|
|
|
|---|---|
|
Först och främst, är ni nöjda med era ettor, läs inte detta, jag tycker att den kör väldigt bra som den är för vardagskörning och lite till. Dock är ni som mig som gillar att köra säkert men aktivt ("advanced driving") och vill ha de mesta i körglädjens väg utan allt för många kompromisser när det gäller användbarhet och komfort ... ... då har ni kanske märkt att ettan har extra mjuka bussningar på bakaxeln, mer exakt hjälpramsbussningarna. Trots att styrningen är väldigt exakt, så fattas det lite känsla i den. När man styr in är det bra, men sedan känner man hur bakänden sätter sig i kurvan och styrningen blir lite vagt. När man lastväxlar i kurvan, gasa mer eller att släppa gasen, så viftar den lite med svansen och det kommer inte från däcken. När man gasar hårt ut ur en kurva med ojämn underlag, så kan man känna att bakaxeln skuttar lite. Likadant när man gasar över korta ojämnheter. Allt detta beror på bussningarna. Dock i gengäld dämpar dem vägbuller från däcken och vibrationer (korta ojämnheter). Dessutom berättar för den mindre erfaren förare att man närmar sig gränsen för väghållningen. Jag fick reda genom en kompis och amerikanska forumet 1addicts, mm. att det går att byta till M3 (E90-) bussningar. Kostar en del särskilt i arbetstimmar (6), men jag ville prova och bytet blev genomfört i torsdags. Ovannämnda nackdelar försvann och körkänslan och precisionen har ökat markant. Mycket nöjd! Som väntat blev (ljud)komforten lite mindre. Men duger det åt en M3, så duger det åt mig... Så vill man förbättre körkänslan utan att ta till hårdare fjädring, då borde man överväga denna möjlighet! Hälsar, Onehp | |
| Vad kostar busningarna? | |
| Har ej faktura här, men typ 450 styck och man behöver 4st (2 olika typer). Hela kalaset med montering inkl. axellinjering kostade närmare tio papp, man ska nog känna ett verkligt behov om man ska göra detta ;-) | |
|
Hur komplicerat är jobbet? |
|
| BMW föreskriver 6 timmar arbete för vanlig bussningsbyte har jag läst. Man behöver lyfta ur hela bakaxeln med hjälpram och då man kopplar bort bakbromsarna som snare måste luftas. Man behöver pressverktyg för att byta bussningarna. Har man ej de BMW specifika verktygen går det att prova och passa sig fram med generella (hydrauliska) pressverktyg. Men det krävs rätt rejäla grejer och inget jag ville göra själv med risk att skada saker och/eller att det hela blir stående om det skulle strula. Det är ju ingen billig fritidsbil direkt... | |
|
jag skrev om standard bussningarna: "Dessutom berättar för den mindre erfaren förare att man närmar sig gränsen för väghållningen." Med dem hårdare har den blivit giftigare på gränsen när man provocerar och baken bryter loss häftigare, dock man får massa känsla i retur. Ska dock sänka däcktrycket till lägsta rekommenderad bak för att få den lite mjukare i sina reaktioner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.