|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tidigare ägt en e36a med 325 motor. Nu är jag på jakt efter en schysst bmw coupe igen och har hittat en 318is som ligger hyffsat bra i pris. Men är det mycket sämre drag i en 318is än min gamla 325a? Behöver igentligen ingen värsting motor men visst kan det vara roligt att gasa lite ibland. Sen hur ligger 318 i bränsleförbrukning? Mycket billigare än dem större sexorna? Mvh Oscar | |
| modellguiden säger 318is: 0.8 325: 0,89-098 | |
|
Stor skillnad i drag, det kan du även se i 0-100 tiderna... 318is är märkbart rappare i kursändringar och småsvängar pga mindre vikt över nosen. Men vill du känna någon acceleration så får du piska den. Det är ett individuellt vatl, beror på av du ska ha bilen till och beror på tidigare erfarenheter... Har du haft en 325 så lär isen kännas lite matt. Men annars är det en bra "första bil/e36a"... Provkör helt enkelt. |
|
|
318is är en mycket trevlig vagn, väldigt smidig som mixim säger. Men den har inget att sätta mot en 325 i ren acceleration. Och ljudet behöver vi inte ens gå in på. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tack för svaren! Jo ljudet i sexorna är ju helt oslagbart! Jag behöver som sagt ingen monster effekt, tycker det är roligare att åka brett än fort. Det är den här 318isen jag har kollat på, tycker den ligger riktigt bra i pris. Eller vad säger ni ? Länk |
|
| Säljs av "bilnasare" (Huddinge trakten, hans bilar brukar stå "utparkerade" på vanliga parkeringar lite varstans, firman e dock belägen i Huddinge, fick följa me dit då jag frågade om han hade andra bilar till salu) då jag känner igen hans sätt att formulera annonsen...Tittade på flertalet av hans bilar när jag letade bruxis men det blev inget köp. Tycker att denna 318iS ser bra ut på bild, det gjorde även de bilar jag tittade på iofs.... | |
|
Om det inte är några fel på den så verkar det som en onekligen en riktigt sjyst affär, speciellt om du ska ha den som bruksbil. men den där har väl M43 motor och inte M42?... Har ägt både 325 och 318is men då med M42 motorn.. M42 motorn vart iaf en MYCKET trevlig 4a! Kanske inte kom i sin rätt i E36 men med "motorhuvsisoleringen" borta så var ljudet mycket fint (för en 4a). Förbrukningen på motorväg i 120 är efter erfarenhet högre på 318is, men i stan är den bra mycket snålare. |
|
| Lite kuriosa. När Volvo tog fram 1. generationen av C70. Använde dom 318is om normbil i Coupé-klassen. | |
| Jag röstar för en 318iS kör en själv och har kört 325 och 328 men skulle inte bytta bort M42 motorn mot 6orna har dragit ifrån många 6or på striben då dom tar lite längre tid för att tända sina cylindrar :) | |
|
Har inga kommertarer till Hornet85:s uttalande om BMW:s 6:or, utan låter Autopowers Modellguide tala för sig själv: Länk Däremot gillar jag färgen på bilen 6dirty6 länkar till skarpt!!!! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Hornet glömmer väl detaljen om att han har trimmat sin. |
|
|
Ja, man kan kanske inte komma ihåg allt hela tiden. Det gör ju Hornet85:s inlägg lite extra relevant... /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Man undrar dock hur det står till med kamkedje/drivningen på IS-bilar som gått 20-25.000 mil? Man kanske bör kanske räkna in en saftig verkstadsnota för byte av kamkedja och sträckare till inköpspriset? |
|
|
Ehm, Leffo... det är ju inte som att man slipper kamkedja på 325an... ? |
|
|
Tack för svaren! Jag väntar tills jag hittar en vettig coupe med sexan i istället. Jag har ingen panik med bilköp då jag har en extrabil. Med kamkedje byte så är jag inte så orolig, innan köp kontrollerar jag såklart att den inte låter illa eller så. Det värsta scenariot skulle ju va om den började rassla, men eftersom jag jobbar på bilverkstad så är det inget större problem. Och leffo, det är ju inte värre med kamkedjorna på isen än det är på tex en 325a? |
|
|
Då kanske jag är felinformerad, men jag har för mig att det är vanligare med rasslande /havererade kedjor på långmilade m42:or. Sexorna har jag dock inte hört att det är trassel med. ialla fall inte före 30.000 mil. Var själv intresserad av modellen för ett tag sedan, men backade lite med tanke på detta. Alla kemkedjekonstruktioner är inte skottsäkra. Titta på Saab 9000 tex. eller Mercedes w124 före 1989. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.