|
|
|
|---|---|
|
Tittar på en 525:a från 2002, det står så här i annonsen: "Bilen är i nyskick. Den har gått genom BMW:s "goodwill" garanti för rostskydd 2008. Då byttes all plåt runt bilen, inkl. dörrar och baklucka, kvitto finns" Ska man akta sig för det här eller är det lugna gatan? | |
|
Hej, tyvärr är det så att e39an rostar, och de börjar även få några år på nacken. Är bara lackjobbet gjort ordentligt så är det inget som du skall haka upp dig på. Har själv fått byta en dörr på garantin och hade rost i "tankholken" som jag åtgärdat själv. Rosten kommer i kittskarvarna i dörrar, huv och bagagelucka samt i "tankholken"/"fågelbadet". Men, som alltid titta gärna runt på några bilar för att bilda dig en uppfattning om marknaden. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Har en känsla av att även åtgärdad rost är återkommande rost. Bytta komponenter, som ngn sade i en annan tråd, är tydligen ingen garanti då samma konstuktionsfel tydligen lagerförs som reservdelar. Men ok, plågan förlängs såklart till efterkommande ägare, och kan kanske reklameras igen. Är det bytt/åtgärdat på flera ställen kanske man kan undra hur det såg ut fr. början. Stillaman |
|
|
Mycket hellre bytt plåt än icke bytt plåt. Rätt många E39/E46-ägare som sticker huvudet i sanden och låtsas att rosten inte finns. |
|
|
Håller med HFR! Många ägare som säkert sett rost på de väl synliga ställena, t ex bakluckan på E39T men kanske inte legat under varje dörr och kontrollerat någon månad innan garantin gick ut. Fick själv bytt huv, baklucka och förardörr på M5:an jag nyligen sålde och köparen som var insatt i rostproblematiken såg det som positivt att dessa delar var bytta. Det är ju ganska klart vid det här laget att även de utbytta delarna kommer att rosta då BMW inte har förändrat tillverkningsprocessen men med nya delar så får man ju några år till innan det börjar synas... ___ //Ulf |
|
| Bytt är bäst! Extra rostskyddsgucka på de nya delarna är att föredra. | |
| Det borde vara mindre risk att köpa en bil som är roståtgärdad,det visar att ägaren bemödat sig att göra något åt problemet, jag fick själv min E39 rostsanerad i år med tre dörrar utbytta på rostskyddsgarantin ,sedan utfördes en ordentlig rostskyddsbehandling på Dinitrol Center för att försöka minska rostrisken ,nu är det bara att hoppas att det förhindrar rost några år,det är tydligt att Bmw inte verkar ta så allvarligt på rostproblem på sina bilar , man kan ju se på Autopower att även dom nyare Bmw modellerna verkar ha rostproblem, mekaniska problem kan man stå ut med för det mesta ,men då en bil börjar rosta då tappar man lätt intresset och då vill man göra sig av med bilen ,man kan även fråga sig hur mycket pengar rosten har kostat Bmw ägarna när det visat sig att deras bilar är mycket rostbenägna ,sjunkande andrahandsvärde är ingenting som Bmw tjänar på, Bmw ägarna blir mindre benägna att anlita dyra märkesverkstäder då bilens värde är lågt. | |
|
Klart att byte är att föredra, jämfört med åtgärdat, men för de utanför garantiperioden är det för det mesta inte ekonomiskt realistiskt. Fått ett pris på 5000 av avlägsnande av kitt, grundning, omkittning, inre omlack + 2 speglar under list av tre dörrar på min 523 IAT. Bra pris? Ingen aning. Stillaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.