|
|
|
|---|---|
|
Jag har tagit mig friheten att här redovisa ett mer eller mindre fantastiskt resultat efter en kvarts forskning i bytbil.com. ;) Det jag jämfört är prisskillnaden mellan 1998 års modell av 528 mot 540 (både touring och sedan, automat och manuell). 540: Av totalt 20 st bilar så är 80% touring, de utannonserade bilarna har en genomsnittlig körsträcka på ca 10.400 mil och ett genomsnittligt pris på ca 252.000 kr. 528: Av totalt 41 st bilar så är 68% touring, de utannonserade bilarna har en genomsnittlig körsträcka på ca 9.800 mil och ett genomsnittligt pris på ca 200.000 kr. Resultatet visar att det finns klart större utbud (efterfrågan?) av touringmodellen och att den genomsnittliga körsträckan nästan är likvärdig mellan de båda bilarna. Det som jag tycker är mest intressant är att det i genomsnitt bara kostar ca 50.000 kr mer för en 540 mot en 528. Är det motiverat? Visst är det dyrare att äga en 540 med tanke på reparationer, bränsleförbrukning och försäkring - men å andra sidan får man ju en V8 och nästan 100 hk mer, dessutom så är 540 över lag mer rikligt utrustad med t ex TV/Navi. Man kan också jämföra 528 mot 540 när det gäller nybilspriset 1998 där skillnaden då var ca 130.000 kr (exkl extrautrustning). Efter detta känner jag mig ännu mer säker på att det är en 540 som skall bli nästa bil i familjen... =) roadZter | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du gör säkert helt rätt, 540 maskinen är en fin motor som behövs på en touring som är ngr hundra kilo tyngre än en sedan,om man vill ha rejält hyfsat drag. Och är du van vid en Z.3, 2.8 så kommer du nog att tycka 528T är ganska trött i jämnförelse.Så satsa på 540 tycker jag. MVH Hasso |
|
Du har upptäckt logiken DZ: Åtta har man under huven, sex har man hemma:) Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och fyran Asken vad har man den till mer än att försöka komma ifatt en alldeles för snabb sopmaskin.??? MVH Hasso |
|
För att man inte har råd med en 12cyl:D Mvh Asken |
|
|
Jag snackade med en kille som importerade bilar från Tyskland, han påstod att BMW med större motorer var billigare att köpa än bilar med mindre motorer. Han påstod t.ex. att en BMW 728 var dyrare än en 740 av samma årsmodell och mil, jag tycker det verkar konstigt, men jag har aldrig kollat priserna. CHS |
|
| Inte så konstigt, till viss del blir det ju högre försäkring och driftkostnader ju "smaskigare" maskin man väljer. Tyvärr eller (som tur är för oss vänner av många cylindrar),så överdrivs merkostnaden till fantasisummor av motorpress och medelsvensson. Resultat: Alla tror dom vill ha nollutrustade motorsvaga bilar medan de riktiga godbitarna står kvar hos handlarna. -Osålda. | |
|
bilarna med större motorer i tyskland straffbeskattas, vilket leder till billigare priser på dessa. I övrigt instämmer jag med tidigare talande Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.