AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.067

Tipsa mig om bil!

Sida 2 av 5
mr
143
mrbaretta
325i T -08 Titansilvermetallic
Vad säger ni om den här?

Länk
Äger en A6 just nu, exakt samma ålder, utseende och utrustning som i Lövets första länk, förutom att min är 1.8T och manuell och har gått mindre. Med sportchassit och allt skulle jag inte vilja kalla den bekväm på kassa svenska vägar. Men faktum är att ju fortare man kör, desto bättre känns den. Sitter fastklistrad vid vägen, utan buller eller vibrationer eller minsta svaj. Kvalitetskänslan är fantastisk i dessa, och så är rosten än så länge frånvarande. Men hade jag fått välja mellan en fin E39 med M-paket och denna, skulle E39 vinna, utan minsta tvekan. E-klassen skulle jag inte ens tänka på.

Vorsprung durch freude am fahren
mr
143
mrbaretta
Just rostbiten är ju så klart skönt att vara utan.

Vad i den jag länkade till ovan tillkommer med ett fullt m-paket?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Mina förslag E38 728, E39 530, givetvis med komfortstolar.
Eller varför inte en Volvo S80? Skön komfort, hyfsat krångelfritt, rostfritt och man kan ju hitta en välutrustad 2,9 eller 2,5T exempelvis, faceliftat from 03.
Finns många ex med skinn, navi, elstolar osv.
Bästa med bilen är nog stolarna och stereon, samt att den är skönt diskret!
mr
143
mrbaretta
S80 är inget dumt förslag, haft en sån tidigare med "fel" motor men bilen i sig är riktigt skön. Grymma stolar och nästan oslagbar komfort.
Dock lite dyr i drift i den version jag hade, kanske är lite bättre med större motorer..
S80? Om man vill köra rakt fram från A till B, ja. Men maken till tråkigare vagn finns inte. Har kört tusentals km i S80, så jag vet vad jag säger. Ta bara styrningen som totalt saknar känsla och precision. Stolarna kunde faktiskt vara bättre också, kan varken jämföras med Audi eller BMW dito.

BMW:n du länkat till, mrbaretta, skulle ha kjolpaket och vinge på bakluckan, andra fälgar, inga kromlister, diverse M-försedda prylar i kabinen samt M-chassi. Det är det som utgör ett M-paket, ett måste till E39, enligt min mening.

Vorsprung durch freude am fahren
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Till alla er som tipsar om Audi och Ford. "mrbaretta" vill ju inte ha någon bil med rostproblem. Dessa bilar har det i ganska stor utsträckning, vissa modeller klart värre än BMW.
Då står ju dom svenska alternativen starkare, dock går det inte att hitta någon bil i hela Sverige som inte rostar. Det handlar bara om hur olika fort det börjar på olika märken.
En vinter, sen börjar det gro... Saab och Volvo är däremot mest direkt anpassade till svenskt klimat.

mrbaretta, riktigt svårt att svara vad som passar dig bäst, det handlar om kompromisser. Vad är du beredd på att tona ner? Samt vad prioriterar du högst? Olika märken är ju bra/ledande på olika saker.
mr
143
mrbaretta
Ja jag måste nog säga att komfort är nr 1, skön utrustning nr 2, inte för dyr drift/försäkring nr 3..Där någonstans ligger nog min syn på den bil jag ska köpa..
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ok, svår ekvation.. Komfort+utrustning brukar gå hand i hand med stark motor=hög kostnad. Här är några alternativ i alla fall:

Länk Bättre komfortbil är nog svår att hitta, dock kostar en del i drift. Hög utrustningsnivå (är själv lite sugen på denna)

Länk 12års rostskyddsgaranti på bmw från 2004. Klart ok ägandekostnad. Rolig på vägen. Förhållandevis komforttabel. Lite trång för 4 pers.

Länk Kvick, körglad och bra utrustning. Finfint rostskydd. Lite törstig men inte så farligt som alla tror.

Länk Bra komfort med fina stolar. Bra rostskydd. Tillräcklig utrustning? Stark motor som tyvärr är törstig.
mr
143
mrbaretta
Bra förslag..
Gillar Aeron och 320 bäst där..Har fastnat lite för Saabarna som jag tycker man får rätt mkt bil för pengarna för. Behöver inte gå ner så i årsmodell heller för att hålla mig inom kostnadsramarna.

Konstigt vad snabbt man släpper på budgeten förresten :)
mr
143
mrbaretta
Vad tror ni om den här då? Rätt ok utrustad åtminstone och hyfsad motor

Länk
spacco, 740 du länkar till låg tidigare ute på blocket. Var och kollade på den då och bortsett från en del skönhetsfläckar så var den riktigt fin. Gick perfekt i motor och låda. Fullservad på förenade bil i Malmö och en äldre ägare boendes i Limhamn som köpte bilen ny. Är säkert ett riktigt bra köp!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
mbaretta >> mycket snygg, säkert lite billigare att försäkra än en Aero oxå.. 180 hästar om jag inte minns fel.

om du inte har allt för långt dit så är det väl bara att åka å kika!

// Erik
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2,0t har 175hk.

Men man ska veta att komforten i 9-3 är extremt mycket sämre än E39, A6 osv. Det skramlar, bullrar och brummar i dem. Det ligger ungefär på samma nivå som Opel Vectra och Ford Mondeo.

Om komfort är prio 1 utan att det ska kosta skjortan så är fortfarande A6 det som gäller i min mening. Har kört 2 x 10.000mil i dem som tjänstebilar och att de skulle rosta är rent struntprat. Jag är riktigt nyfiken vart Spacco har sett rost på en -04 A6. Inte ens -98orna (första årsm) i samma generation rostar.

--------------------------------
//Lövet
andreas_lofgren,

jag gjorde en liten omlackering i sommras på en av mina bilar. Då passade jag på att fråga vilka bilar som rostar mest enligt hans erfarenhet. Svaret var:

Focus och Ka har inget rostskydd alls
Mercedes är riktigt dåligt, därefter kom Audi som också hade mycket rost. Ford Mondeo 01-07 däremot hade han inte haft alls mycket rostproblem med.

Jag gör inte anspråk på att detta är sanningen, men det nyanserar ditt uttalande om Audi och rost.

mr
143
mrbaretta
Komforten i 9-5 är bättre vad jag förstått? Verkar som att kvaliteten blev
bättre efter årsmodell 03 på 9-3 vad gäller skrammel osv.
Har kollat efter en A6:a men inte hittat någon i rätt prisklass. Hittar jag en bra tvekar jag inte en sekund. De annonser som finns ute är mycket i Örebro med allt vad det innebär, omöjligt att föra en vettig konversation med säljaren så jag har inte orkat dra affären vidare.
Verdi
spacco,
Audi har väl inga rostproblem? Såg inte ett spår av nån rost vare sig på min 97:a eller 04:a. Då är väl Saab betydligt värre. Att Saab och Volvo skulle vara anpassade för nordiskt klimat är ju mest skitsnack nuförtiden. Kanske var annat på 60-talet typ.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag hade en 05:a A6 med begynnande "rost"....ärjade nog men såg ut som rost.
Och har sett flera med samma sjukdom...kolla forumet på Nordicaudi så får ni se.
Så jävla bra är inte Audi som vissa säger tyvärr

Frasse
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
farsan har en 05a Mondeo och inte tillstymmelse till rost... förbannat skön bil att åka i. Dock lite surrig..

// Erik
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Nej, det är väl ingen ide om säljaren inte vill engagera sig. Finns ju andra bilar i så fall. Saab 9-5 är en något bättre ihopskruvad bil än 9-3. Den känns helt klart mer isolerad och "tyngre", även om det är en äldre konstruktion. Helt riktigt ang. kvalitetshöjningen på 9-3 -03. Modellen fick en hel del uppdateringar i bla chassit.
Fortfarande är det som Lövet säger: Den är inte i närheten av E39/ A6 i komfortnivå. Dessa är mer påkostade bilar i detta avseende.
Man kan få ganska mycket Saab 9-5 för din budget, om man kan leva med ålderdomlig konstruktion. Helt ok bilar i övrigt. Sen är ju BMW E39 trevlig också.

Lövet, att avförda mitt påstående som struntprat, efter att du själv har kört 2st a6or i totalt 20.000mil tycker jag är lite löjligt. Jag har, i mitt arbete kört/inspekterat fler Audis än jag kan komma ihåg, tror det rör sig om 30-40 bilar av olika modeller/årsmodeller/motorer, med olika miltal som jag lagt X antal timmar på varje bil att gå igenom.. Säkert fler. Många a6or..
Visst, det har dykt upp "rostfria" bilar, men mitt allmäna intryck är att dom dras med rostproblem. Dörrar "under list" är ett återkommande ställe där det kan finnas massvis med lackbubblor mitt på plåten. Bagageluckor, huvar, runt taklucka och bakre delen av underrede är inte heller helt ovanligt.
Ok, du har kört fler mil än mig i Audi, men jag har garanterat tittat på betydligt fler bilar. Anser själv att jag har hyffsad koll.
Annars är faktiskt Audi A6 en mysig bil med bra komfort och överlag bra kvalitetskänsla. Långfärds-kompetent mer än någon annan i den klassen.

Och som sagt: Alla bilar rostar mer eller mindre. Men det är upp till var och ens krav på en bil vad som är rost och inte rost.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.