|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger en BMW E36 323iC automat som jag är mycket nöjd med. Tyvärr så började det komma lite rost vid slutdämparen och nöden krävde ett byte av dämpare inför besiktningen. Hittade en lite "sportigare" dämpare som svetsades dit istället, utseendet blev stilrent och ljudet när den varvas låter helt ok! Däremot tycker jag att ljudet vid normal körning och acceleration är olidligt, känns som "växellådan" slirar konstant och låter inte alls speciellt trevligt. Det går i princip inte att köra bilen på ett tyst sätt. En kollega äger en 520 automat från 92 och den har inte alls lika mycket "slir-ljud" som E36:an. Vill också minnas att slir-ljudet fanns där innan slutdämparen byttes men var kanske inte lika påtagligt med sportdämparen monterad. Skall det låta så mycket från E36ornas automatlådor att man måste accelerera snabbt för undvika att oljud? Mvh Mattias //Mattias | |
|
Det är sista dämparen som har störst effekt på resonanser och ljudnivå, mitt tips blir att köpa en annan "icke-sportig" slutdämpare. Mvh |
|
|
Du borde satsa på en original dämpare el. motsvarande för att slippa höra "slirljudet". "Sportljddämare" passar helt enkelt inte ihop med automatlåda oavsett bilmodell. Ofrånkommligen fås det slöa sliriga ljudet och det är ju rätt tråkigt... Antar att det inte är lådan som du menar låter utan avgasljudet? |
|
|
Jo precis. Det är avgasljudet som låter mycket. En kamrat har ett BMW M3 E36 system från katten och bakåt som bara ligger, vad tror ni om att montera det istället? Gillar utseendet i alla fall :) |
|
|
M3 systemet passar tyvärr inte med främre delen av 323'ans system. M3 har dubbla kattar samt rör hela vägen....323 har dubbelt rör till strax innan katten sen enkelt rör bakåt |
|
|
Tack för svaret, antog nästan att det kunde vara så. Någon som har tips om slutdämpare med dubbla utblås som inte låter allt för mycket då? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.