AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.042

Min telefon har glidit ner i luftutsuget under sätet! Hjälp!

Har en e46 coupe. Min telefon gled som sagt ur min ficka och hamnade under sätet.
Efter att jag kört lite så visade det sig att den låg i ett luftutsug (har alltså glidit in i ett). Jag har försökt nå den men det är omöjligt då hålet är ganska smalt. Telen ligger förövrigt ganska långt in. Hur ska man göra med detta problem. Måste jag lossa sätet eller någon som vet?? Blir tokig!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Prova med en dammsugare.

mvh stefan
Eller en tvärnit...Se bara till att du inte har någon bakom dig...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
"Luftutsug" Ha ha! Har du integrerad dammsugare i bilen?!!
Kunde inte låta bli!

Skämt åsido.

E46 coupé säger du. Ställ dig i kraftig uppförsbacke. Fäll fram framsätet, då åker sittdynan upp lite så att du kommer åt med en lång pinne med dubbelhäftande tape i den ände du stoppar in i luftutsuget/ luftutsläppet och telefonen bör nästan ramla ut.

Dawwe, om man tvärnitar så far nog telefonen längre in i luftutsläppet eller utsuget pga fysikens lagar.

/Scnitzermann
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Och min splitternya telefon gled ur fickan o landade precis mellan dörr och tröskel när jag stängde, för ett par veckor sedan. Innan dess "ramlade" en krona ner innanför växelspaksdamasken o lade sig ivägen för växelspaken nere i hårdvarumekaniken.

Händer såna här dumheter enbart E46 Coupé-ägare eller? : )
Schnitzermann: Ok..jag trodde "lutfutsuget" var placerat som så att det sög ut luften under stolen. dvs riktat framåt, inte bakåt som det tydligen är...Borde nog låtit bli o svara eftersom jag inte visste/vet hur det ser ut på E46...Sorry. Eller så får han axa rejält:-)
Nu har jag försökt få fatt på den via en mega lång poligrip utan något bra resultat.
Jag bör komma åt den via andra hållet. Att ta bort sätet och riva upp matan är bara att utesluta.
Till er som har e46 (coupe) åtgärda detta hål innan olyckan är framme, med något sort "nät".

Men som sagt någon som vet vart andra sidan börjar, kanske kan jag som sagt komma åt den via det hållet. Tacksam för svar!
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Kan du inte böja till nån slags krok av lite halvgrov ståltråd eller nått och "fiska" ut den tro?

/Magnus

www.abr-racing.se
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Är det någon som har ringt till dig sen dess?

Hade du telefonen på vibratorläge (tyst) så kanske det hjälper att ringa in så att telefonen vibrerar sig själv loss...
Jag hade telen på tyst läge (vibration) massor som har ringt under helgen så numera är den död. Ska göra ett nytt fösök idag, sedan blir det att beställa ett nytt kort.

Det finns 2 hål under sätet, tänk er ett avgassytem med 2 pipor som blir till ett hål. Med andra ord så är inte hålet "rakt" därav blir det mkt svårare. Åter kommer med resultat.
Kan du se telefonen överhuvudtaget? Hur tjock är den, dvs dess tjocklek? Något sånt här skulle kanske fungera? Länk
Den är ganska smal. Det var en sådan jag försökte med, jag lyckades trycka på upptaget med den, men kom inte längre. Ska som sagt göra ett nytt försök så fort det alutar regna.
pu
547
puiu
330i-03
prova på at backa fort och sedan bråmsa
Jag gjorde som vissa har föreslagit. Jag lånade en sådan där "lång poligrip" som finns som länk ovan. Jag åkte till en vän och letade upp en brant backe, sedan full gas backandes i backen. Polarn satt där back och pillade med "poligripen" efter 5 försöket gled den ut. Nu är veckan räddad. Tack för alla ideér. I veckan ska jag lägga på nått nät för de där hålen!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Visst är den konstruktionen helt vansinnig! Inte bara coupén utan även min touring har dessa underbara utblås under sätet.
Jag visste dock inte var min telefon hade tagit vägen utan hörde den ngnstans utan att veta var.
När jag väl hittat den och paniken lagt sig backade jag ner bilen på grannens nedfart till garaget (ganska brant) och bromsade hårt. Vips så gled den lilla gynnaren fram ur sitt gömställe, ganska enkelt!
Den låg även den ganska långt in!
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Ja, nu när incidenten ändå slutade lyckligt och de inblandade verkade nöjda, hur skulle BMW kunna se över detta och förbättra konstruktionen?

De lär knappast konstruera utblåsens utformning med tanke på vilka grejer som kan tänkas fastna där. Eller? I så fall har de inte tagit hänsyn till mobiltelefoner...

Eller för den delen, varför väljer vi att skaffa så små och tunna mobiltelefoner så att de riskerar att fastna i olika håligheter i bilen? Vikbara telefoner någon?

Bara ett par tankar från mig...
Bmw lär vara medvetna om att risken är stor att saker fastnar där. Jag fattar som sagt inte varför de inte kunde sätta dit ett nät för att förhindra dessa incidenter. Jag vill tillägga att jag fick backa som en tok och tvärnita för att lyckas. Får man inte ut den den vägen så hade man vart tvungen att klåpa ner bilen vad gäller ta bort säte och riva upp mattan, vilket inte är värt!
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
För eftervärlden fyller jag nu på med ytterligare ett tips (beprövat med gott resultat).
Jag tog en vanlig 30 cm linjal och fäste dubbelhäftande tejp längst ut på ena sidan, sedan "fiskade" jag på div. ställen, napp efter uppskattningsvis 5 försök. Enkelt och snabbt!

Mvh Henrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.