|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Vilken motorolja rekomenderar ni till min 325 e30? Tacksam för svar! Mvh / Richard ///BMWPower | |
|
Det beror helt på vad den har gått på innan...Men jag skulle kört på Helsyntet iallfall... Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
gagge |
precis som han säger.. kola va som finns i innan.. jag kör på castrols halvsyntet.. köpt från bmw.. funkar skitbra men jag ska gå upp til helsyntet till nästa byte.. fast jag har ju e36a... |
|
Köp en syntetolja från exempelvis Valvoline, Mobil, Castrol, Redline oil, Quaker state, Motul etc. Är den märkt med "BMW-longlife" eller "BMW special" är det en mycket bra olja. Vissa kommer att hävda att motorn kommer att börja läcka olja om den inte "är van" vid syntetolja, men det är rent nonsens som bygger på gamla skrönor och saknar förankring i verkligheten. En syntetolja är tjockare än en mineralolja när de har arbetstemperatur. En bra olja är en billig livförsäkring för motorn. Om du köper oljan på 20-litersfat eller större hos en lastbilscentral eller liknande får du ner literpriset avsevärt (oftast långt under halva priset mot 1-litersflaskor). Mvh |
|
|
Johan, En syntetolja är inte tunnare i sig. Det du tänker på är nog viskositetsindex, dvs förmågan att inte skifta så mycket i tjocklek. En 10w40 syntetolja är lika tjock som en 10w40 mineral vid dryga hundra grader. Skulle man dock jämföra vid ex 200 grader skulle skillnaden vara rätt så stor. Att den helsyntetiska oljan för övrigt är överlägsen ur smörjsynpunkt är odiskutabelt... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Anders S, det är riktigt! Det var kanske en för grov förenkling det jag skrev. Jag menade att många tittar på hur tjockflytande oljan är när de håller flaskan i handen och då drar många slutsatsen: "Den tjockflytande mineraloljan i ena handen måste vara bättre för motorn än syntetoljan i andra handen eftersom den är mer tunnflytande och blaskig - det ser man ju!" Det som är intressant är hur tjock oljan är vid arbetstemperatur (så hög siffra som möjligt i den högre siffran i viskocitetsområdet). Dessutom är det bra om den är tunnflytande vid låga temperaturer så att oljecirkulationen kommer igång snabbt vid kallstart för att minimera slitaget i motorn (så låg siffra som möjligt i den lägre siffran i viskocitetsområdet). Det är oftast så att det är syntetoljorna som är bäst på BÅDA dessa egenskaper samtidigt. Filmstyrkan är också högre i syntetoljorna, vilket minskar slitaget. Titta på API-koderna och välj en olja som har API SJ, eller bättre. Dessutom bryts inte syntetoljorna ner lika snabbt och därför behåller de sina specificerade egenskaper längre än mineraloljor. Vissa hävdar att syntetoljorna "rinner av" kamaxlar mm när man stänger av motorn. Det VAR sant på de tidiga syntetoljorna, innan man började tillsätta esterförstärkningar (ungefär som långa plastmolekyler). Dessa gör att oljan hänger kvar på metallen bättre än en mineralolja när motorn är avslagen. Den rengörande effekten med en olja hänger främst ihop med hur mycket rengörande detergenter det finns i den. Dessa finns i alla moderna oljor sedan 50-talet, oavsett om det är mineral, delsyntet eller helsyntetiska oljor. Den enda nackdelen med moderna syntetoljor är priset, men det blir nog ändå billigare i längden eftersom du kan förlänga bytesintervallen samt att slitaget minskar. Dessutom minskar oftast bensinförbrukningen. Slutsats: Köp en syntetolja från ett känt märke! Mvh |
|
|
Hej! Så om jag har fattat detta rätt så ska man altså köpa en helsyntet tex. 10w/60 eller nåt liknande och det kvittar om det har varit mineral eller syntet innan i den då? Hur är det med sånna tillsatser som ska tvätta motorn på innsidan då? Kan ju vara bra att veta när man ska byta... Mvh Peter |
|
|
Extra tillsatser i form av invändig motortvätt mm är onödigt om du inte vet med dig att det har fuskats med olje- och filterbyten och det därför har blivit avlagringar i motorn. De rengöringsmedel som finns i moderna högkvalitetsoljor räcker. Vad det har varit för olja i den innan spelar ingen större roll, byt till syntetolja. Mvh |
|
|
Ett stort problem för m20 motorerna e juh att oljan vill rinna bort från kammen när den står stilla, och en mineralolja hålls kvar bättre vad jag har märkt av egen erfarenhet... Sen är dej juh oxå d att de verkar som helsyntet verkar vilja *läcka* ut, så man får brist på olja efter en stundm inte vet jag varför.... Halvsyntet hålls kvar ypperligt, samma gäller mineral... |
|
|
Jag ska köra på Quaker State olja, detta har bilen gått på innan. Då slipper man knackningar i motorn. Det låter inte bra... Men det börjar bli daks (stavas det så) för års servicen nu också. Tänker då inte byta bensinfiltret. men olje filtret och luftfiltret ska jag byta. + oljan i motorn. |
|
|
dOOze: Vilken Quaker State olja brukar du köra på? Modell, viskositet? Vilka erfarenheter har du av den? Ska själv byta olja m.m snart så då tänkte jag testa Quaker State eftersom det verkar vara en väldigt bra olja. MVH! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.