|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har en släpvagn med en totalvikt på 2000kg och min BMW har en max dragvikt på 1500kg vad kan hända om jag drar denna släpvagn med min 740 BMW ? Oskar E | |
|
E38'a dragen brukar tåla ca 2000kg, men med B-kort får man tyvärr inte dra så mycket. Polisen kan i värsta fall ge dig dagsböter för överlast. ______ Foto Länk |
|
|
Okej men bilen i sig skulle klara att dra släpet på 2000kr krut och rå styrka vet jag ju finns under huven men jag tänkte om rästen palla med bl.a som är nämt tidigare ang om draget skulle orka men om bromsar klarar detta ? Någon som vet om körkortet skulle ryka ifall jag hade denna övervikt på BMW:n ? Oskar E |
|
|
Har du bara B-kort gör dig du dig skyldig till olovlig körning ( dvs kört utan giltigt körkort) och det är ett ganska allvarligt brott där straffskalan BÖRJAR med 30 dagsböter och 6 månader i fängelse i andra änden av straffskalan Bättre då med en kärra som är OK med ditt körkort ( se regbeviset) och överlasta den då får du "bara" böter för överlast och behåller körkortet Överlast är när du lastar över släpfordonets tillåtna lastförmåga. Oavsett förhållande till dragbilen. Olovlig körning blir det om du drar ett tyngre släp(reg totalvikt) än vad som är tillåtet enligt undantagsregeln (du får med b-kort alltid dra ett släp vars totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt, samt att tågvikten (totalt) inte överstiger 3500kg), eller om släpets reg. totalvikt överstig max tillåten dragförmåga hos dragbilen. Olovlig körning medför i första hand böter, samt rapport till åklagare. I första hand, för förstagångsförbrytare så blir det i regel dagsböter, samt ev indraget körkort om länsstryelsen anser att det ska vara så. I båda fall får man tyvärr inte fortsätta sin färd. Sedan finns det också snälla poliser..... Tänk också på att överlass medför vissa konstruktiva påverkningar, som tex varmgång i hjullager, fel belastning på axelinfästningar etc. |
|
|
Okej men skulle BMW:n klara att dra denna släpvagn utan att man får problem med bilen ? Oskar E |
|
|
Det är inte rätt men det går. När det inte fanns någon annan utväg drog jag ett bilsläp med en E32 750IAL på. Dragbilen var också en 750IAL E32. Inga problem. Detta är ett svar på om det går, inte om det är lagligt. |
|
|
Hm, med "tungt" kort får man dra 2000kg med min 735:a, men kan man lita på det som står på pappret? För min Volvo 360GLT får jag dra 1500kg med B-kort och 1450kg med "tung"... lite lustigt då bilen väger mindre än 1100kg Vad jag hört i ryktesvägar så ska körkortsreglerna ändras nästa år, man får dra tyngre släp med B-kort, men tyvärr är det bara rykten och jag hittar absolut inget som kan bekräfta detta. |
|
|
Själv hör jag till dem som hoppas på att de nya reglerna ska innebära att man inte ska få dra en släpvagn efter en personbil utan BE-körkort. // Erik |
|
|
Kan bara hålla med Heinz -Keller det finns för mycket konstiga bil och släp förare utan behörighet Till 540E39 kan jag bara säga att förmodligen får du ställa ekipaget /släpet om du blir tagen.+böter för överlast Ha de T Ps. har också hört ryktas om att det skall EU anpassas med släp dragningen i Sverige |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.