oskäligt uppehåll”, det vill säga så snabbt som möjligt. Om det är fel på bilen kan du kräva att få avdrag på priset på bilen motsvarande kostnaden att åtgärda felet. Är felet väsentligt kan du begära att få häva köpet. Då har du rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka det du har betalat. Säljaren kan dock kräva att få ersättning för den nytta du haft av bilen. Du kan häva köpet till fullo om säljaren har uppträtt svikligt, det vill säga om han känt till felet och förnekat att bilen hade det felet. Har säljaren till exempel dolt att mätarställningen skruvats tillbaka flera tusen mil kan köpet hävas även om felet inte är väsentligt. När säljaren uppträtt ”svikligt” gäller inte att du måste reklamera inom två år efter köpet. Du har då upp till 10 år på dig att reklamera felet. Men du måste kunna bevisa att felet fanns där redan när du köpte bilen." Köper man en skruvad bil så kan man alltså häva köpet om man kan visa att säljaren kände till att bilen var skruvad. Men, det lär även ha betydelse vad det är för bil, hur mycket den är skruvad osv. En volvo V70 som gått 45.000 mil som är nedskruvad till 42.000 är det nog svårare med. I sådana fall får man nog i bästa fall nöja sig med prisavdrag, om ens det. Värdet på en M3 som gått 10.000 mil jämfört med en som gått 7000 mil är dock betydligt större. Jag skulle tro att man i ett sådant fall får häva köpet utan större problem, om man kan visa att säljaren kände till det. Men juridiken är snårig så det finns nästan aldrig ett enkelt svar på en fråga. Man bör komma ihåg att köparen som sagt inte heller får veta om felet (eller borde insett) och det är möjligt att domstolen skulle anse att köparen borde förstått att bilen var skruvad om bilens skick är så pass dåligt så att det framstår som uppenbart är den var skruvad. Frågan är om inte säljaren även skulle kunna åtalas för besrägeri om det rör sig om en inte obetydlig summa. |
|
|
Det glömde jag att nämna. Om det är en gammal skruttbil så kan man troligtvis inte göra anspråk gällande mot säljaren även om det gäller ett dolt fel. En bil för 5000kr kan förväntas ha alla möjliga slags fel. Och vid närmare eftertanke så bör man kunna åtalas för bedrägeri om man säljer en skruvad bil och är medveten om det. I praktiken lär dock åklagaren välja att inte väcka åtal om han inte har väldigt bra bevis eftersom beviskravet är så pass högt i brottmål - "ställt bortom allt rimtligt tvivel". |
|
|
En skruvad mätare borde anses vara bedräger i det aktuella fallet om köparen inte upplysts om det. Men att ett bil skulle vara reparerad tidigare skulle kunna bli problem för säljaren förstår jag fortfarande inte. Det är ju knappast ett fel, tvärtom. |
|
|
i Sverige finns inga skyldigheter alls att upplysa om en bil tidigare varit krockad. ------- //Lövet |
|
|
Verkar ju vara en del som varit intresserade av bilen, är det ingen som konfronterat säljare med den felande mätarställningen? ___ //Ulf |
|
| Vad jag hört har Mr Olimpic köpt den ;) | |
| Jag har tittat på bilen och den är fin, hade inte gissat att den var skruvad. Vill också tillägga att det sitter instrument från MK Motorsport, vet inte om bara mätartavlan byts ut eller om hela huvudinstrumentet ersätts. Bilprovningen kollar ju inte mätarställning annat än visuellt så detta kan väl evt varit tillfälle för nån ägare bakåt i tiden att få ner miltalen. Om MKpkt monterats i Tyskland så blir ju den svenska historiken från bilprov mycket snyggare t ex. Ni behöver nog inte ha skäl att misstro nuvarande ägare för bilen är fin och går bra och känns mkt välskött, 229 hade väl varit OK även med 10.000 på mätaren, vilket väl antagligen är verkligheten då. | |
| 10000 mil på mätaren och utan någon servicehistorik ska kanske tilläggas. Den nuvarande servicehistoriken är ju förfalskad | |
| @ A_Persson - HAHAHAHA.... | |
| ute igen nu, Länk | |
| Är det samma säljare som förra gången? | |
|
Nej det tror jag inte, när min polare va intresserad av den förra hösten fanns den i Sthlm och nu i Halmstad. |
|
| Då undrar man ju om nuvarande ägare känner till den brokiga historien. | |
| Första bilden är densamma som i tidigare annonsen. Men de andra tror jag är nya. Och nu har den ju rullat några tusen mil till sedan förra försöket. Enligt texten iaf... Eller kanske detta är den "rätta" mätarställningen som är angiven? | |
| Endast bild två är ny , resten fanns på förra annonsen. | |
| Bättre o skrota bilen! Så slipper nån stackars själ bli lurad! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.