|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
mrbaretta: Du hittar knappast en driftsäkrare motor än 1,8T, en av bilvärldenas mest lyckade och långvaria motorer. Har själv haft ett flertal 1,8T med varierande miltal, aldrig några problem. 3,0 skulle jag nog hoppa över då den är rejält törstig och dessutom inte piggare än en chippad 1,8T. Låt gå för att sexan går lite mjukare. MVH Christofer |
|
|
Ok det låter ju bra det. 3.0 hamnade lite i bakvattnet nu när jag kollade försäkring för den..Inväntar sista prutandet på A4 nu så får jag se hur det ser ut. Tyvärr saknar den Quattro vilket jag hade tänkt mig men som jag absolut inte har behov av :) På tal om chip, har du provat något som du tycker fungerar extra bra och vad ger det för effekt? |
|
|
Känslan i båda motorerna är helt annorlunda så jag rekommenderar STARKT att du provkör båda. 1,8T är en bruksmotor med allt vad det innebär av ljud och vibrationer. Visst rör det på sig, men särskilt raffinerat är det inte. 3,0an är en annan historia med jämn, mjuk kraftutveckling och effekt även på mycket låga varv. Sedan har vi ju ljudet också... 3,0an drar dock ordentligt med bensin. Inte för att 1,8T är en snåljåp (det finns nog ingen som kommit ner till körcykelsiffrorna i den motorn) men räkna med kanske 1,1-1,2 liter milen på 3,0 mot 0,9-1,0 för 1,8T vid samma typ av körning. -------------------------------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag körde faktiskt min 1.8t Quattro 190hk med BSR-chip under angiven förbrukningssiffra (0,95) allt som oftast. Som mest drog den runt litern. Till jobbet tog den 0,88. Snålkörde en tank och kom ner till 0,81. Min 2WD 1.8t 150hk från 1997 körde jag också under angiven siffra (0,82). Låg strax under 0,80 om jag kommer ihåg rätt) På 97:an rasade dessutom kamremmen strax innan 12 tusen mil.. Men den var chippad och misshandlad av sin första ägare vilket gjorde att turbon rasade strax efter att jag köpt den pga skitolja när den bara gått runt 3 tusen mil. Tycker motorn var helt ok. Har inte så mycket att jämföra med dock. Föredrar dock turbomotorer i största allmänhet. De där "riktigt låga varven" är ju inte användbara till så mycket ändå... |
|
Sådär då var det handlat och klart. Blev en A4 Avant -03 med 1.8t med 163 hk motorn. Kändes mycket tight och bra och bra historik. Var väldigt sugen på 3.0 men i slutänden avgjorde ekonomin med bensin, skatt, försäkring osv. Så kanske får kolla upp lite chip osv nu framöver! |
|
|
Grattis! Chippa den, du kommer inte ångra dig... =) MVH Christofer |
|
|
Tackar :) Jo har suttit och kollat trim nu ett tag. Konstigt att det inte bara kan finnas en sak av allting i stället! :) |
|
|
BSR verkar det bästa och mest seriösa valet, känner fler som är supernöjda med BSR trimm. Är lite sugen själv på att skrämma upp min 1.8T, men är ännu mer sugen på att byta till BMW igen. Vi får väl se. Gratulerar till köpet! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tack..! Ja de verkar bra och prismässigt kostar det ju bara 6900:- för tillfället. Någon som provat deras grejer och har en uppfattning om hur pass väl deras uppgifter stämmer med verkligheten? |
|
Verdi |
Hade ju som sagt 190hk original och 230hk trimmat. Tror det stämmer ganska bra faktiskt. Bilen kändes oerhört trött original när man var van vid trimläget. |
| Ja det är ju en viss skillnad. Vridet är väl det jag främst skulle uppskatta, blir ju en rejäl skillnad om man ska tro siffrorna. | |
|
mrbaretta: Jag skulle inte betala 6900:- för en PPC-box. BSR tar 3300-3700:- för att löda i ett chip i en äldre A4 1,8T. Det är väl i den prisregionen det max är vettigt att betala för 1,8T i dagens läge, skulle jag säga. PPC-boxen kommer du inte hålla på att flippa fram och tillbaka med ändä. Det är bättre att löda i en sockel i styrboxen så du bara kan byta tillbaka till orginalchip om du vill. MVH Christofer |
|
|
My bad! Man läser ju in den nya programvaran genom OBD-uttaget på din bil. Men vad skall du med en svindyr box till? MVH Christofer |
|
| Nä jag har ingen aning, har dålig koll på det där måste jag säga. Vet inte vad som är "bäst" eller vad som funkar. Jag klarar mig säkert utan chip också, tänkte mer att det kunde vara kul om priset var hyfsat. | |
Verdi |
Mot slutet slirade kopplingen på min bil med trimmet påkopplat. Då var det skönt att kunna sätta den till original innan jag sålde den. Då hade den gått drygt 11 tusen... |
|
Seriösa firmor som uppdaterar genom OBD-uttaget sparar narturligtvis orginal programvara om den skulle behövas. Man kan ju även be att få en kopia själv. Över 4000:- skall man inte betala för en uppdatering av en 1,8T i dagens läge. Det är dumt att betala flera tusen extra för en box. MVH Christofer |
|
| >>crille82: Har du några förslag på en sådan lösning? | |
|
TM Chiptuning har en filial i Lidköping, de tar från 2950:-. Säg att Powerchip tar 2500:- så skulle jag tro att de uppdaterar din bil för samma pengar. Det skulle de iaf göra åt min polare som bor i Lidköping när han frågade. Hur som helst så skulle jag välja en firma som ligger hyffsat nära, om det mot förmodan skulle uppstå komplikationer. Ring och fråga. Lycka till! MVH Christofer |
|
|
TMC Länk MVH Christofer |
|
| En C-klass från 2004 eller senare. Varför inte en av de lite udda sportcouperna? Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.