AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.540

Kan jag ha 195/65/15 på e39 touring?

Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Vinterdäcken som följde med bilen har 205/65/15 men dessa ska bytas. Kan jag köra med 195 istället? Vet att dom inte finns med bland rek dim från bmw....men varför skulle man inte kunna ha dom i så fall? Blir dom för små? Är det olagligt? Ska inte pressa autobahn i 200 km/h direkt utan mina vinterdäck är tänkt att vara så bra som möjligt på halkig vinterväg i norrland.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man kommer till Tyskland med fel dimensioner på sina däck får man ställa bilen till sidan och gå.
Jag har aldrig hört att det hänt i Sverige ( rätta mig om jag har fel ) man skall hålla sig till de rek. däcken bla. för att bilens vikt och sidostabilitet
Har själv 225,50,16 på min och tycker inte att det är fel på vintern

Ha de T
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Märkte att när jag bytte till 205 istället för 195. Blev den stadigare på vägen.
Däckdimension 15 tum.

LOAH
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Räknar man på rullomkretsen blir det -2% Länk. Vilket är lagligt då gränsen är ±5%.

Skall man vara petig skall man ju välja däck med rätt lastindex också.

______

Foto Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
weeman: Att ha rätt LI är inte att vara petig, det är givetvis viktigt att däcket har rätt LI, man rekommenderar max ett steg ner i LI
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att välja ett däck med lägre Load index, gör att du får sämre bärighet i däcken.

Detta innebär att du dels får ett mer instabilt beteende (sämre stabilitet) och samtidigt får ett högre slitage i däcken.

Glöm inte heller bort att om du sätter för smala däck på fälgarna, blir de känsligare för motkörning mot t ex trotoarkanter pga att det är mindre gummi som sticker ut på sidorna och skyddar dem...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.