AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
811

Tändstift NGK vs. BERU 328i -95

la
70
lampan
328iM -95
Bytte tändstiften igår i min 328i -95:a
Tidigare satt det i BERU UXP79P platina stift med 4 elektroder
Bytte nu till NGK BKR6EK, precis dom stift BMW själva rekommenderar + alla andra också för den delen.
Det konstiga är att bilen går märkbart sämre, det "fluffar" imellanåt ur ena avgaspipan på tomgång, precis som om den missar ibland, plus att tomgången inte är lika "mjuk" som tidigare.
Bytte tillbaka till BERU stiften och den går lika fint som innan.
Är det nån som varit med om samma sak, alla säger att NGK stiften är dom som funkar bäst i BMW, men jag vet inte om jag kan hålla med om det...
NGK har annars varit dom stift som funkat bäst i mina bilar.

Någon som har några idèer/synpunkter?

Mvh
Precis som Du säger har man fått lära sej att NGK är de bästa stiften,men även detta märke kan strula antar jag?
Om nu alla andra märken vore så dåliga i jämnförelse mot NGK så vore dom utkonkurerade redan tycker man ?
Har testat Champion stift tidigare ock dessa var helt ok vid jämnförelsen mot NGK.
Dessvärre har jag inte provat BERU stiften,men vet att dessa brukas flitigt inom olika motorsporter.
BERU var en av de första med flerelektrodssystemet i början på 80 talet någongång så dom har säkert lärt sej konsten att tillverka stift vid detta laget.
Bosch har jag testat för några år sedan,men fick höra av de sk experterna att det var s..t stift så jag köpte NGK-stift ock har sedan dess kört på dessa utan problem i mina samtliga bilar.
Kanske läge att testa på annat igen..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.