AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

520d sedan ellerTouring 2008-2009

sk
12
skistar
525iA Touring (E61) 192Hk
Hej Alla BMW rävar!

Någon med två barn som kör en 5 serie sedan av nyare modell?
Har idag en Touring men är lite sugen på att köra sedan då jag tycker de är snyggare och inte ofta användning för kombin utom när man åker till fjällen.

Funkar utrymmet i sedanen om man slänger på en takbox för att t.ex åka 2 vuxna och 2 barn med full packning till fjällen tror ni?
Hur många liter extra har man egentligen i touring modellen och hur stora är BMWs takboxar i volym?

Många frågor men hoppas någon har erfarenhet och vill dela med sig.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej och välkommen till dagens I-LANDSPROBLEM

Har haft både och men tycker att det är bättre plats i en Touring men skulle tro att det inte skulle vara några som helst problem med en sedan för Er
Att jag själv tycker att en Touring är snyggare och håller sig bättre i pris när det blir dax att sälja har ju inte med ditt problem att göra
Om du vill ha en sedan så tycker jag du skall köpa en

Ha de T
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sedanen sväljer ju ganska bra i bagaget måste jag säga. Touringen är ju betydligt smidigare, framförallt när man har barnvagn som ska ut och in. Men annars tycker jag att sedanen duger ganska bra att packa i. Har både sedan och kombi och det är inte ofta vi diskuterar hemma vem som ska ta vilken, oavsett vad vi ska göra. Shoppa, packa barnvagn etc.
Ta
4
Targa68
BMW 530i -06
Angående touring eller inte. Jag är av den bestämda uppfattningen att en sedan (E60) räcker mer än väl till. Vi har framtill drygt en vecka sedan haft både en touring och en vanlig sedan. Vi bytte in touringen till en ny Golf då vi uppfattade vårt behov av två stora bilar som onödigt och då främst touringen.
Sedan vi köpte sedanen ny; 530i för drygt tre år sedan är detta som vi använt vid alla längre körningar. Vi åker minst två gånger om året ner till Alperna under vintersäsongen där alla utom vår yngste har skidutrustning. Vi har inte den stora skidboxen som täcker hela takytans bredd utan vi använder en smalare variant som jag inte för tillfället har måttet på. Vi har tre barn i åldrarna från 3 år till 9 år och det har aldrig varit några problem med packningen att få plats. Vidare bor vi i villa med regelbundna körningar till närmaste sopstation med trädgårdsavfall och här fungerar sedanen alldeles utmärkt. Sverige är mångt och mycket ett "kombiland" för bilar och det är väl därför många av tradition fortfarande väljer en kombi till trots det utmärkta bagageutrymmena som numera finns i E60-versionen.

Vi inser inte varför man skall ha en kombi för de enstaka tillfällen då den kan komma till användning om det inte är för designens skull. Är själv av uppfattningen att sedanen är snyggare vilket gäller de flesta bilar med några undantag.

sk
12
skistar
525iA Touring (E61) 192Hk
Vilka grymma svar!
Tack till tusen.
Tycker nog sedan varianten är något snyggare men detta är ju högst subjektivt och tycker absolut inte touringen är långt efter. Dock får man bort lite av "barn-familj-bil-känslan" med en sedan känner jag , återigen personlig reflektion.

Kan köpa argumentet att touringen håller bättre i pris i Sverige just pga att vi är ett "kombiland".

Har förstått att BMW nu "bjuder" på kombi-tillägget så då kanske kombin är ett mer ekonomiskt alternativ.

Ja, dessa I-lands problem :-)
Vi får se vad det blir till sist men känns som jag fått bekräftat att det finns plats så det räcker i båda bilarna vilket var min fråga.
Je
37
Jensc
330i M-sport -04
Jag tycker att e61 är snyggare med m-sport, men fulare utan. Så har du m-sport hade jag valt e61, utan m-sport e60.

Sen hur dom är praktiskt vet jag dock inte för har själv en e90
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har två barn på 2 och fyra år. Kör e61 till vardags och vid längre semestrar åker även en stor packline upp på taket. Längtar tills vi inte behöver barnvagn och resesäng m.m. längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.