AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.248

Problem med försäkringsbolaget efter skadegörelse

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Min kompis har problem med sitt försäkringsbolag. Efter att ha fått hela bilen repad vägrar de stå för ersättningen med motiveringen att de tror att han gjort det själv. Vad finns det att göra?
Varför tror de han gjort det själv? Går det inte att överklaga försäkringsbolagets beslut? Ingår rättsskydd i försäkringen kan han väl dra bolaget inför rätta, och bolaget kommer betala hela/en del av din kompis advokats kostnader
Det finns väl en anmälan till polisen om skadegörelse? Det är väl upp till polisen att hitta den skyldige och inte försäkringsbolaget.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Det är bara att överklaga beslutet, dom kommer förmodligen inte att dra det till sin spets när överklagan kommit in.
Vilket försäkringsbolag rör det sig om?
Låter inte som några jag vill ha att göra med.
Ja, jag vill ha ny lack. Jag repar hela bilen.

Vem fan tänker så? Nu vet jag iof inte vilken bil det handlar om, men oftast blir det aldrig lika bra lack som original lacken ändå!
Intressant, hurhar de motiverat detta? Förvisso ett svårt brott att bevisa, hur skall man någonsin kunna nå klarhet i att ägaren inte har gjort det själv?
Vanligt med klåpare som tror dom skall få omlackat på oss andra försäkringstagares bekostnad är att dom repar på "fel ställe" ....

Lång repa längs med hela sidan är sällan något att tjafsa om men om det mera ser ut som att någon har mera "metodiskt" repat alla kaross paneler drar försäkringsbolaget öronen åt sig
Sp
3.093
Spajjjs
Har varit bortrest och har inte kunnat prata med min vän men snackade fick lite mer klarhet i det idag.

Vid första kontakt med försäkringsbolaget så var det inga problem utan det var bara att lämna in den till BMW så de kunde lackera.

Några dagar senare så blev en annan bil i familjen stulen men hittad av poilsen. Denna bil var försäkrad i samma bolag. Det var efter denna incident som försäkringsbolaget hörde av sig och ville titta på BMWn. Verkade inte vara några problem efter att de tittade heller utan "det var ju sånt som kunde ske".
Efter några dagar igen så kom det ett brev i lådan där det stod att de inte stod för skadorna längre.

Nu i dagarna kom ytterligare ett brev där det stod att försäkringen blivit ändrad från helförsäkring till trafikförsäkring. Försäkringsbolaget säger att någon i familjen gjort detta vilket inte stämmer. Detta har försökringsbolaget själva ändrat. Nu har detta ingen praktisk betydelse då bilen var helförsäkrad vid datumet för skadegörelsen vilket även står i polisanmälan.

// Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
Något som inte tagits upp med försäkringsbolaget är att ca 1 månad innan skadegörselsen så lackerades flera delar om på bilen pga stenskott (bl.a frontspoiler och motorhuv). Detta har han dock inget kvitto på, men bilder finns. Att man först betalar tusenlappar för omlackering för att en månad senare repa dessa delar igen (+ de andra delarna) får man väl se som rätt långsökt eller?

// Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.