|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
De två bilarna är bara mina egna. Sedan kommer X antal kollegor och bekantas bilar från Audi. Och INGA av dem har haft några som helst rostproblem alls. En bekant var dock mindre nöjd med sin A6 -98 efter att han var tvungen att använda gaffatejp för att kunna stänga dörrarna - men rostfri var den i alla fall... Jag säger som jag har sagt förut angående de som påstår att Audis rostar. Ge mig en bild. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Vilka årsmodeller på Audi pratar vi? Min Audi 80-92 hade rejält med rost i alla skärmkanter. Min Audi 100-90 hade dock enbart lite vid nederkant av dörrar. Min mors Audi 100/C4 -94 hade problem med rost runt framrutan. Vår f.d Arbetsbil Audi A6 -99 hade problem med bagageluckan. Men ingen panik rost, så ta inte illa upp ni som är Audi fans =) Jag anser att mest bil för pengarna i den prisklassen är Saab och något franskt. Franska bilar innehåller go komfort och helt klart okey bränsleförbrukning. Finns säkerligen massvis med bilar som är roligare att köra, men det var ju det inte frågan om nu =) Lycka till i ditt sökande! |
|
|
De jag har refererat till är ett gäng A6or och A4or från 1998 och framåt. Dessa har alltid varit rostfria. Lite skillnad mot E46 och E39 :-( -------------------------------- //Lövet |
|
|
Missade visst att det fanns en sida 2. Lofgren, tycker komforten är bättre i ng9-3 än E39. Men sen kan jag råkat ut för dåligt exemplar av E39. Men ng9-3 har ju sina barndoms sjukdomar som gnissel etc. Min väns 9-3Aero -04 med 11.000mil på mätaren är en dröm att köra tycker jag! |
|
|
Lövet...kanske dax att ge sig i rostfrågan? AUDI ROSTAR!!! Frasse |
|
|
Söker man på ordet rost på Nordicaudi.com, 1998-2004 så får man en hel del läsvärt om Audirost....för den som fortfarande tror att Audi inte rostar alltså :) Frasse |
|
|
Det finns säkert ex av alla modeller som rostar, mycket handlar väl om skötsel också. Hittar inga bra A6:or i rätt prisklass. Saab hittar jag många utav och de verkar vara rätt bra prutläge på dem. Vill dock ha Vector eller ev Aero-varianten iom utrustningsnivåerna. Tycker bilarna går riktigt skönt och komfortabelt. Klart över förväntan! |
|
|
Håller med dig Baretta....har själv en 9-5 och den går hur bra som helst, lite tråkig men funkar klanderfritt, Inte samma körglädje som BMW men annars faktiskt bättre än jag trodde dom skulle vara. Och prisvärda i mitt tycke. Frasse |
|
|
Klart att Audi rostar, det gör alla bilar, men jämför du med tex BMW så klarar dom sig betydligt bättre. Min Audi 100-92 är rostig på färre ställen än min fd 325iT -01 trots att Audi inte får någon omvårdnad överhuvudtaget och att den gått 10.000 mil mer. Nu har vi en Audi A2 (alu kaross) i familjen och den rostar VÄLDIGT lite. |
|
|
Frasse: Sökning på rost på Nordicaudi: Länk Sökning på rost på Autopower: Länk = Problemen är en viskning jämfört med dem på BMW. Det är klasskillnad. Kanske är anledningen till att du får rostiga bilar Frasse är att du alltid köper de billigaste bilar som går att få tag på? 9-5 skulle jag aldrig våga köpa. Alla bilar tidigare än -04 kan rasa vilken dag som helst. Chansen är så stor att försäkringsbolagen vägrar ersättar motorskador på Saab. Detta har tvingat Saab att ta hand om garantierna själva. Om någon service, NÅGONSIN, har missats med mer än 200 mil så tar inte Saab hand om skadorna. Och det är inga snälla skador vi pratar om utan kamkedjeras och turboras. Men nu är ju andrahandsvärdet så trevligt lågt på Saab att man får en ganska ny bil för pengarna. Stongman: Du måste ha råkat ut för ett dåligt exemplar av E39. Kommer ihåg när jag provkörde 9-3SS när den kom och blev alldeles förskräckt. Vid varenda ojämnhet så smällde det till i hjulställen och gnisslade i inredningen. Brrrr. Den nya inredningen till -07 är dock betydligt bättre. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Njae Lövet....nu får du sansa dig lite. Ett bra pris, billigare än andra, behöver inte med automatik betyda rost. Billiga bilar kan ju faktiskt betyda att säljaren MÅSTE sälja pga att dom inte har råd att ha den kvar, leasingen inte kan lösas, ekonomiska problem i allmänhet, osv... Kvar står faktum...Audi rostar precis som alla andra bilar...kanske i dina fall mindre men dock rostar dom... Hade en modell inte rostat alls som du säger hade ju inte dom bilarna överhuvudtaget behövt rostskyddsgaranti....lite moment 22 eller? :) Frasse |
|
|
Garanti är ett säljargument, inte en kvalitetsstämpel. Se på Mercedes som tills för några år sedan inte hade någon rostskyddsgaranti alls "för att det inte behövdes". Det höll nog inte E-klass ägarna mellan 1997 och 2002 med om ;-) Chansen att en bil har fått normal skötsel är mycket mindre om ägaren inte haft råd att ha den, eller hur? Som sagt. Jag har själv ägt, kollegor och bekanta har haft, ett stort antal Audis och rost är inte en faktor. Detta kan jämföras med min egen E39 som trots omvårdnad som ett barn inte kunde hålla rosten borta ens 5 år. Min brors ännu nyare E46 rostar den också. Antalet trådar om rost här på AP om rost på E46 och E39 går knappt att räkna. -------------------------------- //Lövet |
|
| Finns någon som har erfarenhet av 1.8t motorn på A6 från -04? | |
|
Ja, 1,8T är det i särklass piggaste, snålaste och driftsäkraste alternativet. Som jag och Lövet tidigare efterlyst, presentera gärna bildbevis på rostiga Audi av senare årsmodell. Min 2,5 år gamla E90 är faktiskt mer rostig än vad min förra A4 -99 som gått 25000 mil var. Min förra pedantskötta E39 skall vi inte prata om.... MVH Christofer |
|
|
Ok har en sådan på gång, kanske kan vara något.. Hyfsad peng också så det verkar lovande. |
|
|
Nog är den pigg och snål, men samma känsla som 2,4 och 3,0an är det inte. 1,8T är ganska lågt växlad vilket gör att den kan uppfattas som surring i hög motorvägsfart (130+). Egentligen beror det mest på att bilen i övrigt är så tyst, inte att motorn är bullrig. Men vill man ha en komfortmaskin så är 2,4 och 3,0 att föredra. Hela känslan i bilen blir annorlunda. Visst är dessa lite mer laid back men jag tycker att känslan passar så bättre. Chassiet i A6 är nämligen en sömnig historia så någon sportkänsla finns inte som skulle matcha en pigg motor. Bilen gillar inte att ändra riktning överhuvudtaget vilket gör bilen till en grym motorvägskryssare men inte särskilt kul på småväg. Service och underhåll är ganska likartat kostnadsmässigt på 1,8T och sexorna. Möjligen är kamremsbytet lite dyrare till sexorna. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Håller med Lövet i hans bedömning. 1.8T är helt OK, speciellt om man skrämmer upp den. Redan som original drar den tillfredsställande, kan bara spekulera i hur det känns med 40-50 hk mer, för futtiga 4000-5000 spänn. Vem vet, jag kanske tar reda på det. Men det som irriterar mig mest, som en som är van vid BMW, är att den understyr så mycket, att styrningen överhuvudtaget känns ulligt. Längtar till BMW igen! Om du nu bestämmer dig för A6, köp en quattro! Permanent 4-hjulsdrivning, mer avancerad bakaxel och kombinera detta med ett sportchassi så får du en så bra Audi som det överhuvudtaget kan bli. Och förbered dig på att äga en bil med motorn FRAMFÖR framaxeln! Ytterligare en fördel med en mindre motor typ 1.8T eftersom vikten verkligen ligger på fel ställe. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Det här var inte lätt..Har pratat med A6-igen och nu "kom han på" att kamrem osv skulle bytas, sist vi pratade så var det gjort. Suck, tröttsamt att folk inte bara kan säga som det är när de ska sälja bilen. Jag är väldigt ambivalent på vad jag ska ha för bil, spretar åt alla håll och kanter just nu. |
|
|
Själv har jag aldrig haft en rostig BMW:D A4 1,8 quattro 190 hk är en kanonbil om man inte är ute efter körglädje. //Stefan |
|
|
Strul med Saab-säljaren också så klart..Jäklar vad folk strular när de ska sälja sin bil, hur svårt kan det vara? Volvo S60, är det nåt att ha? Exempel Länk Den som ska köra bilen mest tycker att de är snygga åtminstone...Men jag undrar mer om hur de är som bil :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.