|
|
|
|---|---|
|
Jag har en röd 325i cabriolet från 1987 som jag har ägt i 20 år. Bilen har gått 11 000 mil och har varit Wasa bilsportförsäkrad sedan 1992 och är pedantskött. Hon är knappt körd de senaste tio åren utan har stått i varmgarage och i princip endast besiktigad varje år utan anmärkning. Jag har inte plats för henne längre utan har nu tänkt att sälja. Vad är ett rimligt pris på bilen? Allt är i mycket god kondition inklusive lädret. Vad tror den kunniga panelen? | |
|
Bilägare vid 13 år ålder menar du?? 325iC är den vanligaste modellen och ett större utbud tenderar att dra ner priset. En standardutrustad 86-90 i bruksskick kan man komma över för under 40 000 kr men bilar i fint originalskick kan dra upp priset. Face liftade bilar 91-92 i bruksskick ligger ofta högre omkring 50 000 - 60 000 kr. På power börsen hittar du E30 cabrio från 15000 till 75000 just idag ( 091009) så 50-55000 kan det vara rimligt?? Sen att man KÖPER cab på hösten men SÄLJER på våren vet du väl redan... |
|
|
Tror också att 45-55k kan vara aktuellt, men vanskligt att värdera så gamla kärror... Exempel: En bekant köpte för 5-6 år sedan en Audi cab. Bilen var billigt, riktigt billig, och han tog den på telefon. Han hade 25 mil att åka så han betalade handpenning för att få den reserverad. Bilen var enbart sommarkörd och årsmodell 93 eller 94. 12k mil, bara ett par ägare, full servicebok osv. Han köpte den, men med viss tvekan. Han hade ju betalat några tusen i handpenning, så det kändes väl lite tvingande. Det som inte var bra var: cabben solblekt och lite trasig, kamrem ej bytt, bromsar i behov av utbyte (runt om, både skivor o belägg) samt avgassystemet ruttet. Annars var bilen kanonfin i plåt, lack o klädsel,, men det skulle kosta ganska många tusen att fixa det. Han satte ut en annons och la på ett par tusenlappar och sålde den på någon dag.. Hade varken tid eller lust att fixa felen.. Så, för att återgå till 325:an.. Är cabben fin, remmen bytt, avgassystem och bromsar okay och bilen lika fin som man kanske kan förvänta sig av miltalet bör den hamna på minst 50k.. Och, har den servo? Provkörde en 325 cab för något år sedan och blev förvånad över att den saknade denna självklara utrustningsdetalj! T-u-n-g-s-t-y-r-d, eller är det jag som är klen?? |
|
|
Som ovanstående skribent skriver håller jag med svårt att värdera en E30 Cab på "vanligt" sätt. Skicket avgör. Eftersom jag har en mycket fin E30 Cab har jag har en "nördlista" som jag för över varenda E30 Cab som jag sett utannonserad det senaste åren. Bilen börjar så smått bli en Klassiker. Det finns alltid en del E30 Cabbar till salu. Ytterst få av dessa är i "pedantskick". De allra flesta är importerade, åretruntkörda, sönderstylade, toksänkta och med pizzafälgar. En sån i bruksskick torde gå att få för 15-30 tusen. Om din bil är i fint originalskick, svensksåld med få mil och pedantskött, borde den kosta mer än 60 anser jag, detta baserat på min "nördlista" och att utbudet av fina originalbilar är tämligen obefintligt. Årsmodellen är egentligen oväsentligt, håller inte med om att faceliftade bilar skulle vara dyrare, skicket avgör alltid på denna typ av bil inte årsmodell. Mer info här: Länk som också Gasar magnus mycket riktigt klippt delar av sitt inlägg från. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Faceliftade bilar är ju så mycket snyggare än bilarna med kromkofångarna som ser så "gammla" ut. så i mina ögon var en icke facelift inte av intresse att köpa ens..( men det är ju vad JAG tycker) Huruvida den är svensk såld eller ej är trams som folk intresserade sig för för 10-15 år sedan ( samt något som ägare till Svensk sålda gärna försöker framhålla som nån slags fördel) , idag räknas bara skicket, skicket och sen skicket, vare sig den rullat i Koblenz eller Krylbo när den var ny.... Som alltid är ju uppfattningen av "toppskick" lite olika.... |
|
|
Mitt inlägg var inte baserat direkt på vad JAG tycker, att E30 är en gammal bil torde inte vara någon tvekan om, faceliftad eller inte. Och som även jag skrev avgör skicket på bilen inte årsmodellen. Att en svensksåld bil är mer attraktiv än importerade är inget trams utan fakta, då utbudet av svensksålda bilar, där man lätt kan kontrollera historiken, är litet. Ägare av importerade bilar framhåller gärna att det inte spelar nån roll....... Min lista innehåller just nu 342 stycken bilar, 73% av dessa är importerade........ Mats BMW CS #5847 |
|
|
Trams är det. Det är skicket som avgör. Med ditt påstående menas att bil A som rullat 21000mil är i bättre skick än bil B 21000mil pga bil B rullade i tyskland 5år. Jag förstår dig om att lättare kolla upp historik, men det är fortfarande skicket som avgör. E30 är så gamla att man inte servar dem på verkstad, knappt lämnar in bilen för bromsbyten. Utan sånt gör man själv. Så vad finns att kolla upp egentligen? |
|
michael.anki |
Ralf E, skicket spelar en mycket stor roll när det är så pass gammal bil. Köparen kan kanske lägga lite till om dom är helt såld på modellen. Lägg dig på 50-55000, se vad som händer. Där finns dom som försöker sälja för 75000:- också,där finns gränser! Att inte folk vaknar snart, SVENSKSÅLDA BILAR ÄR INTE BÄTTRE. Importbilar är oftast i bättre skick,för dom slipper svenskt klimat med allt de innefattar. Bmw idag Bmw imorgon |
|
RalfE: I Tyskland/Europa är äldre utsökt skötta BMW högvilt, mitt tips är att annonsera i mobile.de Mvh |
|
|
Svårt det där med innantill läsningen tydligen. Jag har aldrig påstått att en svensksåld bil är bättre än en importerad, utan bara mer attraktiv prismässigt, det är fortfarande inget trams utan fakta. Min bil lämnas regelbundet in för service, även om den är gammal, jag lämnar bort såna jobb och får därmed historik på bilen. Och en ny eventuell framtida ägare kan följa dokumentationen om vad som är bytt och åtgärdat. För att återgå till trådskaparens fråga istället för att tramsa, så är en annons på mobile.de kanske att rekommendera, varning dock för skojare som vill köpa bilen, betala med check och skicka med en extrasumma för transporten. Pröva att annonsera parallellt på Blocket, många tyskar följer Blocket noga. Mats BMW CS #5847 |
|
| Ralf E : Lägg gärna in lite bilder på pälan,så är det lättare att få en korrekt värdering. | |
michael.anki |
Jag tror att allt för många låter sig luras av att det skall vara svensksålt till varje pris. Man missar mycket när man lever kvar i det gammla! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Tack för alla kloka inlägg och hjälp. Jag bör nog sälja till våren om jag har förstått panelen rätt. |
|
|
Ralf: precis; nu säljer dom som inte har råd att ha bilen i garage över vintern etc etc Den kloke fyndar cab NU , vill man däremot maximera sin "pris-potential" är det bra att lägga ut annonsen när vårsolen börjar lysa och värmen klättrar uppåt... Självklart med bilen nypolerad och lädret nysmort etc etc för som sagts i dom flesta inläggen ovan: skicket, skicket & skicket är det avgörande ( låga mil och god dokumentation är ju ett plus så klart men betyder mindre) |
|
|
Japp, (mycket) högre priser till våren. Passa på att tvätta/polera/vaxa allt till maximal "glansfaktor" under vintern! Prova gärna en annons i mobile.de till våren så ska du få se... /Robban |
|
|
Jag måste sticka in med ett inlägg här rörande svensksålt eller import. Jag är inne i en lite svag period för Miata just nu och kikar runt lite på blocket efter en riktigt välvårdad gamling av nya första generationen. Jag har hittat både svensksålda och importbilar. Det som bör nämnas är att importbilarna får dubbla (DUBBLA!!) försäkringspremien på en helförsäkring trots att det rör sig om "samma"bil motoralternativ osv. Detta kan kanske skilja mellan olika försäkringstagare, men alla bilar jag kollat upp efter mina kriterier har slutat med dubbel premie för den tyskimporterade. Efter samtal med bolagen är deras förklaring; -Vi vet ingenting om en importbils bakgrund, mycket svårare att spåra, stöldrisken är mycket högre med okänt antal nycklar i omlopp. Således en betydligt högre premie på dem. Självklart är blir jag som bilköpare sur på detta och hellre tittar efter svensksålt. Sedan kan ju en importbil vara i bättre skick avseende rost osv. men det är en annan historia. |
|
|
Konstigt, har ägt 2bilar som är tyskimport och premien skiljde endast 1000kr om året. Men ska inte gnaga på det mer utan önskar lycka till med framtida försäljningen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.