AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.032

Missljud 330d -02

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Hejsan alla BMW galningar!

Har en BMW 330d/t -02 184hkr (med borttagna spjäll) som jag är mycket nöjd med. Men nu är det så här att bilen har på senare dagar börjat låta illa då bilen är kall. Den knackar och lever om för mycket för en Cr diesel. Då den blir varm och har kört ett tag så går den mycket lugnare och de mesta av "knacket" är borta. Vid belastningen då den är kall låter den nästan otrevligt... Låter faktiskt mer då man typ kör i en rondell och svänger samtidgt som man drar på..Någon som har nå tips? Är den slut kanske? spridarfel? lågt bränsletryck? Bilen har gått så här en längre tid och går normalt..

Alla tips ärt välkommna

hur länge har du haft bilen?
låter den mer varm också?
En kall diesel låter mer.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jag har haft bilen sen i maj tror jag det var. Nej det låter mindre när den är varm men tendenser finns kvar. Om man ligger och kryper fram i ca 40 vid lätt belastning så hör man även ljudet in i kupén. Jo att en diesel låter mer då den är kall vet jag men den lät inte lika då jag köpte den. Funderar om det kan vara bränsletrycket som kan vara fel? Då jag började köra med Redline 85+ så vart den i stortsett tyst ett tag men nu har det kommit tillbaka igen. . Kan det vara skit i spridare? Kopplade även upp den på Boschdatornn på jobbet och insprutningsmängden skilljde mellan alla spridare.. Alla tips är verkligen välkommna.. Någon som vet om det går att skicka in spridarna på rengöring typ ultraljudstvätt någonstans...Kanske dieselmekan har några tips?

Mvh/Joel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En bra dieseltillsats som Redlineoils produkter är alltid en bra idé på dagens högtrimmade dieslar - framför allt vintertid, prova gärna RL-2 som är lite drygare:

Länk
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jodå, har även kört med RL-2 ett tag åch den verkar ju också fungera bra. Nu tror jag att jag har hittat felet. Glödningsslutsteg - avbrott fick jagf som felkod. raderar jag felkoden och startar bilen så går den genast finare...i en liten stund sedan kommer ljudet tillbaka i samma veva som felkoden...Låter som jag löst problemet :)...Men sedan att dte kostar 1100 spänn på BMW var ju inte lika roligt, Men hittade för 880+frakt på schmeidmann iaf..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter mycket troligt. Kolla med närmsta Bosch-verkstad om de kan matcha priset...: Länk Länk

Mvh
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo för vad jag har fattat så ska glödningssslutsteget fortsätta skicka på ström till stiften tills det att motorn har kommit upp i driftstemperatur. Så llåter ju som jag hittat felet faktiskt :)... Hittade faktiskt inget på Bosch, Såg att det var ett Hella relä som sitter i bilen. Skulle haft tag på ett begagnat kke?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.