AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

startproblem e28 518i

tj
20
tjohevi
bmw 518 e28 -85
bmw 540iat -99
god dagens!
köpte mig en e28 518i -85 för att ha som vinterbil. väldigt trevlig bil måste jag säga!
nu till problemet, efter att ha stått still i några dagar efter köpet så tänkte jag provstarta bilen. efter lite om och men så gick bilen igång. jag försökte gasa lite men bilen bara bluddra och ville inte alls gå upp i varv. jag lät bilen stå på tomgång ett tag och helt plötsligt dog den och nu kan jag inte starta den. startmotorn fungerar men den vill inte hoppa igång.
bilen har inte tanklocket kvar efter nåns fåniga försök till att slanga ur bilen. kan det ha nåt med saken att göra?
har nå teorier om att det kan vara nåt på tändningssidan, men då jag inte är kunnig inom bmw får ni gärna komma med förslag för att åtgärda detta.

en lite sidfråga också: bilen knackar en hel del, och vad jag hade hört från säljaren är att man manuellt får justera nåt med kammarna/ventilerna för att få bort detta, hur är det med det egentligen?

mvh
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan du ha fått vatten i tanken?.
Ventilerna justeras manuellt, motorn ska vridas runt så att exentern nr18 får största glappet sedan lossas med 10mm nyckel på nr17 sedan vrids exentern framåt så att ett bladmått på 0,20mm kärvar lite när du har dragit åt igen, fortsätt likadant med dom övriga. Länk

628csi
tj
20
tjohevi
bmw 518 e28 -85
bmw 540iat -99
fick igång den efter att ha hinkat ner lite bensin i tanken, kan nog ha varit för vattnet. startade och funkade klockrent efter lite starthjälp av min trotjänare. har dock inte provat starta den utan starthjälp.

ang justeringen av ventilerna så förstår jag inte mycket av det du sa :p men ska diskutera lite närmre med en kompis som är mer hajj på äldre bmw motorer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.