|
|
|
|---|---|
|
Bestämde mig för att köra året runt med in Z4 när den införskaffades. Eller i alla fall köra fina vinterdagar när det inte är slask o klet. Är nu på jakt efter vinterdäck, BMW har ett rätt OK kit och den vanliga leverantören har ett baserat på Nokian friktionsdäck, prislappen någonstans mellan 17 och 20 tusen när det är färdigprutat. Men nu börjar ju tvivlaren göra sig påmind. Ska jag köra med bilen i vinter eller är det helgerån ? Den är ju iofs konstruerad för åretruntbruk men jag får ju redan idag ågren när den blir smutsig av regnklet. Så frågan är väl köra eller ej ? Hur skulle ni göra. | |
| Personligen hadde jag inte kört när jag har en bil till i garaget. Är glad att tidigare ägare av min z3m inte heller har gjort det. Riktigt trevligt när det ser ut som typ nytt under bilen fortfarande efter typ 12år . | |
|
Sail jaa du det där är nog högst personligt hur man värderar det man äger och hur man vill ha det och hur mycket jobb man vill lägga ner och till sist andrahandsvärdet. Själv är jag av den karaktären med min erfarenhet av vinterkörda bilar att jag inte skulle använda den på vintern, men varför? jo en Z eller en cabbe är för mig en bil man inte behöver men skaffar som "leksak" och då vill jag ha den så perfekt och fräsch för att uppfylla mitt ägande då jag använder den. En bil som körs på vintern och som inte är galvad i karossen, vet ej om Z4:an är det, men min Z3 är inte galvad, tar så enormt mycket stryk över den mörka årstiden att det inte är värt att utsätta en sådan bil för den påfrestningen, sedan infinner sig nog inte den glädjeyra mar har på våren när pärlan ska tas fram, då är ju körupplevelsen redan avklarad efter vintern. Därefter kommer en ekonomisk del tycker jag, att bilen tappar mer i pris den dagen ett byte ska ske är nog rätt uppenbart, själv skulle jag inte välja att köpa en bil av den här sorten som gått året om, så efterfrågan kanske också skulle minska med åtföljt lägre försäljningspris, plus allt merjobb att hålla bilen i ett representativt skick, men struntar man i ekonomibiten utan bara kör och tar smällen den dagen bilen ska bort ja då är det bara att köra till the bitter end. Som avslutning på ett långt inlägg kan jag nämna att min gamla bruksbil får nu tjäna som vinterbil och den nyare inköpta ställs av sent på hösten just för att spara arbete på skötsel, det ska påpekas att behovet av en fin vinterbil inte finns hos mig. Något i inlägget som ger dig en vägledning på frågan? mvh Uffe/bildock |
|
|
Det finns en tråd med många svar från 20090505 som delvis berör frågan. mvh/Dennis |
|
|
Jag kör caben hela året, men det är den enda bil jag har. Ser att du har en 328 också. Vore jag som du skulle jag köra den i vinter och låta Z4:an vila sig. Men hur är det med Z4:ans kaross egentligen. (Nu syftar jag i första hand på gamla modellen, E85.) Har läst mycket om den, men aldrig fått klart besked: har den galvad kaross eller inte? /Erik |
|
|
Har nu beställt en omgång vinterdäck till Z4:an trots allt efter mycket funderande. 328:an kommer gå för det mesta i vinter men jag känner att jag är lite sugen på cabturer i kall väderlek och vill inte låta avsaknaden av vinterdäck hindra mig. Det blir dock mycket sparsam användning som kommer inskränka sig till dagar då saltslasket lyser med sin frånvaro. Och därefter tvätt direkt efter användning. |
|
|
Hej! Har kört min Z3 året runt och hittills har det gått bra. Mycket bra vinteregenskaper dessutom och jag har en hard top vilket är bra. Däremot saknar jag värme i backspeglarna. Förresten är Z3 (min i alla fall som är från 2000) galvaniserad. //Art |
|
|
Art Hejsan Intressant, hur vet du Z3 är galvaniserad? har själv ställt frågan här i forumet då jag köpte min Z3, men svaret då och faktiskt i senare inlägg har även bekräftat att Z3 inte har galvad kaross, vore högst intressant att verkligen få veta nu när du har motsatta uppgifter mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej Uffe! Enligt BMW Sverige är Z3 av årsmodell 2000 i alla fall galvaniserad. Sedan är jag väl inte 100% säker på att det är korrekt fakta men det ska man väl utgå ifrån? I boken "Z3 the complete story" står den informationen också, men det har jag bara hört och inte sett själv. MVH //Art |
|
|
Art tackar tackar! det vore inte dumt om uppgifterna stämmer, då jag just också har en 00:a så känns det tryggare med galvat mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej! Det är roligt att kunna använda sin favoritbil även på vinter. Jag tycker att livet är alldeles för kort och man vet ju inte vad som händer imorgon. Men, man bör tänka på följande: - Hard top är bra att ha (Tygtak tycker inte om snö / is) - Varsam körning (undvika köra för nära bilen framför osv.) - Spola av bilen 1 gång/veckan - Snabbvaxning varannan vecka (flytande från Turtle i samband med torkning) - Dubbfria vinterdäck (lägre bullernivå) - Undvika körning kortare sträckor när det är minusgrader ute - Ha en "torrboll" i kupé / bagageutrymme i fall om bilen läcker in fukt, fungerar utmärkt! - Eftermontera stänkskydd fram - mycket effektivt! I övrigt har Z3 mycket goda egenskaper i halt väglag trots bakljusdriften eftersom det har så jämn viktfördelning (föraren sitter ju nästan i bakluckan!) //Art |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.