|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag har kört 3st Volvo S60. T5, R och en D5 som var chippad. Jag tycker de är jätte roliga och sköna att köra. Men du kan ju bara bilda en egen uppfattning. Vad är det för strul med Saab säljaren? Varför vill man strula när man ska sälja :s |
|
|
Jo det är sant.. Nu har det löst sig med Saab-säljaren igen. Han hade inget reg-bevis, det var borttappat. Nu hade han lyckats hitta det igen så jag drar ner i morgon och kollar om det är något att ha, får hoppas på det nu. Måste ha en kärra till rätt omgående. |
|
|
S60 känns i stort sett identisk med V70 att köra. Det är inget fel på chassiet men styrningen går alldeles för lätt och ger en "död" känsla. Vill du ha en Volvo med körglädje blir det S40/V50, den är rejält mycket bättre. Mycket piggare på att byta riktning och känsligare styrning. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Nähäpp, blev inget med Saaben idag. Killen hade glömt upplysa om att den ej är besiktigad på ett år och således skall besiktigas i November igen. Känns lite vanskligt att köpa utan nygjord besiktning. Hade jag kunnat kolla upp själv tidigare, men det blev inte av förrän nu på morgonen. Hann iaf inte åka så det var ju skönt att slippa resan i onödan. Får se hur han gör, kanske besiktigas så kan jag kika igen. |
|
|
Du minskar ju ganska drastiskt på utbudet av bilar om du begränsar dig till bilar som skall vara nybesiktigade... Alla bilar måste ju besiktigas... du märker ju om du tar dig en tur med bilen om det är nåt som verkar vara "allvarligt" fel med den. Du behövde ju en bil ganska omgående.. vad är det att fundera på? Du borde, om du har kollat upp bilen på internet via transportstyrelsens hemsida, veta om att bilen skulle in... Hade det varit någon skillnad om du hade köpt bilen den sista augusti? Besiktningsterminen började 1/9... bilen har rullat 3500 mil sedan senaste besiktningen... borde inte vara någon fara... // Erik |
|
| Det finns bra många leder som kan ha blivit glapp, bromsar som blivit dåliga etc. på 3500mil. | |
|
Heinz: Bilen jag köper behöver inte vara nybesiktigad på dagen men definitivt i absolut närhet till köpet. På ett år, 3500 mil, så hinner otroligt mycket hända. Jag har för dålig kunskap om bilar och alla eventuella fel som kan dyka upp för att våga mig på ett sånt köp för nästan 100k om bilen inte är kontrollerad så gott det går. Så pass mycket bilar finns det ändå så jag kan välja en annan om det känns fel. |
|
|
Om du hittar en bil så gör ett M-test istället. De upptäcker extremt mycket mer än vad besiktningen gör. -------------------------------- //Lövet |
|
|
ok..sista frågan, vad sägs om den här? Länk Är de seriösa, vet ni något om bilen? Jag sticker och köper den direkt om det är något att ha. |
|
|
Lövet: En fråga om dom länkarna du har på sidan 3. Sökningen av rost på Nordicaudi visar ju 2 770 träffar medan sökningen på Autopower ger 203 träffar. För mig är det stor fördel BMW, eller har jag fattat fel??? |
|
|
Gumpy...visst fler träffar på Audi men han menar att rostproblemen är färre med Audi än med BMW. Söker man som han gjorde kommer ALLA inlägg med ordet ROST med....oavsett om det är bra eller dåligt. Och jag tror också Audi är med förskonat från rost än BMW men absolut inte så rostfria som vissa säger tyvärr. Frasse |
|
|
..sen skrivs det ofantligt mycket oftare på Autopower än på Nordicaudi. Här får man svar på 2 röda medan man får vänta på respons på NA i flera dagar ibland. BMW-ägare verkar otroligt mycket mer engagerade åtminstone på resp forum. Frasse |
|
|
Audis forum är dåligt, har kommit ett nytt. Detta forum har bra folk, dock är själva forumet inte mkt att hurra över. Saab och Volvo har många bra forum, likaså med japsarna. |
|
|
Saab-forumet är ingen höjdare, bättre respons här. Kul att kunna slänga ur sig lite frågor och få svar. Någon som vet om Saabs problem med oil-sludge och vx-lådor försvann efter 03? Är 03:or helt kass eller hur ser det ut där? Givetvis finns det bra och dåliga ex överallt men generellt sett. |
|
|
Bmw:n gick iväg fortare än jag hann lyfta luren, den verkade het! Nu står i alla fall valet mellan följande: Saab 9-3 -04 Vector, fullutrustad med alla paket. ELLER Audi A6 3.0 -03 Quattro, skinn och normalt utrustad i övrigt. Båda har gått ungefär lika långt, båda har fulla serviceböcker och båda verkar vara i bra skick. Min spontana känsla är Audin, ett riktigt lok och kvalitetskänsla som är svår att mäta sig med. Lite långt för mig att åka till Sthlm bara, men det får lösa sig! |
|
|
Gumpy: Om du läser trådarna så ser du att det ofta handlar om frågor i stil med "hur är rostproblemen på Audi" på Nordicaudi och svaren är väldigt positiva. Även om det är mindre svar på AP så är beskrivningen om problem betydligt värre. Det är alltså inte räkna antalet som träffar som man ska göra utan snarare bilda sig en bild om vad som diskuteras på forumen. Om vi återgår till mrbaretta så kan jag bara säga att Audin vinner på absolut alla punkter förutom körglädje. A6 3,0 är en bil som ny har kostat kanske 200.000kr mer än Saaben och skillnaden i känsla är enorm. Saaben har fördel om man gillar att smiska runt den på mindre vägar men annars har den inte en chans. Komfort, ljudnivå, stolar, inredningskvalitet, motorkänsla är i en helt annan liga på A6 3,0an än en Saab 9-3. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jo det känns ju lite så. Även om Saaben har bra stolar iom sportstolarna och bättre utrusningsnivå än Audin är ju åkkomforten rätt mycket bättre i Audin. Får bli att åka till Sthlm här då kanske.. |
|
| Någon som har erfarenhet av 1.8T som sitter i Audi, den med 163 hk? | |
|
Ja. Körde cirka 20st sådana under en intensiv hyrbilspendlarperiod jag hade för några år sedan. Vad undras? Generellt kan sägas att 163hk motorn härstammar från 150hk turbomotorn som kom redan 1995 medans 2,0T motorn är betydligt nyare. Inget fel på 163an egentligen förutom att den drar lite mer bensin i förhållande till sin effekt. Motorn är dock beprövad och chippningsmöjligheterna ändlösa. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Nja jag undrade mest om motorn var pålitlig och ok att köra. Nu är det nere på en A6 3.0, -03 eller en A4 1.8 t -03 med 163 hk, båda Avant och ungefär lika många mil på mätarna. A6 har nybytt kamrem osv, det har inte a4:an.. Nu är det bara bestämma sig för vilken bil. Lite bättre ekonomi i A4:an, både vad gäller soppa, skatt och försäkring.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.