|
|
|
|---|---|
|
Nån som bytt snäcka på sin v8 som kanske har några tips? Finns ju en del om hur man byter på 6orna men det är ganska trångt kring v8an och går inte att göra riktigt på samma sätt.. Ser inte omöjligt ut men tex. verkar servoslangarna knepiga att komma åt. | |
| inte nån? | |
|
Jag har bytt på min gamla, dessvärre så var det ett tag sen och mitt minne är inte det bästa, men jag kan försöka hjälpa till så gott det går! Kommer ihåg att det va lite trångt men det gick faktiskt utmärkt att byta, tog nog 5-6 timmar om jag minns rätt och jag tror inte jag svor jätte mycket:) Servo slangarna var det som ställde till det mest om jag minns rätt. Tror det gick med orginalverktyg, men om jag minns rätt så fick jag prova olika förängare och hylsor tills det gick. eller så kanske jag kapade en nyckel.... kommer inte ihåg riktigt:) Men det går utan större problem! Jag gjorde i en smörj grop, det underlättade nog en del! Mvh. Richard |
|
|
Lycka till! Mvh. Richard |
|
| Ok tack! låter inte helt omöjligt ju. Men nånting lär jag nog svära över:P | |
| Jag vill inte verka pessimistisk men jag har en 540 och har tittat förtvivlat på styrsnäckan ett par ggr. Jag tycker det ser ut som ett helggöra :P | |
|
Tänkte bara följa upp lite... Bytte styrsnäckan på v8 an i helgen. Det gick förvånansvärt smärtfritt även om det är lite svårt att komma åt på sina ställen. Kan försöka beskriva lite kort: Började med att suga upp oljan ur behållaren så slipper man få oljedusch sen. Hissade upp bilen och tog bort alla skyddsplåtar under snäckan.. Sen kan man nog göra i vilken ordning man vill men jag lossade vänster motorfäste och tog bort täck-kåpan över motorn samt fläktkåpan på kylaren för att sedan hissa motorn ca 10cm eller så på vänstra sidan. Tog sedan bort skyddsplåten som sitter ovanpå styrsnäckan (lite pilligt). Lossade de båda styrlederna med biltemas spindelledsavdragare 19-1253 á 64kr. Därefter lossade jag servoslangarna ovanpå styrsnäckan med ett par knutkors, ett par förlängare och 19 och 22 hylsa vill jag minnas. Lät oljan rinna ett tag i en balja. Sedan var det bara att lossa de två skruvarna som håller fast styrväxeln och baxa ut den bakåt neråt lite försiktigt så man inte får den i skallen. (Är man nu smart så lossar man låsmuttern ovanpå den nya styrsnäckan utifall att man behöver spänna den lite sen. Eller så struntar man i det och kör som den är. Glöm bara inte att spänna den igen senare.) Baxa dit nya snäckan och skruva fast den. Jag justerade snäckan lite (nån tysk hade justerat den för hårt!) efter att ha dragit fast servoslangar och styrstagen. Sen är det bara göra resten i omvänd ordning och fylla på olja. Lufta genom att göra några fulla rattutslag och fyll på mer olja... Det enda jag tyckte var riktigt bökigt var att skruva dig servoslangarna igen... antagligen hade den ena slange böjt sig lite och det var jä..igt svårt att hitta gänga när man inte ser hålet.. Hoppas nån kan ha nytta av denna beskrivning... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.