AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
939

Jämförelse E60/X3

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

En fråga till någon som testat 520 E60 (2004) och X3 (från 2004, 2005).
Äger en 520 2004 E60 men funderar egentligen på att köpa en kombi kanske 520 eller 325 pga tillökning i familjen. Men sen har jag börjat fundera på en X3 istället. Jag vill fråga er som har testat både 520 E60 och X3 och vill veta om det är någon skilnad mellan dessa. Körmessigt? Det jag tänker på är hur den bete sig på vägen t.ex på tyska autobahn i höga hastigheter jämfört med E60, stabil, buller. Jag menar det är ju en SUV men en X3 inte X5. finns det mera plats än i en kombi 5 serie t.ex. Det där med skat och bränsle är jag medveten att det blir lite mer skilnad. Om man jämför en 3-serie och 5-serie det är stor skilnad men en 5-serie och X3?? Det är ju endå SUV!
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag gick från en 525d Touring till en X3 2d och har kört båda fram och till baka genom Tyskland. Min bedömning är att E61 är mer sidvindskänslig men klarar betongskarvarna bättre än X3:an. Tack vare komfortstolar i X3:an kändes inte milen mer i den än i E61:an trots att medelhastigheten naturligt om att ligga något lägre i den förra. Bekvämt tyckte jag att det var att köra 150-160 med X3 medan 525 kändes bäst ca 10 km högre. För övrigt har jag haft MYCKET mindre fel på X3:an än E61:an, faktiskt inga alls det första året medan femman drabbades av både det ena och det andra. Jag tycker om att sitta lite högre och den känslan som en SUV ger trots att man inte riktigt får någon terrängsbils känsla i en X3 i jämförelse med ex en Land Cruiser eller Discovery.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
aha...ok tack intressant läsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.