AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.377

E36 Mätarfiffel, eller?

sl
2
slipztream
328 Cabrio - 99
Stötte på en spännande människa idag som var intresserad av min bil, som är en 328 cab - 99.. Han undrade hur många mil den gått, och jag svarade enligt mätaren. Då ställde han en följdfråga, "Är du säker på det? Jag kan kolla upp om det stämmer på 30sekunder" Då bad jag honom göra det.. Då sätter han sig bredvid mig, vrider av tändningen, håller in knappen som man nollställer trippmätaren på, och vrider på tändningen. I "servicefönstret" under hastighetsmätaren dyker då upp en siffra som inte ALLS stämde överens med antalet mil mätaren visade i vanliga fall, samt att det stod "test" vid sidan av.. Den visade även lite andra siffror samt verkade köre ett test på mätarna som gick från botten, till topp och sedan tillbaka

Min fråga är, stämmer detta på något sätt? Eller vad är det som det påstådda testet visar?

Han påstod sig även jobba på BMW och sa att dom blivit lurade ett par ggr p.g.a. detta. Bilen är import, och så vitt jag kan se så verkar alla papper från tyskland vara i sin ordning.

Men? Vad faaan betyder allt det där då? Vad är det ens för test?
Om han jobbade på BMW borde han ju veta att detta test inte alls visar mätarställningen utan helt andra saker. Finns skrivet om detta på forumet tidigare. Pröva att söka så får du nog lite läsning.
Det han har lärt sig är att gå in i service menyn på instrumentet och troligtvis försöker han utnyttja andras okunskap om detta för att lura till sig bilen till ett mycket lägre pris än vad den egenligen är värd!

Jag rekommenderar dig att ej göra affär med denna "typ". Har han försökt luras på detta sätt så skall du bara vänligen säga tack ock hej!

Service menyn är f.ö användbar i andra syften och du kan hitta info om det om du söker lite på nätet. OBS! ingen info om mätarställningen går o få fram ur service menyn.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Du kan vara lugn ang miltalen på din bil. Det här är en ful skröna om att "de rätta miltalen kommer fram" vid denna operation. Har varit med i en väldans massa trådar tidigare.

Vad du egentligen får fram är mätarhusets mjukvaruversion, index och slutligen ett analog mätaretest. Att km lyser samtidigt har inget med vägsträckan att göra utan får anses som en verifikation får varje steg i informationen.

Okunskap som utnyttjas med osäkerhet.

Jag instämmer med flashg, gör inte affär med som anse sig "jobba på bmw".

/Scnitzermann
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Du kan vara lugn för att den där "snubben" (jag kallar honom så) försökte blåsa dig rakt upp o ner....kanske snubben i sig själv blivit lurad i sin tur och inte själv riktigt vet hur det fungerar

Hursom.....det där är väl en av de största bmw-skrönorna....att man håller in trippmätaren samtidigt som man vrider på tändningen.....och på så vis får fram mätarställningen.....kvalificerat skitsnack m.a.o.!!!!

Mvh Ferenc
sl
2
slipztream
328 Cabrio - 99
Jag tackar så mycket för svaren! Jag hade mina misstankar om att det var så, det verkade bara för enkelt att plocka fram.
Mmm... så länge du får betalt vad du vill ha så finns det ingen anledning att inte sälja bilen till "snubben". Envisas han med att km-ställningen inte stämmer, avvisa honom vänligen men bestämt.

Vorsprung durch freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.